28.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNAInsider).
Hospodárska špionáž v automobilovom priemysle sa doteraz spájala najmä s čínskymi „novinármi“, ktorí na milimeter presne fotografovali každé auto, ktoré západné koncerny predstavili vo svetových výstavných halách. Dnes je situácia úplne iná. Čínsky minister obchodu He Yadong práve obvinil Európsku komisiu z nekalých praktík.
Pravidelní návštevníci autosalónov si určite pamätajú, ako pred 10 až 15 rokmi delegácie novinárov z Číny detailne fotografovali autá západných výrobcov, ktoré debutovali v Ženeve, Paríži alebo New Yorku. Časy sa však zmenili a automobilový svet prešiel obrovskou transformáciou. Dnes sa na čínske úrady a výrobcov valia obvinenia z hospodárskej špionáže, pričom obvinenia smerujú aj na predstaviteľov EÚ a európskeho automobilového priemyslu.
Clá na elektromobily z Číny. Zaplatia takmer 50 percent.
Automobilový svet v súčasnosti žije európskym vyšetrovaním, ktoré EÚ považuje za nezákonné dotovanie výroby elektromobilov zo strany čínskych orgánov. Pripomeňme, že začiatkom júna Európska komisia oznámila výšku sankčných ciel, ktoré budú od 4. júla uvalené na elektromobily dovážané na starý kontinent z Číny, ak rokovania s orgánmi ČĽR zlyhajú.
Výška sankčných ciel bola diferencovaná podľa úrovne spolupráce, ktorú jednotliví výrobcovia preukázali pri rokovaniach s vyšetrujúcimi orgánmi EK. V prípade najväčších hráčov na trhu EÚ to má byť:
- BYD – clo stanovené na 17,4 %;
- Geely – clo stanovené na 20 %;
- SAIC – clo stanovené na 38,1 %.
V skutočnosti však bude zaťaženie čínskych výrobcov oveľa vyššie. Nové clá majú represívny charakter a ak vstúpia do platnosti, pridajú sa k súčasnej 10-percentnej sadzbe na dovoz automobilov. V skutočnosti tak napríklad clo na elektrické vozidlá SAIC (značky MG Motor, Maxus, IM Motor) dosiahne 48,1 %.
Čína obviňuje EÚ zo špionáže. Ide o elektromobily
Čínske orgány už oznámili odvetné opatrenia. V súčasnosti napríklad prebieha v Číne vyšetrovanie pre „dumpingový dovoz bravčového mäsa z EÚ“. V širokej verejnej diskusii sa tiež po prvýkrát objavili obvinenia z hospodárskej špionáže voči Európskej komisii.
Druh, rozsah a množstvo informácií, ktoré európska strana zozbierala, boli bezprecedentné a ďaleko presahovali rámec informácií požadovaných pre prešetrovanie týkajúce sa vyrovnávacieho cla.
– uviedol na tlačovej konferencii hovorca čínskeho ministerstva obchodu He Yadong
Na jednu z otázok, ktoré mu pravdepodobne nie náhodou položili novinári zo štátneho rozhlasu, odpovedal. He Yadong sa okrajovo vyjadril aj k obvineniam, že čínske spoločnosti plne nespolupracovali s vyšetrovateľmi EK, čo – vysvetľujúc úroveň rozdielov v uložených clách – uviedli samotní zástupcovia EK. Čínsky minister označil takéto tvrdenia za „nepodložené“.
Európska komisia v tajnej dohode s výrobcami automobilov? Silné obvinenia z Číny
Ako uvádza internetová stránka europe.autonews.com, na internetovej stránke čínskej štátnej televízie CCTV sa nedávno objavil rozsiahly článok, v ktorom sa uvádza, že Brusel sa snaží „špehovať“ čínske spoločnosti, o čom svedčí „množstvo neprimeraných požiadaviek vznesených počas vyšetrovania“.
Silné posolstvo, ktoré prichádza z čínskych médií, nie je neopodstatnené. Čínsky minister obchodu napríklad tvrdí, že Európska komisia „povinne požaduje“ od čínskych výrobcov automobilov, aby poskytli informácie, ktoré môžu predstavovať obchodné tajomstvo miestnych spoločností. Ide napríklad o údaje o získavaní surovín na výrobu batérií, o cenách alebo o vývoji predajných kanálov.
Silné slová čínskych orgánov sú okrem iného v súlade s nedávnymi vyhláseniami Carlosa Tavaresa, ktorý v poslednom čase hlasno popiera spôsob, akým prebieha elektrická transformácia automobilového trhu v Európe. V jednom rozhovore napríklad uviedol, že v súčasnosti už nie sme v pretekoch o zníženie emisií CO2, ale o zníženie nákladov na výrobu elektrických automobilov. Získavanie informácií o fungovaní čínskych dodávateľských reťazcov by preto mohlo byť pre európskych výrobcov veľmi užitočné.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
„Neočakávaný účinok“ ciel na čínske autá. Európske modely budú drahšie
Čínske automobilky reagujú. Chcú 25 % daň na európske autá predávané v Číne
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.