Elektro, Novinky, Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Takže vojna! Európska komisia oznámila sankčné clá na elektrické výrobky z Číny

5.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThunderGears). Európska komisia však požiadavkám Číny neustúpila. Nepomohlo ani úsilie Nemcov. Od 5. júla budú platiť dodatočné, dočasné clá na dovoz elektromobilov z Kráľovstva stredu....

5.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThunderGears).

Európska komisia však požiadavkám Číny neustúpila. Nepomohlo ani úsilie Nemcov. Od 5. júla budú platiť dodatočné, dočasné clá na dovoz elektromobilov z Kráľovstva stredu. Čo bude nasledovať?

Takže vojna! Európska komisia oznámila sankčné clá na elektrické výrobky z Číny.
Foto: youtube.com/@ThunderGears

Clá na autá z Číny sú témou, ktorá už možno mnohých nudí. Po mesiacoch vyšetrovania Európska komisia v prvej polovici júna oznámila výšku možných ciel, ktoré by mohli byť zavedené už v júli tohto roka.

Tá sa mala meniť v závislosti od prístupu čínskych výrobcov automobilov k vyšetrovaniu Európskej komisie. Najnižšie clá sa mali týkať spoločnosti BYD (17,4 %). Naopak, pre Geely boli stanovené na 20 % a pre SAIC (okrem iného vlastníka MG) na 38,1 %.

Na ostatných výrobcov elektromobilov, ktorí opúšťajú čínske továrne, ale spolupracujú pri prešetrovaní komisie, by sa vzťahovalo vážené clo vo výške 21 %. Naopak, na výrobcov, ktorí s orgánom EÚ nespolupracovali, by sa vzťahovalo zostatkové clo vo výške 38,1 %.

Sankčné clá na autá z Číny: už od 5. júla

Dnes však Európska komisia oznámila, že od 5. júla začnú platiť obrovské dočasné sankčné clá na dovoz elektromobilov z Číny. Tie budú predstavovať 37,6 %, ale budú nižšie pre výrobcov, ktorí spolupracovali s vyšetrovateľmi.

Súčasná sadzba je 10 %. Nové dočasné clá budú dopĺňať už existujúce clá. To znamená, že v najhoršom prípade budú predstavovať takmer 48 %.

Európska komisia prešetrila, do akej miery pomoc čínskej vlády narúša európsky trh s elektromobilmi. Stanovila tiež individuálne sadzby pre konkrétnych výrobcov. V prípade spoločnosti BYD teda nebudú predstavovať predtým oznámených 17,4 %, ale 19,9 %. Pre spoločnosti Geely a SAIC to bude 37,6 %.

Na ostatných výrobcov, ktorí spolupracovali pri prešetrovaní, sa bude vzťahovať clo vo výške 20,8 %, a nie 21 %, ako sa uvádzalo predtým. Pre „odporcov“ bude clo 37,6 %.

„V porovnaní so sadzbami uverejnenými 12. júna boli dočasné clá mierne znížené na základe pripomienok k presnosti výpočtov, ktoré predložili zainteresované strany,“ informuje Európska komisia.

Sankčné clá na autá z Číny: zatiaľ na obdobie 4 mesiacov

„Európska komisia dnes, 9 mesiacov po začatí antisubvenčného prešetrovania, uložila dočasné vyrovnávacie clá na dovoz batériových elektrických vozidiel z Číny,“

– uvádza EK vo svojom vyhlásení.

„Na základe prešetrovania Komisia dospela k záveru, že hodnotový reťazec elektrických vozidiel v Číne využíva nespravodlivé subvencie. Tie vytvárajú riziko hospodárskej ujmy pre výrobcov elektrických vozidiel v EÚ.“

– uvádza EK vo svojom vyhlásení.

Dôležité je, že dočasné tarify budú platiť štyri mesiace. V nasledujúcich dvoch dňoch budú členské štáty EÚ hlasovať za alebo proti sankčným clám. Toto rozhodnutie nie je v žiadnom prípade záväzné, ale má len poradnú funkciu. Okrem toho má Európska únia ešte rokovať s Číňanmi.

Spoločenstvo prijme konečné rozhodnutie o clách na elektromobily z Číny v októbri. Ich zavedenie by sa mohlo zastaviť len v prípade, ak by aspoň 15 z 27 členských štátov Európskej únie, ktoré predstavujú 65 % jej obyvateľstva, hlasovalo proti.

To sa však pravdepodobne nestane, keďže Francúzsko, Taliansko a Španielsko, kde žije spolu približne 40 % obyvateľov Spoločenstva, už oznámili, že podporia sankčné tarify. Ak sa tak skutočne stane, budú zavedené na obdobie 5 rokov.

V najhoršom prípade budú clá predstavovať takmer 48 %.
Foto: youtube.com/@DWREV

Sú tieto sadzby dostatočné?

Podľa analytikov Rhodium Group by bolo vhodné zaviesť clá vo výške 45 alebo 55 %, aby sa starý kontinent stal menej atraktívnym pre čínske značky. Týka sa to najmä spoločností, ako je BYD, ktorá je takmer schopná vyrábať jedno auto sama.

Má totiž vlastných subdodávateľov vrátane trakčných batérií. Okrem toho využíva okrem iného zvýhodnené ceny elektrickej energie a surovín. BYD má dokonca vlastnú baňu na lítium a vlastní flotilu lodí a poisťovaciu spoločnosť.

Zavedením ciel sa európsky trh nestane pre čínskych výrobcov menej obľúbeným. Dôvodom sú predovšetkým vnútorné faktory, ako napríklad spomalenie rastu predaja alebo nižšie marže.

Skupina Rhodium tiež poukazuje na to, že clá by mohli mať veľmi nežiaduci vplyv na západné spoločnosti. Očakávaná odveta Číny v podobe dodatočných poplatkov zo strany Európskej únie by mohla spôsobiť veľké problémy napríklad spoločnostiam BMW, Mercedes a Volkswagen.

Ako uvádza Rhodium Group, posledne menovaný predáva napríklad model ID.4 v Číne, kde je v súčasnosti obrovská konkurencia na trhu, za cenu o 50 % nižšiu ako v krajinách EÚ. Ak odvetné opatrenia Pekingu prispejú k uvaleniu dodatočných daní alebo odvodov na autá tohto výrobcu, zákazníci sa od neho môžu jednoducho odvrátiť.

Pripomeňme, že Volkswagen bol dlhé roky najobľúbenejším výrobcom automobilov v Číne. V minulom roku ho z piedestálu zosadila spoločnosť BYD, ktorá si pre svoje autá našla 2 571 109 kupcov. Naopak, pre autá z koncernu Wolfsburg sa rozhodlo 2 228 635 zákazníkov.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Olaf Scholz kritizoval nové clá. Poukázal na iné riešenie pre Európu

Spoločnosť BYD v Európe zarába na jednom aute tisíce eur. Aké vysoké by mali byť nové clá?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov