1.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AnyHistory).
Pojem „elektromobil“ je v súčasnosti na perách všetkých. A nie je sa čomu čudovať – veď od roku 2035 už nebude možné v Európskej únii kúpiť nový automobil so spaľovacím motorom. Siahneme do histórie automobilového priemyslu, aby sme sledovali, ako sa elektromobil menil od svojich začiatkov až po súčasnosť.
Elektromobil bol kedysi len snom, ale teraz sa stáva realitou. Áno, k elektromobilom sa stále musí pristupovať inak ako k vozidlám so spaľovacím motorom, ale tie najlepšie už dokážu na jedno nabitie prejsť až 766 km – taký je dojazd Mercedesu EQS 450+.
V skutočnosti sme teraz na prahu prelomu, ktorý by zabezpečil ešte rýchlejšie nabíjanie a vyššiu hustotu energie trakčnej batérie, čo by sa prejavilo v dlhšom dojazde. Neustále počúvame o rôznych start-upoch alebo riešeniach, ktoré čoskoro spôsobia revolúciu v motorizme. Tie však zatiaľ nepokročili ďalej ako do testovacej fázy, takže je potrebná trpezlivosť.
Aj napriek tomu sa ľudia v súčasnosti, keď ceny benzínu prudko stúpajú, viac ako kedykoľvek predtým prikláňajú k spaľovacím motorom. A nedá sa vyhnúť, o čo sa postarali samotní zákonodarcovia, ktorí už odhlasovali zákaz predaja spaľovacích áut (vrátane hybridov) v rámci Európskej únie od roku 2035.
A hoci by sa mohlo zdať, že história elektromobilov nie je dlhá, objavili sa ešte predtým, ako sa motorizmus začal vážne rozvíjať. Prvé zmienky o takýchto vozidlách pochádzajú z 19. storočia!
Tu je pohľad na vývoj elektromobilov.
Roky 1830-1839
V rokoch 1830 až 1839 prišiel škótsky vynálezca Robert Anderson s nápadom skonštruovať motorový kočiar. Na jeho pohon používa batériu na jedno použitie a na výrobu energie v ňom používa… olej. Vozidlo vyvinie rýchlosť 12 km/h.
Rok 1842
Thomas Davenport a Robert Davidson vyvíjajú ďalší elektromobil. Nové elektrické vozidlo využíva nenabíjateľné batérie. Tie mu umožňujú zvýšiť dojazdovú vzdialenosť, ale opäť sa musia po ceste vymeniť zdroje energie za nové.
Rok 1881
Vzniká prvá elektrická trojkolka, ktorá čerpá energiu z niekoľkých olovených batérií a dokáže jazdiť rýchlosťou 14 až 26 km/h. To znamená, že vývoj elektrických automobilov vstupuje na nové územie.
Trojkolka je výtvorom Francúza Gustava Trouva a má dva elektromotory.
Rok 1898
Ferdinand Porsche uvádza na trh svoje prvé vozidlo. Nazýva sa Egger-Lohner a je všeobecne známe ako P1. Vozidlo je poháňané motorom s výkonom 3 koní, ktorý môže dočasne dosiahnuť výkon až 5 koní. Vozidlo dosahuje rýchlosť 35 km/h.
Začiatkom roku 1898 sa belgické elektrické vozidlo s názvom La Jamais Contente stáva prvým na svete, ktoré prekračuje rýchlosť 100 km/h. Podarí sa mu to dosiahnuť okrem iného vďaka aerodynamickej karosérii.
Rok 1900
Ferdinand Porsche, zakladateľ spoločnosti Porsche, zamestnaný v Hoofwagenfabrik Ludwik Lohner & Co, predstavuje prvý hybridný automobil s názvom Semper Vivus (latinsky „vždy živý“). Poháňajú ho dva elektromotory umiestnené v nábojoch kolies. Energiu čerpajú z olovenej batérie pozostávajúcej zo 44 článkov.
Ak sa vyčerpá, do prevádzky sa uvedú dva jednovalcové spaľovacie motory, ktoré poháňajú dva generátory energie. Vozidlo má palivovú nádrž s objemom 40 l. Dojazd na elektrinu je 50 km. Celkový dojazd však nie je známy.
Roky 1880-1914
Toto obdobie sa považuje za začiatok elektromobility. Stávajú sa populárnymi v oblastiach, kde sa dostáva elektrina. V prospech elektromobilov hovoria štyri hlavné faktory:
- nevypúšťajú výfukové plyny
- nevyžadujú radenie prevodových stupňov
- nemajú dlhé štartovacie časy
- nevydávajú žiadny hluk
Roky 1914 – 1970
Predstavujú temné obdobie vo vývoji elektromobilov. Dôvodom je objavenie nových ložísk ropy, vďaka čomu sa toto palivo stáva čoraz bežnejším. V dôsledku toho záujem o elektromobily klesá prakticky na nulu.
Spaľovací motor je na vzostupe a autá s týmto pohonom sú čoraz dostupnejšie a lacnejšie. Prispieva k tomu aj masová výroba, ktorej priekopníkom bol Henry Ford.
V priebehu rokov sa spaľovacie automobily dostávali do čoraz menej majetných vrstiev spoločnosti. V dôsledku toho sa vývoj elektrických modelov prakticky zastavil.
Rok 1960
Vzniká prvý elektromobil spoločnosti General Motors. Volá sa Electrovair a poháňa ho sada strieborno-zinkových batérií. Vozidlo vychádza z modelu Corvair z roku 1964 a má priniesť návrat elektrického lesku, ale nikdy sa nezačne vyrábať.
Rok 1970
Dochádza k obnoveniu záujmu o elektromobily, k čomu prispieva niekoľko faktorov. Jedným z nich je palivová kríza, ktorá vyvrcholila v roku 1973, a vplyv má aj úspech NASA, ktorej elektrické lunárne vozidlo sa stáva prvým vozidlom s ľudskou posádkou, ktoré sa pohybuje na našej prirodzenej družici.
Napriek dočasnej eufórii majú elektromobily stále svoje obmedzenia, ako je nízka účinnosť, malý dojazd a vysoká cena.
Rok 1996
Od 70. rokov 20. storočia sa vedci a inžinieri snažia prekonať obmedzenia elektromobilov. Ich zámerom je vytvoriť vozidlo, ktoré by mohlo rýchlosťou a dojazdom konkurovať priemernému spaľovaciemu automobilu.
Rok 1996 je pre elektromobily prelomový. Vzniká model EV1, ktorý je prvým sériovo vyrábaným elektromobilom modernej éry. Je to dvojmiestne kupé spoločnosti General Motors s výkonom 137 koní a maximálnou rýchlosťou 129 km/h.
Prvé jednotky majú kapacitu batérie 16,5-18,7 kWh, zatiaľ čo neskoršie jednotky majú kapacitu 26,4 kWh. Ich dojazd podľa postupu merania z roku 1999 je 126 a 228 km (podľa postupu z roku 2019: 89 a 169 km).
Celkovo sa vyrobí 1 100 vozidiel EV1.
Rok 1997
Uvedenie Toyoty Prius na trh predstavuje významný prelom vo výrobe elektrifikovaných automobilov. Hybridné pohonné ústrojenstvo pozostáva z 1,5-litrového spaľovacieho motora s výkonom 58 k a elektromotora s výkonom 40 k.
Vďaka obavám zo znečisťovania životného prostredia uhlíkom a rastúcim cenám pohonných hmôt zaznamenáva Toyota Prius obrovský úspech.
Rok 2008
Spoločnosť Tesla je založená v roku 2003 a jej prvý elektromobil sa začína vyrábať v roku 2008. Volá sa Roadster, je založený na podvozku britského Lotusu a ako prvý elektromobil využíva lítium-iónové batérie.
Na jedno nabitie dokáže prejsť vzdialenosť 320 km a zrýchli na 200 km/h.
Rok 2010
Nissan uvádza na trh svoj prvý elektromobil s názvom Leaf. Vozidlo je vybavené lítium-iónovou batériou s kapacitou 24 kWh a má deklarovaný dojazd 160 km.
Nissan Leaf získava titul európskeho auta roka 2011. Je to prvýkrát, čo sa ním stal elektromobil.
Rok 2013
Tesla predstavuje Model S, ktorý je všeobecne považovaný za najprelomovejší automobil od vzniku Fordu T. Toto auto dokazuje, že elektromobil nemusí byť aerodynamická doska s nízkym komfortom jazdy. Prvé varianty Modelu S ponúkajú dojazd až 483 km.
Od roku 2019
Volkswagen predstavuje ID.3, prvý elektromobil založený na modulárnej platforme MEB, navrhnutej špeciálne pre elektrické vozidlá. Jeho vývoj stojí miliardy eur. Tvorí základ, na ktorom budú čoskoro postavené ďalšie elektrické modely nemeckého koncernu.
Do vývoja elektromobilov sa čoraz viac zapájajú aj ďalšie automobilky, ktoré tiež investujú obrovské sumy peňazí. Navyše sa spolu so spoločnosťami vyrábajúcimi batérie zúčastňujú na pretekoch v zbrojení o to, kto prvý vyvinie prelomovú batériu.
Teda taký, ktorý sa dá plne nabiť za niekoľko minút, je ľahký a ponúka dojazd porovnateľný so spaľovacími autami. Lenže tu nehovoríme o tom, koľko dokáže elektromobil urobiť jedným stlačením plynového pedála, ale skôr v priebehu jazdy typickej pre spaľovacie modely.
Už dnes je jasné, že na prelom si ešte budeme musieť počkať. O koľko? Podľa ubezpečení automobilových spoločností bude to čo skoro.
Nuž, počkáme si a uvidíme!
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Robotaxi pre každého. Autonómnym autom sa už môže odviezť každý
Nové SUV nemá Tesle čo závidieť. Prémiový, dobre vybavený sa môže pochváliť cenovkou v Nemecku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.