24.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@automotiveterritory).
O viac ako desať rokov budú v autosalónoch len vozidlá na elektrický pohon. Bude to platiť aj pre motocykle? Túto otázku si motorkári kladú čoraz častejšie. Poďme zistiť, aká je na ňu odpoveď.
Pravidlá EÚ sú jednoduché. Od 1. januára 2035 sa majú emisie z nových predávaných automobilov znížiť o 100 %. To znamená, že od tohto dátumu môžu byť v EÚ registrované len vozidlá s nulovými emisiami. V súvislosti s týmto zákazom sa veľa hovorí o osobných a dodávkových vozidlách. Ale čo motocykle?
Sú motocykle zahrnuté do zákazu predaja spaľovacích vozidiel od roku 2035?
V nariadeniach EÚ sa s motocyklami zaobchádza nedbalo. V nových nariadeniach sa o nich skrátka nikto ani slovom nezmienil. Je to dobre? Nie celkom. Nedostatok presnosti totiž otvára priestor na interpretáciu. Bohužiaľ, prevládajúci výklad nie je v prospech motocyklistov. Predovšetkým preto, že podľa nariadení EÚ sa nemôžu predávať vozidlá so spaľovacími motormi, takže do pojmu vozidlo sa rovnako pravdepodobne zahrnú aj autá a motocykle. Predpisy EÚ často prirovnávajú motocykle k automobilom. V dôsledku toho sa od roku 2035 nebudú môcť predávať ani jednokolky poháňané spaľovacími motormi.
Treba mať na pamäti, že „zákaz“ od tohto roku sa bude vzťahovať len na nové vozidlá. Ojazdené vozidlá zostanú na trhu. Bude možné s nimi jazdiť, ale aj ich predávať alebo preregistrovať. Nariadenia EÚ v tomto smere nič nemenia.
Zákaz predaja motoriek s vnútorným spaľovaním od roku 2035 je nespravodlivý
Zahrnutie jednostopových vozidiel do zákazu predaja spaľovacích vozidiel je podľa motorkárov nespravodlivé. A to z viacerých dôvodov. Po prvé preto, že nariadenia nezohľadňujú neprimerané škody na životnom prostredí. Motocyklisti poukazujú na to, že jednostopové vozidlá menej zaťažujú životné prostredie. Napríklad motocykel s objemom motora do 250 cm3 (a tie tvoria 62 % trhu v Európe) vypúšťa 62 g CO2 na km. Mestské auto dosahuje dvakrát horšie hodnoty.
Po druhé, nespravodlivosť právnych predpisov súvisí aj s podmienkami na trhu. Elektrifikácia pohonných jednotiek pre osobné alebo dodávkové vozidlá je dnes pokročilá. Prakticky každý výrobca má vo svojom sortimente sériu takýchto vozidiel. V sektore jednostopových vozidiel je elektrický pohon (keďže vodík neprichádza do úvahy) stále novinkou. Rozvinutý je najmä v prípade typicky mestských jednostopových vozidiel. Aj v tomto prípade má vážne obmedzenia, pokiaľ ide o výkon alebo dojazd.
Majú ešte spaľovacie motorky šancu?
Motocyklisti majú preto jedinú nádej – a rovnako aj vodiči automobilov. Do nadobudnutia účinnosti týchto predpisov zostáva ešte viac ako 10 rokov. A už teraz je jasné, že niektoré tézy, ktoré stoja za zákazom, sa overujú. Pretože v súčasnosti v dominanciu elektrického pohonu neveria len výrobcovia automobilov. Pomaly o tom začínajú pochybovať aj orgány EÚ. Dúfajú, že sa reštriktívne nariadenia prehodnotia a zmiernia. A to v žiadnom prípade nie je vylúčené.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prvé elektrické motocykle Kawasaki. Debut dvoch modelov: Ninja e-1 a Z e-1
Nové motocykle Harley-Davidson. Jedným z nich je najvýkonnejší model v histórii
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.