10.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@differentcarreview-dcr).
Poslanci Európskej ľudovej strany, najväčšej frakcie v Európskom parlamente, sa budú snažiť oslabiť plánovaný zákaz registrácie nových spaľovacích automobilov v roku 2035. Vyplýva to z interného dokumentu strany, ku ktorému získala prístup agentúra Reuters.
Európska ľudová strana je najväčšou politickou silou v Európskom parlamente. V júnových voľbách získala 188 kresiel v 720-člennom parlamente, čím si upevnila svoju pozíciu. Medzi členov EPP patrí predsedníčka Európskeho parlamentu Ursula von der Leyenová a Donald Tusk. Členmi EPP sú aj Poľská ľudová strana a Občianska platforma.
A čo spaľovacie autá po roku 2035?
Poslanci EPP tento týždeň v Portugalsku diskutovali o politických prioritách na päťročné funkčné obdobie Európskeho parlamentu, ktoré sa práve začalo. Ako informuje agentúra Reutes, dokument, ktorý vzišiel z rokovaní, obsahuje „revíziu pravidiel o znížení emisií CO2 pre nové osobné a dodávkové vozidlá, aby sa po roku 2035 umožnilo používanie alternatívnych palív s nulovými emisiami“.
V dokumente chýbajú ďalšie podrobnosti o tejto téme. Uvádza sa v ňom len, že EPP chce „revidovať zákaz spaľovacích motorov a rozvíjať najmodernejšie technológie spaľovacích motorov“.
Bude možné zaregistrovať spaľovacie auto po roku 2035? Budú existovať výnimky
Pripomeňme, že Európsky parlament chcel pôvodne zaviesť úplný zákaz registrácie nových spaľovacích automobilov v roku 2035. Na poslednej prekážke sa mu podarilo presadiť veľmi dôležitú zmenu, za ktorú lobovalo najmä Nemecko. Na základe tejto dohody bude prípustné registrovať nové vozidlá so spaľovacími motormi za predpokladu, že tieto motory budú poháňané len palivom s nulovými emisiami, inými slovami syntetickým palivom.
Európska komisia má pripraviť vhodnú legislatívnu cestu, aby sa zákaz registrácie nevzťahoval na vozidlá s e-palivom. Je pravdepodobné, že to bude vyžadovať, aby boli vozidlá vybavené systémom, ktorý rozpozná druh paliva, ktoré bolo do nich naliate, a nedovolí naštartovať motor, ak sa použije iné ako syntetické palivo.
Keď sa tento právny predpis pred rokom zaviedol, zdalo sa, že je to vstupná brána k predaju superautomobilov ako Ferrari alebo Lamborghini. Dnes sa však zdá, že všetko môže byť úplne inak. Ešte pred rokom drvivá väčšina výrobcov tvrdila, že syntetické palivá neovplyvnia ich stratégie prechodu výroby na elektromobily. Túto verziu zastával Volkswagen, ktorý intenzívne vyvíjal elektrický rad modelov ID, alebo koncern Stellantis.
Stellantis, Volkswagen a Toyota menia svoje stratégie pre Európu
V uplynulom roku sa však v automobilovom priemysle veľa zmenilo. Predovšetkým došlo k prudkému poklesu na trhu s elektromobilmi, ktorý bol vo všeobecnosti postihnutý stagnáciou, čím sa zaprášili predpovede analytikov o postupnom, prirodzenom prechode Európanov od spaľovacích motorov k elektromobilom. Po druhé, na trh vstúpil nový hráč – Čína. Ukázalo sa, že európske elektromobily sú príliš drahé, a ak by z nových predpisov niekto profitoval, boli by to spoločnosti z Číny.
Európski výrobcovia preto začali meniť svoju stratégiu. Napríklad spomínaný Volkswagen oznámil, že nová generácia modelu ID.3, ktorý mal byť elektrickým nástupcom Golfu, nebude. A čo bude? Golf, ktorý sa vyrába už polstoročie, ktorý, áno, má mať elektrickú verziu, ale v prvom rade bude stále spaľovacím autom. Stellantis a Renault tiež plánujú pokračovať v práci na spaľovacích motoroch. Toyota, ktorá sa celý čas stavala k elektrickému pohonu skôr skepticky a nedávno oznámila, že spolu so Subaru a Mazdou pracuje na novej generácii spaľovacích motorov.
Syntetické palivo pre spaľovacie automobily
Syntetické palivo, známe aj ako e-palivo, je CO2 neutrálne palivo, ktoré sa môže používať v bežnom spaľovacom motore, ktorý už dnes existuje. A to je hlavná sila syntetických palív – nie je potrebné meniť autá alebo dokonca upravovať ich pohonné jednotky. Automobily so spaľovacími motormi sa môžu stať CO2 neutrálnymi len tým, že do nich nalejete správne palivo.
Syntetické palivo nevyužíva ropu. Existuje niekoľko spôsobov jeho výroby, ale najzaujímavejší je jeho vytvorenie zo vzduchu a vody. Najprv sa vysokoteplotnou elektrolýzou rozdeľuje zohriata a odparená voda na vodík a kyslík. Vodík potom reaguje s CO2 a vzniká látka nazývaná Bleu Crude, z ktorej sa rafinérskym procesom získavajú cieľové palivá.
Spaľovanie syntetického paliva v spaľovacom motore znamená, že z výfuku sa uvoľňuje CO2. Keďže však na výrobu e-palív je potrebný oxid uhličitý, predpokladá sa, že množstvo oxidu uhličitého, ktoré opustí výfukové plyny, je porovnateľné s množstvom použitým na výrobu samotného paliva. Preto, hoci vozidlá využívajúce syntetické palivá nemožno označiť za vozidlá s lokálne nulovými emisiami, sú globálne CO2 neutrálne.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Objavil sa ďalší problém s elektromobilmi. Priamo ovplyvňuje našu bezpečnosť
V tejto krajine môžete dostať pokutu za nosenie slnečných okuliarov. Pokuta je viac ako 5 000 EUR.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.