20.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@volodymyrl9882).
Sovietska kópia ikonického skútra Piaggio mala podobný vzhľad ako originál, ale na nešťastie pre obyvateľov ZSSR sa tu podobnosť končila. Nemala takmer nič okrem nedostatkov, ale napriek tomu bola Viatka nesmierne populárna.
Viatka (rus. Вятка) sa mi spája predovšetkým s automatickou práčkou môjho detstva, ktorú zcivilizovali naši „bratia z východu“. Možno je to preto, že o skútroch toho veľa neviem, okrem toho, že na nich veľmi rád jazdím. Raz mi napadlo, že skútre sa v dávnej minulosti vyrábali v ZSSR a pomenovali sa podľa tej istej rieky.
Sovietsky skúter vyzeral podobne ako Vespa, ale bol horšie navrhnutý a zle vyrobený
Prvú Vespu vyvinuli sovietski inžinieri v polovici 50. rokov 20. storočia a bola výsledkom dôkladnej analýzy niekoľkých exemplárov talianskeho skútra Vespa 150 GS, ktorý po vojne navrhol taliansky inžinier Corradino D’Ascanio. Takto sa zrodila „osma“ Piaggio, najznámejší skúter na svete. Model WP-150 Windsor je jeho odrazom v krivom zrkadle. Dielo sovietskych konštruktérov bolo o 10 kg ťažšie, ale s oveľa slabším motorom. Napriek mierne väčšiemu zdvihovému objemu (148 cm3 oproti 145,6 cm3) jeho výkon klesol z 8 k na iba 4,5 k.
Okrem toho bol motor inštalovaný asymetricky na pravej strane, takže skúter sa pri jazde nebezpečne nakláňal. Okrem toho mal trojstupňovú namiesto štvorstupňovej prevodovky, o niečo dlhší rázvor, väčší svetlomet a okrúhly tachometer. To mu pomohlo odlíšiť sa od Vespy a malo mu to zabezpečiť hladšiu jazdu na rozbitých sovietskych cestách. S Viatkou to bolo rovnaké ako s väčšinou automobilových výrobkov ZSSR. Kvalita montáže nebola ich silnou stránkou. Preto, ak sa dá veriť vtedajším kronikárom, sa Viatky počas jazdy rozpadávali. Neustále bolo potrebné kontrolovať celistvosť ich konštrukcie a v prípade potreby dotiahnuť skrutky.
Napriek tomu sa táto dvojkolka stala mimoriadne populárnou vo všetkých sovietskych republikách, najmä preto, že ich občania nemali veľký výber. Druhý dôvod bol rovnaký ako v prípade originálu. Bola to nízka cena, kvôli ktorej Vespa a dodávkové mikrobusy Piaggio Ape po vojne motorizovali Taliansko. Model Vespa WP-150 bol predstavený v roku 1956, ale kvôli meškaniu subdodávateľov a problémom s dodávkami sa výroba začala až o viac ako rok neskôr. Napriek tomu dosiahla veľký úspech.
Po modeli WP-150 Viatka nasledovali originálnejšie modely WP-150M a Elektron
Prvý model WP-150 vyrobil závod VPMZ vo Viatke Poľany v počte približne 300 000 kusov, pretože s cenou 320 rubľov nemal na veľkom trhu ZSSR veľkú konkurenciu. Na základe Viatky bolo vyvinuté aj trojkolesové úžitkové vozidlo podobné Opici: Viatka MG-150. Potom, v roku 1965, bol skúter WP-150 nahradený novým modelom WP-150M, ktorého sa do roku 1974 predalo viac ako pol milióna kusov. Ďalším modelom bola Viatka-3 Elektron, ktorá bola tak pomenovaná kvôli prvýkrát použitému tyristorovému zapaľovaniu. V rokoch 1974 až 1979 si občania ZSSR kúpili takmer 600 000 týchto skútrov. Prečo o tom všetkom píšem? Pretože na základe jedného z nich bol práve postavený zaujímavý zákazkový skúter, ktorý skonštruovala spoločnosť Butcher Garage.
Mechanici, alebo skôr zákazkoví stavitelia dvojkoliek z Belehradu trápili najmä pôvodné Vespy. Tentoraz sa pustili do jej nevydarenej kópie. Prekvapivo z toho vzniklo niečo pekné, hoci to stálo veľa úsilia. Konštrukcia Viatka Elektron bola taká odfláknutá, že si vyžiadala privarenie nového rámu, najmä po tom, čo do nej umiestnili „veľkoobjemový“ motor Piaggio s výkonom takmer 40 koní. To je takmer šesťkrát viac ako v základnej verzii, ktorá mala pohonnú jednotku s výkonom 7 k. Okrem toho má Viatkar postavený „mäsiarmi“ kotúčové brzdy na prednom kolese a na mieru vyrobenú dlhú zadnú kyvnú vidlicu. Zmenou prešlo aj predné odpruženie, okrem toho má zákazkový skúter riadidlá zo skutočnej Vespy PX a ručne zváraný nápadný výfukový systém.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Bola vybraná najkrajšia cesta v Európe. Pôsobivý výhľad na more a hory
Motocyklista nemal šancu. Táto kampaň je pôsobivá
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.