26.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMWGroup).
BMW sa pripravuje na všetky možné situácie na trhu. Preto má vlastnú stratégiu rozvoja elektromobility, ktorá okrem iného zabráni zatváraniu tovární v prípade zmeny ekonomiky.
Ešte pred dvoma rokmi sa zdalo, že budúcnosť je čisto elektrická. To sa však pravdepodobne nestane. Aspoň nie v dohľadnej dobe. Napriek tomu sa výrobcovia musia predháňať v tom, kto vytvorí lepšiu technológiu pre elektromobily, a preto investujú obrovské sumy peňazí do vývoja elektromobility.
Na druhej strane si však musia zabezpečiť aj svoju súčasnú existenciu. A to znamená vyrábať a vyvíjať spaľovacie automobily. Koniec koncov, používajú sa na zaplátanie diery v rozpočte, ktorú vytvorili elektromobily.
V súčasnosti na mnohých európskych trhoch prebieha obdobie ochladenia pre elektromobily. V niektorých krajinách sa dokonca vracajú do popredia dieselové motory. Preto musia byť výrobcovia mimoriadne flexibilní a priebežne reagovať na potreby spotrebiteľov.
BMW si zachová existujúce platformy
„Vždy nám bolo jasné, že vývoj bude veľmi premenlivý, pretože závisí od predpisov a potrieb zákazníkov,“ – hovorí produktový šéf BMW Bernd Korber pre magazín Autocar.
Priznáva, že napriek zavedeniu architektúry Neue Klasse v roku 2025 si bavorská značka ponechá svoje existujúce platformy s predným a zadným pohonom. Zachová si aj všetky možnosti pohonu, aj keď s výnimkou. No elektromobily sa už budú vyvíjať výlučne na architektúre Neue Klasse.
Prvým má byť nový model iX3, ktorého spaľovací náprotivok uzrel svetlo sveta doslova pred chvíľou. Neskôr sa k nemu pridá aj nová generácia BMW radu 3. Kým elektrický variant bude postavený na báze Neue Klasse, spaľovacie varianty budú postavené na modifikovanej architektúre súčasného modelu.
Zaujímavosťou je, že spaľovací aj elektrický rad 3 majú mať prakticky identický dizajn karosérie. Toto riešenie už Nemci predstavili pri novom Mini Cooperi – elektrická a benzínová verzia vyzerajú takmer rovnako.
Vychádzajú však z odlišných architektúr a vyrábajú sa na rôznych miestach. Elektrický model sa vyrába v Číne, benzínový v Oxforde vo Veľkej Británii.
Elektrické a spaľovacie vozidlá z jednej továrne
Ďalším krokom v stratégii BMW je, aby sa vozidlá založené na rôznych platformách vyrábali na rovnakej výrobnej linke. To znamená, že budúci rad 3 v spaľovacích verziách vyvinutý na platforme CLAR sa bude vyrábať na tom istom mieste ako variant na architektúre Neue Klasse.
„V blízkej budúcnosti sa zameriavame na flexibilný technologický prístup, takže plánujeme vyrábať vozidlá so všetkými pohonnými jednotkami na jednej výrobnej linke. Ak sa trh zmení jedným smerom, nemusíme továreň zatvárať ani obmedzovať zmeny. Jednoducho prejdeme na inú pohonnú jednotku,“
– hovorí Korber.
Dosiahnuť to bude možné okrem iného aj aktualizáciou súčasných platforiem.
„Pred dvoma rokmi boli odhady týkajúce sa elektromobilov príliš optimistické a teraz sú príliš pesimistické. Myslím si, že s príchodom viacerých modelov s dlhším dojazdom a kratším časom nabíjania sa niektoré bariéry pri kúpe odstránia,“
– hovorí zasa šéf predaja BMW Jochen Goller.
Nástupca BMW radu 1 bude elektrický?
Platforma Neue Klasse má byť základom nielen pre budúce elektrické modely iX3 a radu 3, ale aj pre menšie vozidlá. Podľa neoficiálnych informácií BMW v súčasnosti pracuje aj na malých modeloch s pohonom predných kolies, ktoré majú byť dedičmi modelu i3. Predtým, ako Nemci toto auto stiahli z výroby, si za takmer deväť rokov na trhu našlo viac ako 250 000 kupcov.
V súčasnosti sú najmenšími aktuálnymi modelmi Bavorov iX1 a iX2. Oba sú jednoducho pohonným variantom svojich spaľovacích náprotivkov. V roku 2027 k nim najprv pribudne úplne nový model i1, zatiaľ čo i2 bude nasledovať neskôr.
Prvým z nich bude kompaktný hatchback, teda ekvivalent dnešného radu 1. Druhým má byť crossover, ktorý sa na trh dostane v roku 2028. Oba tieto automobily budú založené na platforme Neue Klasse s prívlastkom NBx, t. j. pre modely s predným pohonom (NAx je pre vozidlá so zadným pohonom). Samozrejme, obe architektúry budú poskytovať aj voliteľný systém 4×4.
Zavedenie platformy Neue Klasse považuje BMW za „znovuobjavenie seba samého“. Vozidlá založené na tejto architektúre sa budú vyznačovať úplne novým štýlovým jazykom karosérie a minimalistickými kokpitmi.
Na novej platforme budú debutovať aj batérie s o 20 % vyššou hustotou energie ako tie, ktoré sa používajú dnes. Poskytnú o 30 % väčší dojazd a výrazne rýchlejšie dobíjanie (tiež o 30 %), čo má byť výsledkom použitia 800-voltového elektrického systému.
Menšie modely i1 a i2 budú pravdepodobne využívať 400-voltovú inštaláciu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nová generácia BMW X3 je tu. Elektrický náprotivok bude uvedený na trh v roku 2025
BMW M2 bude mať viac koní, ale výkon bude identický. Ako je to možné?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.