6.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@electricviking).
Nová batéria Geely má byť ďalším „svätým grálom“ vo svete elektromobility. Číňania totiž sľubujú výnimočnú životnosť a odolnosť voči ohňu.
Životnosť 1 milión kilometrov alebo… 50 rokov. To sú parametre, ktorými sa môže pochváliť len málo spaľovacích automobilov. Všeobecný konsenzus je, že elektromobily takúto úroveň životnosti neponúkajú.
Pokiaľ ide o polstoročnú životnosť… zatiaľ nebola príležitosť overiť ju. Údaje a pozorovania „elektromobilov“ s vysokým počtom najazdených kilometrov sú však v rozpore s tvrdeniami o vysokej a rýchlej degradácii batérií. Naopak, v súčasnosti môže nastať prelom v technológii, ktorý ovplyvní životnosť.
Nová batéria Geely
Čínsky konglomerát, ktorý okrem iného vlastní značky ako Smart a Volvo, predstavil novú lítium-železofosfátovú batériu pre elektromobily. Aké sú jej vlastnosti?
Geely zdôrazňuje, že batéria je navrhnutá tak, aby vydržala 3 500 nabíjacích cyklov, čo podľa značky zodpovedá prejdeniu 1 milióna km, a to všetko „s minimálnym vplyvom na dojazd“. Vďaka predĺženej životnosti sa očakáva zlepšenie zostatkovej hodnoty elektromobilov.
Okrem toho bude mať aj pozitívny vplyv na životné prostredie. Spoločnosť Geely tvrdí, že nová batéria zníži emisie oxidu uhličitého o viac ako 80 000 ton ročne. Článok má kapacitu 192 Wh/kg a je približne o 40 % kratší ako tradičná batéria tohto druhu.
Na kovovej konštrukcii
Nová batéria Geely má lopatkovú konštrukciu s kovovými lamelami. To znamená, že funguje aj ako skelet, ktorý vystužuje balík a celú konštrukciu vozidla. Tu sú však rebrá kratšie ako v konkurenčných riešeniach (napr. od BYD).
Batéria má tiež vylepšenú membránu na zvýšenie hustoty energie a bezpečnosti. Použitím viacprvkových dopovaných elektródových materiálov sa znížila rýchlosť vnútorných chemických reakcií. Podľa spoločnosti je to jeden z hlavných dôvodov, prečo môže ponúknuť dlhšiu životnosť.
Batéria Geely si zachováva 90,54 % svojej kapacity pri teplotách pod -30 °C.
Nová batéria Geely: extrémne testovanie
Spoločnosť Geely tiež zdôrazňuje výnimočnú odolnosť tejto konštrukcie. Ak sa článok prepichne, vrstva hliníkovej fólie sa automaticky spojí s membránou batérie a vytvorí izoláciu, ktorá zabráni skratu a vznieteniu.
Počas testov bola batéria prepichnutá súčasne ôsmimi 5 mm hrubými oceľovými ihlami a potom ponechaná hodinu – zvládla to „bez akýchkoľvek nepriaznivých účinkov“. Spoločnosť Geely tiež vystrelila do batérie guľku kalibru 5,8 mm. K vznieteniu nedošlo.
Testy sa tým však neskončili. Nová batéria bola tiež ponorená do morskej vody, hodená do ohňa, umiestnená do extrémne chladného prostredia, zasiahnutá zboku, rozdrvená váhou 26 ton a potom zošrotovaná. Spoločnosť Geely ubezpečuje, že všetky bezpečnostné prvky umožnili batérii prejsť testami bez problémov.
Krátke a dlhé rebro
Ako ukazujú testy vykonané na batériách s krátkym a dlhým rebrom (s rovnakou kapacitou), batérie s krátkym rebrom sa nabíjajú rýchlejšie. Zatiaľ čo batéria s dlhým rebrom sa nabíjala 26 minút (z 10-80 %), nová batéria s krátkym rebrom potrebovala len 17 minút a 4 s. Okrem toho pri teplote -30 stupňov Celzia klesla kapacita „dlhého rebra“ na 78,96 %, zatiaľ čo krátke rebro si zachovalo 90,54 % svojej kapacity.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Majitelia elektromobilov sa chcú vrátiť k spaľovacím autám. Najmä v tejto krajine
Robotaxi pre každého. Autonómnym autom sa už môže odviezť každý
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.