24.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics).
Rozsiahle vyšetrovanie odhalilo neviditeľné nebezpečenstvo, ktoré spôsobilo niekoľko úmrtí. Ojazdené vozidlá mali namontované falošné airbagy, ktoré nefungovali v čase nehody.
Moderné autá disponujú airbagmi rôznych typov a tvarov. V závislosti od umiestnenia chránia hlavu, hrudník alebo nohy.
Automobil musí mať čelné airbagy, ktoré tlmia náraz do volantu alebo palubnej dosky, prípadne mu zabraňujú v prípade čelného nárazu.
Kedy sa airbagy aktivujú?
Bez ohľadu na to, či sú vodič alebo cestujúci pripútaní bezpečnostným pásom, airbag sa v prípade nárazu aktivuje.
Zvyčajne sa nafúkne pri rýchlosti približne 300 kilometrov za hodinu a vzniká riadeným výbuchom.
Hlavné typy airbagov:
- čelné;
- bočné;
- závesy;
- koleno;
- pre zadné okno;
- stred;
- bezpečnostný pás.
Predné airbagy nájdeme vo volante na strane vodiča a v prístrojovej doske pred pravým sedadlom spolujazdca.
Systém vystreľovania airbagov je zložitý.
V priebehu rokov sa vyskytli prípady, keď sa aktivovali, keď vozidlo narazilo na výmoľ. A iné sa jednoducho vôbec neaktivovali.
22-ročná matka dvoch detí si kúpila ojazdené auto s namontovaným falošným airbagom.
Falošné airbagy montované do jazdených vozidiel
22-ročná matka dvoch detí si kúpila ojazdené auto s falošným airbagom.
Podľa denníka The Wall Street Journal, nešťastne havarovala a nelicencované zariadenie „explodovalo ako granát“ a roztrhlo jej hrdlo.
Skupina automobilového priemyslu Automotive Anti-Counterfeiting Council, do ktorej patria spoločnosti General Motors, Ford a Volkswagen, uviedla, že za posledný rok sa stalo najmenej päť podobných incidentov.
V minulom roku americké úrady zatkli a odsúdili niekoľko ľudí pre predaj tisícov neautorizovaných airbagov. Mnohé z týchto airbagov boli vyrobené zo starých alebo falšovaných dielov.
Automobilky by museli stiahnuť z trhu milióny áut.
Regulačné orgány v súčasnosti analyzujú, či je potrebné stiahnuť 45 miliónov automobilov. Tieto autá by mohli mať problémy s nafukovačmi airbagov, ktoré vyrába spoločnosť ARC Automotive.
Autori článku poukazujú na to, že systém airbagov je založený na výbušnej chemickej reakcii. Výsledkom je uvoľnenie plynu, ktorý nafúkne vak.
Falšované diely sa buď neotvoria, alebo po okamihu vystrelenia vyhodia kovové časti. Existuje aj potenciálne riziko výbuchu v dôsledku plynu, ktorý sa používa na nafúknutie.
Tieto diely zvyčajne končia na autách opravených po haváriách v nezávislých servisoch. Falšovatelia zdokonalili svoje metódy a už nevyrábajú celý modul airbagu, ale vyrábajú ho po častiach.
Tie sa potom montujú a predávajú v USA, niekedy až trikrát lacnejšie ako originálny výrobok.
Automobilový priemysel dosiahol za posledné desaťročie určitý pokrok v odhaľovaní falzifikátov, ale niektoré sa počas pandémie zvrátili v dôsledku nárastu online obchodu alebo zamerania sa na iné podvody a vyšetrovania.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Pri akej rýchlosti sa aktivujú airbagy? Chránia vás, ak nie ste pripútaný bezpečnostným pásom?
Svieti kontrolka airbagu? Čo robiť v tejto situácii
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.