4.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GoodwoodRR).
Kvalita vozidiel nie je ani zďaleka taká dobrá, ako vodiči očakávajú. Navyše sa ukazuje, že majitelia elektromobilov sa majú na čo sťažovať. Tu sú pomerne prekvapivé výsledky najnovšej správy americkej spoločnosti J.D. Power. Zákazníci sa sťažujú nielen na poruchy elektroniky, ale dokonca aj na pomerne nepríjemné pachy materiálov v interiéri vozidla.
Je novší lepší? Nie je to také samozrejmé, ako by sa mohlo zdať. Čím zložitejšie a modernejšie auto, tým viac problémov, bohužiaľ. Kupujúci moderných vozidiel sa majú na čo sťažovať a počet porúch a závad je stále na vysokej úrovni. Aspoň to vyplýva z najnovšej správy americkej spoločnosti J.D. Power. Ako každý rok (spoločnosť vykonáva analýzy už viac ako 37 rokov), výskumníci preverili kvalitu nových vozidiel v USA. A ako to urobili?
Američania už mnoho rokov používajú vlastnú metodiku výskumu. Správy o kvalite vychádzajú z podrobných prieskumov zaslaných kupujúcim automobilov. V prípade väčšiny značiek s tým v USA nie je problém. Výnimkou je okrem iného Tesla, ktorá výskumníkom život neuľahčuje. Podľa predpisov v niektorých štátoch USA Tesla odmieta povoliť prieskumy medzi majiteľmi vozidiel. Z toho vyplýva výhrada, že v prípade niektorých značiek boli výsledky vypracované na menšej vzorke (počet prieskumov v porovnaní s konkurenciou je obmedzený).
Čím vyšší index, tým horšie pre spoločnosť a jej zákazníkov
Meradlom kvality automobilu je priemerná miera závad na 100 vozidiel (index PP100). Priemer menej zložitých automobilov z masového trhu je teda 181 PP100, t. j. 181 závad na 100 vozidiel. V prípade prémiového segmentu je skóre oveľa vyššie, a to 232 PP100 (určite treba vziať do úvahy aj to, že zákazníci prémiových značiek majú vyššie nároky, takže je ťažšie ich uspokojiť). Tým to však nekončí. Skóre pre spaľovacie a elektrické vozidlá bolo tiež spriemerované. Podľa amerických výskumníkov spôsobujú elektromobily viac problémov (skóre 266 porúch na 100 vozidiel) ako vozidlá s tradičným pohonom (180 PP100).
A ako to vyzerá v rebríčku značiek? Ukázalo sa, že lídri európskych rebríčkov spoľahlivosti si v zámorí nevedú až tak dobre.
Priemerný počet chýb na 100 nových vozidiel (modelový rok 2024)
- RAM – 149
- Chevrolet – 160
- Hyundai – 162
- Kia – 163
- Buick – 164
- Nissan – 166
- Porsche – 172
- Lexus – 174
- Ford – 179
- Honda – 181
- Mini – 182
- Subaru – 183
- Genesis – 184
- Infiniti – 187
- Jaguar – 188
- Mitsubishi – 191
- Toyota – 192
- Acura – 193
A pokračujeme ďalšou štatistikou
Priemer za celý trh – 195
- Jeep – 200
- GMC – 201
- BMW – 206
- Mercedes – 206
- Cadillac – 214
- Land Rover – 214
- Lincoln – 224
- Alfa Romeo – 226
- Mazda – 232
- Volkswagen – 241
- Audi – 242
- Volvo – 242
- Dodge – 301
Elektromobily (modelový rok 2024; obmedzený počet prieskumov)
- Rivian – 266
- Tesla – 266
- Polestar – 316
A na čo sa sťažujú kupujúci dnešných áut? Jednou z najväčších frustrácií sú varovania asistenčných systémov. Vodiči sa sťažujú na neopodstatnené upozornenia systémov ochrany pred nehodami (najmä na bočný náraz alebo núdzové brzdenie) alebo na nezrozumiteľné upozornenia. Tradične sa do popredia dostala aj palubná elektronika a multimediálne systémy, ktoré majú problémy s nadviazaním a udržaním spojenia s Android Auto alebo Apple CarPlay. Kritizované bolo aj komplikované ovládanie (vrátane smeroviek alebo stieračov v niektorých elektrických modeloch). A to nie je všetko.
Tento rok bol zaznamenaný aj pomerne neočakávaný problém. Niečo tu smrdí! Ukazuje sa, že používatelia mnohých nových vozidiel (s výnimkou značiek Kia a Nissan) sa čoraz častejšie sťažujú na nepríjemný zápach plastov. Alarmujúci bol aj zápach vychádzajúci z ventilačného a klimatizačného systému, ktorý môže byť v nových autách prekvapujúci.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Toyota sa nevzdáva spaľovacích motorov. Riaditeľ: zmení pravidlá hry
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.