27.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PowerNationTV).
Termostat je súčasťou chladiaceho systému, ktorého úlohou je regulovať prietok chladiacej kvapaliny v motore do dvoch okruhov definovaných ako malý a veľký. Ako skontrolovať, či je funkčný?
Aká je funkcia termostatu v aute?
Hneď po naštartovaní vozidla sa termostat uzavrie a kvapalina cirkuluje v malom okruhu, obchádzajúc chladič, aby sa motor rýchlejšie zahrial. Keď kvapalina dosiahne teplotu približne 90 °C, termostat sa otvorí a aktivuje sa veľký okruh kvapaliny. Horúca kvapalina sa v chladiči ochladí a vráti sa do motora, aby tentoraz znížila jeho teplotu. Zatvorený termostat teda motor zohrieva a otvorený ho ochladzuje.
Termostat je vyrobený z tenkého mosadzného plechu. Skladá sa z hríbového ventilu na reguláciu prietoku kvapaliny, tesnenia, ktoré zabraňuje úniku chladiacej kvapaliny, snímača teploty, pohonu s pružinou a expanzného prvku.
Chybný termostat – príznaky
Je potrebné pripomenúť, že na chybnú činnosť chladiaceho systému má vplyv aj poškodenie vodného čerpadla, klinového remeňa, chladiča alebo príliš malé množstvo chladiacej kvapaliny. Preto nie vždy je na vine poškodený alebo chybný termostat.
Napriek tomu sú typickými príznakmi poškodeného komponentu:
- trvalé nedostatočné zahrievanie motora spojené s príliš nízkou teplotou chladiacej kvapaliny zvyčajne znamená, že ventil termostatu je zablokovaný v otvorenej polohe
- náhle zvýšenie teploty motora – viditeľné, keď sa ručička dostane do červenej oblasti
- dym vychádzajúci spod kapoty, ktorý poukazuje na prehriaty chladiaci systém
- kolísanie teploty chladiacej kvapaliny – v dobrom aute je ukazovateľ takmer stále v strede stupnice
- zvýšená spotreba paliva – dôsledok nedostatočne zahriateho motora
- zhoršená kultúra motora, t. j. zvýšené vibrácie, slabšia reakcia na zrýchlenie a nižší výkon
- problémy s vyhrievaním priestoru pre cestujúcich, najmä keď kúrenie nefunguje ani po niekoľkých kilometroch jazdy
Príznaky sa líšia v závislosti od polohy, v ktorej sa termostat zablokoval.
Otvorený a zatvorený termostat
Najčastejšími poruchami termostatu sú jeho zablokovanie v zatvorenej alebo otvorenej polohe. V prvom prípade chladiaca kvapalina cirkuluje len v malom okruhu, takže jej teplota neustále stúpa. V druhom prípade, naopak, kvapalina nie je schopná dosiahnuť prevádzkovú teplotu.
Prvá možnosť je pre motor oveľa nebezpečnejšia, pretože vedie k prehriatiu, ktoré môže majiteľa vozidla vyjsť draho. Ak je teplota chladiacej kvapaliny príliš vysoká, ukazovateľ teploty sa posunie do červenej oblasti. Ak napriek tomu budete pokračovať v jazde, po chvíli sa spod kapoty začne dymiť a motor sa zadrie. Ďalšie účinky termostatu visiaceho v zatvorenej polohe sú:
- poškodenie tesnenia hlavy
- poškodené piesty a zvýšená spotreba oleja
- poškodené potrubia chladiacej kvapaliny
- praskliny v hlave
- poškodenie vodného čerpadla
- pootočené plášte kľukového hriadeľa
Menej deštruktívne je zablokovanie termostatu v otvorenej polohe, čo spôsobuje prehrievanie motora. Dôsledky trvalo otvoreného termostatu sú časté:
- zvýšená spotreba paliva
- zvýšené opotrebovanie kovových častí, ktoré môže viesť k zadretiu motora.
- hromadenie karbónových usadenín v motore
- problémy s EGR ventilom
- zvýšené škodlivé emisie výfukových plynov
- zanášanie DPF
- nedostatočné fungovanie vykurovania kabíny
- zvýšená spotreba motorového oleja
Ako môžem skontrolovať činnosť termostatu?
Termostat sa dá jednoducho skontrolovať. Jednoducho ho rozoberte a vložte do vody. Ak ho vložíte do vriacej vody, mal by sa otvoriť, zatiaľ čo ak ho vložíte do veľmi studenej vody, mal by sa zatvoriť. Ak sa tak nestane, je to znamenie, že je chybný.
Výmena termostatu
Oprava termostatu nie je rentabilná, preto sa tento diel zvyčajne nahrádza novým.
Demontáž nie je zložitá, takže ju zvládnete sami. Je však dôležité uistiť sa, že diel dobre zodpovedá danému modelu vozidla, najlepšie podľa pôvodných čísel VIN výrobcu. Je to dôležité, pretože rôzne motory a termostaty majú rôzne prahové hodnoty otvárania, ktoré sa pohybujú v rozmedzí 90-95 stupňov Celzia.
Ako vyzerá výmena termostatu v aute?
Vo väčšine automobilov sa tento komponent nachádza v hornej časti hlavy, vedľa vodného čerpadla. Tento úkon by ste mali vykonávať len pri studenom motore, inak hrozí riziko popálenia horúcou kvapalinou a parou. Najprv odskrutkujte kryt a vypustite chladiacu kvapalinu. Potom odpojte termostat a skontrolujte, či príčinou problému nie je znečistenie. Pri demontáži treba dbať na to, aby sa do systému nedostali nečistoty a prach. Ďalším krokom je dôkladné vyčistenie sedla termostatu. Potom sa nasadí nové tesnenie, nainštaluje sa nový diel a naleje sa čerstvá chladiaca kvapalina. Po montáži termostatu je potrebné dbať na to, aby bol namontovaný v súlade so smerom prúdenia chladiacej kvapaliny. Inak nebude správne fungovať. V opačnom prípade nemusí správne fungovať.
Ak je výmena termostatu v našom aute komplikovaná alebo jednoducho nemáme čas či znalosti, ako ju vykonať, bez problémov ju vykoná každý mechanik. Cena služby sa pohybuje okolo 20-70 eur plus cena dielov. Samozrejme, majitelia moderných vozidiel vybavených elektronickými systémami zaplatia viac.
Ako zabrániť zlyhaniu termostatu?
Aby ste predišli poškodeniu termostatu, nezabudnite pravidelne čistiť odvzdušňovací otvor a kontrolovať tesnenie, aby ste zabránili úniku chladiacej kvapaliny.
Upchatý otvor vedie k upchatiu chladiaceho systému, čo ho negatívne ovplyvňuje. Okrem toho sa poruche termostatu dá predísť jeho správnou montážou a reakciou na prvé príznaky poškodenia.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Takéto správanie auto zabíja. Nanešťastie je to veľká móda
Kedy sa má vykonať geometria kolies? Príznaky nesprávneho nastavenia
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.