Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Facelift Mazdy MX-5. Smutná rozlúčka s dvojlitrovým motorom

25.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThrottleHouse). Predpisy EÚ v oblasti motorizmu sú pre motoristov ako soľ sypaná na otvorenú ranu. Mazda MX-5 s dvojlitrovým motorom sa stala ich obeťou. Na...

25.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThrottleHouse).

Predpisy EÚ v oblasti motorizmu sú pre motoristov ako soľ sypaná na otvorenú ranu. Mazda MX-5 s dvojlitrovým motorom sa stala ich obeťou. Na trhu zostáva len slabší 1,5-litrový variant. Je dôvod na zúfalstvo? Záleží na tom.

Facelift Mazdy MX-5. Smutná rozlúčka s dvojlitrovým motorom.
Foto: youtube.com/@ThrottleHouse

Mnohí z nás predpokladajú, že ak niečo funguje, nemalo by sa to príliš meniť. Japonci si zrejme myslia to isté. Vidno to napríklad na osvieženej Mazde MX-5. Všetko, čo je najlepšie, zostáva rovnaké. Žiaľ, politika EÚ v oblasti vozidiel s vnútorným spaľovaním viedla k redukcii už aj tak skromnej ponuky motorov tohto modelu. Z európskej ponuky zmizne najzábavnejší variant 2.0 s výkonom 184 koní a zákazníci sa budú musieť uspokojiť s 1,5-litrovým agregátom s výkonom 132 koní. Netreba však plakať nad rozliatym mliekom.

Mazda MX-5 po menšom facelifte. Čo sa zmenilo?

Na prvý pohľad sa nič nezmenilo. Rozdiely si všimnú len skutoční fanúšikovia. Denné svetlá, dômyselne ukryté v nárazníku, sa presunuli do tienidiel svetlometov a zadné svetlá dostali prepracovaný podpis (tvar zostal nezmenený). Toľko k „výrazným“ vizuálnym zmenám. Z farebnej palety môžeme ešte spomenúť nový lak – Aero Greya mäkkú strechu, ktorá je teraz k dispozícii aj v béžovej farbe.

Najvýraznejšie zmeny sa udiali v interiéri. Namiesto malej a trochu zastaranej obrazovky je tu nový 8,8-palcový displej s modernizovaným a prehľadným multimediálnym systémom. Na palube sú samozrejme aj Apple Car Play a Android Auto. Ďalším doplnkom sú dva porty USB-C. Mazda dostala do štandardnej výbavy aj asistent udržiavania v jazdnom pruhu a brzdový asistent, ako aj (nie veľmi presný) systém detekcie dopravných značiek, ktorý pri každom prekročení rýchlostného limitu signalizuje výrazným pípnutím. Konštruktéri však tušili, že môže prekážať, najmä ak trváte na dodržiavaní nižšej rýchlosti, ako je v skutočnosti – na paneli vľavo od stĺpika riadenia je tlačidlo na jeho deaktiváciu.

Mazda MX-5.

Osviežená Mazda MX-5 – radosť z jazdy

Ako jazdí MX-5 so slabšou jednotkou? Tak ako doteraz – vynikajúco. Auto je rozprávkovo agilné, svižné a zároveň veľmi kompaktné (vďaka systému Kinematic Posture Control, ktorý znižuje nakláňanie karosérie) a bezchybne vykonáva každý príkaz vodiča. Prevodovka s relatívne krátkymi dráhami páky nabáda k častému radeniu – každý prevodový stupeň je radosť. Mazda je však stvorená na lenivú jazdu a vychutnávanie slnečných lúčov. Odpruženie je prekvapivo hladké a pohodlné, vďaka čomu je jazda upokojujúca. Iba pri prekonávaní rýchlostných nerovností nám zadná náprava môže pripomenúť, aby sme viac rešpektovali gumové časti systému, a nabádať nás k pomalšej jazde a vyhýbaniu sa nerovnostiam.

Bohužiaľ, výkon je trochu nedostatočný. Motor má rád vyššie otáčky, ale ani pri stlačení plynového pedála k podlahe nemožno očakávať ohňostroj. Aby bolo jasné, netvrdím, že auto je nedbalé alebo empírové. Veľký rozdiel vo výkone robí svoje – 1,5-litrovému motoru trvá zrýchlenie na stovku 8,3 sekundy, zatiaľ čo 184-koňovému motoru 6,5 sekundy. V skromnejšej verzii je auto oveľa vhodnejšie ako spoločník na nedeľné „cruising“ než ako hračka na okruhu poskytujúca našim mozgom adrenalínovo-popamínový kokteil. Ak to zhrnieme – je to skvelé, alebo by to mohlo byť lepšie. Žiaľ, v prípade krajín EÚ to „lepšie“ byť nemôže…

Prečo došlo k náhlemu rozhodnutiu vyradiť výkonnejší variant z ponuky? Ako už bolo spomenuté na začiatku, na vine je environmentálna politika EÚ a čiastočne aj samotný spôsob prevádzky jednotky. Nad 5 000 otáčok za minútu vstrekovací systém dodáva do spaľovacích komôr dodatočnú porciu paliva, čo samozrejme negatívne ovplyvňuje výsledok emisií vo výfukových plynoch. Aj keď dvojlitrový motor spĺňa normu Euro 6e, Mazda nechce riskovať a čeliť obvineniam z „tajného“ majstrovania motora a skresľovania emisií. V tomto bode môžeme poďakovať Volkswagenu, hlavnej hviezde škandálu „Dieselgate“.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Mazda oznámila, že nová generácia CX-5 bude využívať hybridné motory vyvinuté vo vlastnej réžii

Čínsky gigant Chery obnovuje svoj model „Kia Sportage“. Inteligentné SUV má byť najpredávanejším vozidlom v segmente


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov