24.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@OnlyHDVideos).
Extrémne teploty ohrozujú nielen ľudské telo, ale aj autá a cestnú infraštruktúru. Vodiči by preto mali poznať povolenú rýchlosť v horúcom počasí a následky teplôt nad 35 stupňov Celzia.
Ľudský organizmus je vystavený tepelnému šoku vždy, keď zažije extrémne teploty. Či už ide o mráz, ktorý láme skaly, alebo o horúčavu, ktorá topí asfalt, riziko je veľmi vysoké.
Čo hrozí vodičom, ak jazdia v horúčavách
Ak vonkajšia teplota prekročí 35 °C v tieni, považuje sa to za vlnu horúčav. Čo je extrémne počasie.
Na slnku môže byť teplota o 10-15 stupňov vyššia. To môže zmeniť autá, ktoré nestoja v tieni, na skutočnú pec. Extrémne teplo môže viesť k zníženiu reflexov, pozornosti a reakcie. Výrazne tiež zvyšuje riziko mozgovej príhody alebo zástavy srdca.
Okrem toho môže silné slnko v určitých častiach dňa „oslepiť“ vodičov.
Aký je rýchlostný limit v horúčavách?
Slovenské úrady nestanovili obmedzenie rýchlosti v horúcom počasí. Vodiči by vo všeobecnosti mali jazdiť nižšou rýchlosťou, ako je stanovená zákonom.
Napríklad v roku 2019 Nemecko zaviedlo na niektorých úsekoch diaľnic obmedzenie rýchlosti na 100 km/h v dôsledku vlny horúčav. V týchto oblastiach bolo zvýšené riziko nehody na ceste, preto že sa asfalt zdeformoval.
Čím je teda vonku teplejšie, tým opatrnejšie by mali vodiči jazdiť. A mali by jazdiť aj o 20-30 km/h nižšou rýchlosťou, ako je povolená. Takto nebude motor ani pneumatiky nadmerne namáhané, a ak sa cesta v dôsledku horúčavy zdeformuje, bude viac času na zabrzdenie a vyhnutie sa nebezpečenstvu.
Čo sa deje s pneumatikami pri teplotách nad 35 °C
Počas horúcich dní môže teplota asfaltu presiahnuť 60 °C. Táto teplota sa prenáša na pneumatiky vášho vozidla. A ak je vaše vozidlo v pohybe, čím častejšie brzdíte, zatáčate a zrýchľujete, tým viac sa teplota pneumatík zvyšuje.
Preto sa letné pneumatiky odporúčajú pre teplé ročné obdobie. Pneumatiky sú navrhnuté tak, aby sa s rastúcou teplotou lepšie priľnuli k vozovke. Vo všeobecnosti je optimálna teplota pre letné pneumatiky medzi 60º a 90º Celzia. Pri týchto teplotách majú pneumatiky najlepšiu priľnavosť.
Naopak, zimné pneumatiky strácajú svoju pružnosť a stávajú sa tuhými pri teplotách nad 35 ºC. To znamená nižšiu priľnavosť a horšiu ovládateľnosť.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Musia sa lieky a kozmetické prípravky ponechané v horúcom aute okamžite vyhodiť? Čo sa s nimi stane
Vypil 2 litre nealkoholického piva a fúkol do alkoholtesteru
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.