25.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThrottleHouse).
Predpisy EÚ v oblasti motorizmu sú pre motoristov ako soľ sypaná na otvorenú ranu. Mazda MX-5 s dvojlitrovým motorom sa stala ich obeťou. Na trhu zostáva len slabší 1,5-litrový variant. Je dôvod na zúfalstvo? Záleží na tom.
Mnohí z nás predpokladajú, že ak niečo funguje, nemalo by sa to príliš meniť. Japonci si zrejme myslia to isté. Vidno to napríklad na osvieženej Mazde MX-5. Všetko, čo je najlepšie, zostáva rovnaké. Žiaľ, politika EÚ v oblasti vozidiel s vnútorným spaľovaním viedla k redukcii už aj tak skromnej ponuky motorov tohto modelu. Z európskej ponuky zmizne najzábavnejší variant 2.0 s výkonom 184 koní a zákazníci sa budú musieť uspokojiť s 1,5-litrovým agregátom s výkonom 132 koní. Netreba však plakať nad rozliatym mliekom.
Mazda MX-5 po menšom facelifte. Čo sa zmenilo?
Na prvý pohľad sa nič nezmenilo. Rozdiely si všimnú len skutoční fanúšikovia. Denné svetlá, dômyselne ukryté v nárazníku, sa presunuli do tienidiel svetlometov a zadné svetlá dostali prepracovaný podpis (tvar zostal nezmenený). Toľko k „výrazným“ vizuálnym zmenám. Z farebnej palety môžeme ešte spomenúť nový lak – Aero Grey – a mäkkú strechu, ktorá je teraz k dispozícii aj v béžovej farbe.
Najvýraznejšie zmeny sa udiali v interiéri. Namiesto malej a trochu zastaranej obrazovky je tu nový 8,8-palcový displej s modernizovaným a prehľadným multimediálnym systémom. Na palube sú samozrejme aj Apple Car Play a Android Auto. Ďalším doplnkom sú dva porty USB-C. Mazda dostala do štandardnej výbavy aj asistent udržiavania v jazdnom pruhu a brzdový asistent, ako aj (nie veľmi presný) systém detekcie dopravných značiek, ktorý pri každom prekročení rýchlostného limitu signalizuje výrazným pípnutím. Konštruktéri však tušili, že môže prekážať, najmä ak trváte na dodržiavaní nižšej rýchlosti, ako je v skutočnosti – na paneli vľavo od stĺpika riadenia je tlačidlo na jeho deaktiváciu.
Osviežená Mazda MX-5 – radosť z jazdy
Ako jazdí MX-5 so slabšou jednotkou? Tak ako doteraz – vynikajúco. Auto je rozprávkovo agilné, svižné a zároveň veľmi kompaktné (vďaka systému Kinematic Posture Control, ktorý znižuje nakláňanie karosérie) a bezchybne vykonáva každý príkaz vodiča. Prevodovka s relatívne krátkymi dráhami páky nabáda k častému radeniu – každý prevodový stupeň je radosť. Mazda je však stvorená na lenivú jazdu a vychutnávanie slnečných lúčov. Odpruženie je prekvapivo hladké a pohodlné, vďaka čomu je jazda upokojujúca. Iba pri prekonávaní rýchlostných nerovností nám zadná náprava môže pripomenúť, aby sme viac rešpektovali gumové časti systému, a nabádať nás k pomalšej jazde a vyhýbaniu sa nerovnostiam.
Bohužiaľ, výkon je trochu nedostatočný. Motor má rád vyššie otáčky, ale ani pri stlačení plynového pedála k podlahe nemožno očakávať ohňostroj. Aby bolo jasné, netvrdím, že auto je nedbalé alebo empírové. Veľký rozdiel vo výkone robí svoje – 1,5-litrovému motoru trvá zrýchlenie na stovku 8,3 sekundy, zatiaľ čo 184-koňovému motoru 6,5 sekundy. V skromnejšej verzii je auto oveľa vhodnejšie ako spoločník na nedeľné „cruising“ než ako hračka na okruhu poskytujúca našim mozgom adrenalínovo-popamínový kokteil. Ak to zhrnieme – je to skvelé, alebo by to mohlo byť lepšie. Žiaľ, v prípade krajín EÚ to „lepšie“ byť nemôže…
Prečo došlo k náhlemu rozhodnutiu vyradiť výkonnejší variant z ponuky? Ako už bolo spomenuté na začiatku, na vine je environmentálna politika EÚ a čiastočne aj samotný spôsob prevádzky jednotky. Nad 5 000 otáčok za minútu vstrekovací systém dodáva do spaľovacích komôr dodatočnú porciu paliva, čo samozrejme negatívne ovplyvňuje výsledok emisií vo výfukových plynoch. Aj keď dvojlitrový motor spĺňa normu Euro 6e, Mazda nechce riskovať a čeliť obvineniam z „tajného“ majstrovania motora a skresľovania emisií. V tomto bode môžeme poďakovať Volkswagenu, hlavnej hviezde škandálu „Dieselgate“.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Mazda oznámila, že nová generácia CX-5 bude využívať hybridné motory vyvinuté vo vlastnej réžii
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.