9.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carscoops).
Nyobolt EV – startup so sídlom v britskom Cambridgei, ktorý od roku 2019 pracuje na technológii batérií a nabíjania elektrických vozidiel – sa môže pochváliť nezvyčajným úspechom. Technológia, ktorú Briti vyvinuli, umožnila nabiť trakčnú batériu elektromobilu s kapacitou 35 kWh na 80 % kapacity len za štyri minúty a 37 sekúnd bez toho, aby sa znížila životnosť batérie.
To je dosť na to, aby prototyp Nyobolt EV, ktorý vytvorila spoločnosť Nyobolt ako demonštrátor tejto technológie, prešiel podľa testov WLTP až 160 míľ (248 km). Žeby sa Britom práve podarilo vyriešiť jeden z najväčších problémov elektromobilov – potrebu strácať čas na nabíjačkách?
Technológia vyvinutá pre Nyobolt EV je založená na patentovaných riešeniach vyvinutých na univerzite v Cambridge. Konštrukcia batérie využíva „anódové materiály z oxidu uhlíka a oxidu kovu novej generácie“, takže samotná konštrukcia článku má nízku impedanciu. Podľa Britov nedávne testy potvrdili, že patentovanú batériu namontovanú v prototype technologického demonštrátora možno nabiť z 10 % na 80 % nominálnej kapacity len za 4 minúty a 37 sekúnd.
Už žiadne čakanie na nabíjačky? 500 ampérov za 4 minúty
Samotná kapacita akumulátora nie je príliš pôsobivá, keďže má pomerne skromnú kapacitu 35 kWh, ale rýchlosť získavania energie možno smelo označiť za impozantnú. Batérie sa nabíjajú pomocou vlastnej nabíjačky s výkonom 350 kW pracujúcej pri napätí 800 V. Fenomenálna je aj nabíjacia krivka, čo znamená dlhý čas udržania vysokého výkonu.
Spoločnosť Nyobolt EV uvádza, že počas prvých štyroch minút sú batérie vystavené prúdu až 500 A. Vďaka tomu sa dojazd prototypu už po takomto čase pripojenia nabíjačky zvýši až o 200 km.
Najväčší problém elektromobilov vyriešený? Batéria vydrží viac ako 4 000 cyklov
V súčasnosti sa mnohí výrobcovia chvália schopnosťou rýchlo doplniť uloženú energiu v batériách vďaka vysokonapäťovým nabíjačkám jednosmerného prúdu. Napríklad Porsche Taycan Turbo s batériami pracujúcimi s napätím 800 V dokáže doplniť uloženú elektrickú energiu v batériách v rozmedzí 10 až 80 % za 18 minút. To stačí na to, aby sa – pri použití rýchlonabíjačky – predĺžil dojazd približne o 440 km (podľa WLTP; kapacita batérií je až 97 kWh). Naše testy ukázali, že nejde o teoretický výkon. V Nemecku na nabíjačke s výkonom 350 kW vozidlo prijímalo prúd s výkonom 270 kW (ako je deklarované), čím sa dojazd za 20 minút zvýšil z 11 na 220 km. Treba dodať, že dojazd na plnú batériu pri jazde po diaľnici bol 300 km.
Vo väčšine moderných elektromobilov však takéto systematické nabíjanie vedie k rýchlej degradácii batérie. Podľa Britov však systém, ktorý vyvinuli, takéto riziká minimalizuje. Spoločnosť Nyobolt EV tvrdí, že v nezávislých testoch už jej články s kapacitou 24,5 Ah úspešne absolvovali viac ako 4 000 cyklov DoD (hlbokého vybitia) a rýchleho nabíjania.
Profil nabíjania zvyčajne udržiava špičkovú úroveň len krátky čas. Nízkoimpedančné články Nyobolt zabezpečujú udržateľnosť a predlžujú životnosť batérie až na 600 000 míľ (až 960 000 km) v prípade nášho technologického demonštrátora
– hovorí spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Nyobolt Dr. Sai Shivareddy, ktorého citujú britské média.
Znížená degradácia batérie počas nabíjania je čiastočne spôsobená chemickým zložením článkov a vlastným chladiacim systémom, ktorý nedovoľuje, aby teplota batérií prekročila 60 stupňov Celzia.
Koniec problémov s nabíjaním elektrických vozidiel? Zatiaľ nie, ale…
Spoločnosť zdôrazňuje, že už v roku 2025 by mohla vyrobiť približne tisíc batérií napr. pre športové vozidlá. Spoločnosť Nyobolt deklaruje, že dokáže vyrobiť až 2 000 článkov ročne, ktoré by po komerčnom debute mali spĺňať všetky požiadavky EÚ na batérie. Stojí za zmienku, že Nyobolt je výsledkom dlhoročného výskumu na univerzite v Cambridge profesora Clare Graya a Dr. Sai Shivareddyho (výkonný riaditeľ spoločnosti), ktorí sa okrem iného dlhé roky zaoberali vývojom technológie superkondenzátorov.
Briti tvrdia, že už rokujú s ôsmimi partnermi, ktorí majú záujem o komerčné získanie novej technológie. Okrem automobilov by články vyvinuté v Cambridgei mohli nájsť uplatnenie okrem iného v robotike alebo v ťažkej automobilovej doprave.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Bezlítiové sodíkové batérie opúšťajú laboratórium a začínajú sa vyrábať v USA
Spoločnosť Geely vytvorila prelomovú batériu. Má byť „svätým grálom“ elektromobility
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.