8.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@VisualCarReviews).
Najnovšie vozidlá Volvo majú v softvéri množstvo závažných chýb. Sú také nepríjemné, že niektorí majitelia elektrických modelov EX30 vrátili výrobcovi už zakúpené vozidlá.
Volvo, ktoré vlastní čínska spoločnosť Geely, sa intenzívne približuje k elektromobilite. Švédi už totiž neplánujú uviesť na trh úplne nové spaľovacie modely, ale len aktualizácie súčasných modelov. Ich budúcnosť má byť elektrická.
Zatiaľ to však nie je všetko na ružiach ustlané. Prvým čisto elektrickým modelom značky Volvo, a teda založeným na platforme určenej len pre takéto vozidlá, bol model EX90, ktorý debutoval koncom roka 2022. Kvôli problémom so softvérom sa však toto vozidlo začalo predávať až v júni tohto roka.
Oveľa skôr, aj keď vôbec nie skôr, bol na trhy uvedený menší model EX30. Zaujímavé je, že využíva architektúru SEA, na ktorej má byť založená aj Izera.
Volvo EX30 s mnohými problémami
Bohužiaľ, tento kompaktný elektromobil zatiaľ nie je dokonalý. Podľa jeho majiteľov trpí viacerými detskými problémami. Patrí medzi ne vypínanie obrazovky počas jazdy, nereagujúce tlačidlá na volante, problémy s nabíjaním alebo dokonca náhodná aktivácia systému núdzového brzdenia.
Ako uviedol britský časopis Autocar, niektoré z problémov boli také závažné, že majitelia odmietli so svojím Volvom EX30 jazdiť. V dôsledku toho vracali vozidlá výrobcovi s požiadavkou na vrátenie peňazí v plnej výške.
„Uvedomujeme si, že toto majitelia od svojich vozidiel Volvo neočakávajú. Pracujeme na čo najrýchlejšom odstránení problémov s minimálnymi nepríjemnosťami pre našich zákazníkov.“
– Hovorca spoločnosti Volvo to uvádza vo vyhlásení zaslanom magazínu Autocar.
„Vo veľmi málo prípadoch v Spojenom kráľovstve sa zákazníci rozhodli využiť svoje spotrebiteľské práva a vrátiť svoje vozidlá. Spoločnosť Volvo Cars sa snaží a naďalej podporuje svojich zákazníkov počas celého procesu vlastníctva vozidla. Pozitívna spätná väzba, ktorú dostávame od majiteľov, nás naďalej povzbudzuje,“ dodáva hovorca.
Najdôležitejšia je centrálna obrazovka
Nové Volvo EX30 je vozidlo, v ktorom je väčšina ovládania zverená centrálnej dotykovej obrazovke. V tomto smere si Švédi zjavne zobrali príklad z Tesly a slúži napríklad na ovládanie klimatizácie a nastavenia bočných zrkadiel.
Fyzických tlačidiel tu nie je veľa. Okrem tých na otváranie okien, ktoré sú tiež veľmi šikovné, sú tu tlačidlá na zamykanie dverí a aktiváciu výstražných svetiel. Volvo našťastie zachovalo klasické páčky na volante. Tá je naopak vybavená dotykovými poliami, ktoré okrem iného slúžia na ovládanie podporných systémov.
Nie je prekvapením, že vzhľad čiernej obrazovky sťažuje ovládanie tohto vozidla. O to viac, že tu nie je druhý displej, ktorý by poskytoval informácie, napríklad o rýchlosti.
Problémy boli už aj s digitálnym rýchlomerom. V júni tohto roku totiž Švédi oznámili, že všetky doteraz vyrobené vozidlá, t. j. takmer 72 000 automobilov, musia prejsť servisom.
Ako informovala agentúra Bloomberg, rýchlomer sa po naštartovaní vozidla prepol do testovacieho režimu. V dôsledku toho nemal majiteľ žiadne informácie o rýchlosti, ktorou jazdil. A to je predsa kľúčový údaj v každom aute. Našťastie, uvedená chyba je odstránená bezdrôtovou aktualizáciou.
Volvo EX30: fóra plné komentárov
Do konca mája tohto roku predalo Volvo v Európe 35 000 kusov modelu EX30. Vďaka tomu je tretím najobľúbenejším elektromobilom na starom kontinente – po Tesle Model Y a 3. Žiaľ, ukazuje sa, že takmer každý exemplár tohto vozidla má svoje chyby.
Ak to chcete zistiť, stačí navštíviť fóra majiteľov týchto vozidiel z rôznych krajín. Áno, s kvalitou vyhotovenia Volva EX30 sú veľmi spokojní, ale „nepekne“ sa vyjadrujú aj k softvéru.
Stačí si však prečítať len niekoľko z nich, aby ste pochopili, že poruchy sa týkajú softvéru v najširšom zmysle slova, ktorý sa našťastie dá opraviť pomocou aktualizácie OTA (over-the-air).
To isté platí aj pre francúzske fórum majiteľov Volva EX30. Zaujímavé je, že mnohé sa tu začínajú príbehmi o nešťastiach pri nabíjaní.
Volvo EX90 tiež plné chýb?
Trhová premiéra modelu Volvo EX30 sa oneskorila práve kvôli problémom so softvérom. Ako však vidíte, nie všetko bolo opravené. To isté sa stalo aj v prípade väčšieho modelu EX90, ktorý, keď sa konečne dostal do predaja, nedostal všetky sľubované funkcie.
Nedávno o tom informoval čitateľ portálu Motor1.com. Nuž, od Švédov dostal e-mail, ktorý obsahoval zoznam funkcií, ktoré „môžu byť oneskorené, keď EX90 dostane“. Obsahuje bezpečnostné aj komfortné prvky.
Príklad? Spočiatku nebudete môcť využívať okrem iného plnú funkcionalitu LiDAR, varovanie pred krížovou premávkou, asistenta rýchlosti v zákrutách, bezdrôtový Apple CarPlay alebo obojsmerné nabíjanie. Tie sa objavia až neskôr prostredníctvom bezplatnej aktualizácie. Rovnako ako téma čierneho displeja.
V rovnakej správe Volvo tiež upozorňuje, že zaparkovaný EX90 môže za deň stratiť až 3 % energie z batérie. Je to spôsobené hlavným počítačom vozidla, ktorý má bežať na pozadí a ovládať pokročilé funkcie. Až po 72 hodinách prejde do režimu spánku, aby šetril energiu. Aj túto nepríjemnosť má odstrániť budúca aktualizácia.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spoločnosť vyrába solárne panely, ktoré nabíjajú elektromobily pri parkovaní
Renault uvádza na trh nové hybridné SUV v Kórei. Nový Grand Koleos má DNA Volva
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.