5.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThunderGears).
Európska komisia však požiadavkám Číny neustúpila. Nepomohlo ani úsilie Nemcov. Od 5. júla budú platiť dodatočné, dočasné clá na dovoz elektromobilov z Kráľovstva stredu. Čo bude nasledovať?
Clá na autá z Číny sú témou, ktorá už možno mnohých nudí. Po mesiacoch vyšetrovania Európska komisia v prvej polovici júna oznámila výšku možných ciel, ktoré by mohli byť zavedené už v júli tohto roka.
Tá sa mala meniť v závislosti od prístupu čínskych výrobcov automobilov k vyšetrovaniu Európskej komisie. Najnižšie clá sa mali týkať spoločnosti BYD (17,4 %). Naopak, pre Geely boli stanovené na 20 % a pre SAIC (okrem iného vlastníka MG) na 38,1 %.
Na ostatných výrobcov elektromobilov, ktorí opúšťajú čínske továrne, ale spolupracujú pri prešetrovaní komisie, by sa vzťahovalo vážené clo vo výške 21 %. Naopak, na výrobcov, ktorí s orgánom EÚ nespolupracovali, by sa vzťahovalo zostatkové clo vo výške 38,1 %.
Sankčné clá na autá z Číny: už od 5. júla
Dnes však Európska komisia oznámila, že od 5. júla začnú platiť obrovské dočasné sankčné clá na dovoz elektromobilov z Číny. Tie budú predstavovať 37,6 %, ale budú nižšie pre výrobcov, ktorí spolupracovali s vyšetrovateľmi.
Súčasná sadzba je 10 %. Nové dočasné clá budú dopĺňať už existujúce clá. To znamená, že v najhoršom prípade budú predstavovať takmer 48 %.
Európska komisia prešetrila, do akej miery pomoc čínskej vlády narúša európsky trh s elektromobilmi. Stanovila tiež individuálne sadzby pre konkrétnych výrobcov. V prípade spoločnosti BYD teda nebudú predstavovať predtým oznámených 17,4 %, ale 19,9 %. Pre spoločnosti Geely a SAIC to bude 37,6 %.
Na ostatných výrobcov, ktorí spolupracovali pri prešetrovaní, sa bude vzťahovať clo vo výške 20,8 %, a nie 21 %, ako sa uvádzalo predtým. Pre „odporcov“ bude clo 37,6 %.
„V porovnaní so sadzbami uverejnenými 12. júna boli dočasné clá mierne znížené na základe pripomienok k presnosti výpočtov, ktoré predložili zainteresované strany,“ informuje Európska komisia.
Sankčné clá na autá z Číny: zatiaľ na obdobie 4 mesiacov
„Európska komisia dnes, 9 mesiacov po začatí antisubvenčného prešetrovania, uložila dočasné vyrovnávacie clá na dovoz batériových elektrických vozidiel z Číny,“
– uvádza EK vo svojom vyhlásení.
„Na základe prešetrovania Komisia dospela k záveru, že hodnotový reťazec elektrických vozidiel v Číne využíva nespravodlivé subvencie. Tie vytvárajú riziko hospodárskej ujmy pre výrobcov elektrických vozidiel v EÚ.“
– uvádza EK vo svojom vyhlásení.
Dôležité je, že dočasné tarify budú platiť štyri mesiace. V nasledujúcich dvoch dňoch budú členské štáty EÚ hlasovať za alebo proti sankčným clám. Toto rozhodnutie nie je v žiadnom prípade záväzné, ale má len poradnú funkciu. Okrem toho má Európska únia ešte rokovať s Číňanmi.
Spoločenstvo prijme konečné rozhodnutie o clách na elektromobily z Číny v októbri. Ich zavedenie by sa mohlo zastaviť len v prípade, ak by aspoň 15 z 27 členských štátov Európskej únie, ktoré predstavujú 65 % jej obyvateľstva, hlasovalo proti.
To sa však pravdepodobne nestane, keďže Francúzsko, Taliansko a Španielsko, kde žije spolu približne 40 % obyvateľov Spoločenstva, už oznámili, že podporia sankčné tarify. Ak sa tak skutočne stane, budú zavedené na obdobie 5 rokov.
Sú tieto sadzby dostatočné?
Podľa analytikov Rhodium Group by bolo vhodné zaviesť clá vo výške 45 alebo 55 %, aby sa starý kontinent stal menej atraktívnym pre čínske značky. Týka sa to najmä spoločností, ako je BYD, ktorá je takmer schopná vyrábať jedno auto sama.
Má totiž vlastných subdodávateľov vrátane trakčných batérií. Okrem toho využíva okrem iného zvýhodnené ceny elektrickej energie a surovín. BYD má dokonca vlastnú baňu na lítium a vlastní flotilu lodí a poisťovaciu spoločnosť.
Zavedením ciel sa európsky trh nestane pre čínskych výrobcov menej obľúbeným. Dôvodom sú predovšetkým vnútorné faktory, ako napríklad spomalenie rastu predaja alebo nižšie marže.
Skupina Rhodium tiež poukazuje na to, že clá by mohli mať veľmi nežiaduci vplyv na západné spoločnosti. Očakávaná odveta Číny v podobe dodatočných poplatkov zo strany Európskej únie by mohla spôsobiť veľké problémy napríklad spoločnostiam BMW, Mercedes a Volkswagen.
Ako uvádza Rhodium Group, posledne menovaný predáva napríklad model ID.4 v Číne, kde je v súčasnosti obrovská konkurencia na trhu, za cenu o 50 % nižšiu ako v krajinách EÚ. Ak odvetné opatrenia Pekingu prispejú k uvaleniu dodatočných daní alebo odvodov na autá tohto výrobcu, zákazníci sa od neho môžu jednoducho odvrátiť.
Pripomeňme, že Volkswagen bol dlhé roky najobľúbenejším výrobcom automobilov v Číne. V minulom roku ho z piedestálu zosadila spoločnosť BYD, ktorá si pre svoje autá našla 2 571 109 kupcov. Naopak, pre autá z koncernu Wolfsburg sa rozhodlo 2 228 635 zákazníkov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Olaf Scholz kritizoval nové clá. Poukázal na iné riešenie pre Európu
Spoločnosť BYD v Európe zarába na jednom aute tisíce eur. Aké vysoké by mali byť nové clá?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.