Tipy, Zaujímavosti,

Pieseň, o ktorej mnohí počuli, ale málokto ju pozná: Zotrvačník. Čo robí a čo sa môže pokaziť

12.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@animagraffs). Pravdepodobne ste od svojho mechanika alebo iného vodiča počuli, že zotrvačník je potrebné vymeniť. Tento diel je základnou súčasťou prevodovky, o ktorej mnoho vodičov...

12.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@animagraffs).

Pravdepodobne ste od svojho mechanika alebo iného vodiča počuli, že zotrvačník je potrebné vymeniť. Tento diel je základnou súčasťou prevodovky, o ktorej mnoho vodičov nevie. Tu sa dozviete, čo zotrvačník je, čo robí a čo sa môže pokaziť.

Zotrvačník. Čo robí a čo sa môže pokaziť.
Foto: youtube.com/@animagraffs

Je dôležitý pri prenose výkonu z motora na kolesá. Táto časť je preto súčasťou prevodového systému vozidla. Má však mnoho úloh.

Čo je zotrvačník?

Samotný zotrvačník je mechanizmus, ktorý uchováva kinetickú energiu. Je to vlastne kotúč so zubami na vonkajšej strane, ale s pružinami na vnútornej strane. Zotrvačník v podstate poskytuje veľký moment zotrvačnosti, ktorý odoláva zmenám otáčavého pohybu.

Čo zotrvačník robí

Zotrvačník je určený na „tlmenie“ otáčok prenášaných motorom, keď vodič zrýchľuje. Zabraňuje tiež zastaveniu motora pri znížení otáčok.

Po zošliapnutí spojky sa kotúč odpojí od zotrvačníka a prevodovka už nezachytáva otáčky od motora. A keď vodič zdvihne nohu zo spojky, zotrvačník sa opäť pripojí ku kotúču a otáča sa rýchlosťou, akou sa otáča motor. Hoci zotrvačník možno považovať za tlmič nárazov medzi motorom a kolesami.

Vozidlá môžu byť vybavené jednohmotovým alebo dvojhmotovým zotrvačníkom. Jednoduchý zotrvačník využíva na spojenie medzi motorom a prevodovkou jeden kotúč. Na ňom sa nachádza spojková súprava pozostávajúca z taniera, kotúča a ložiska.

Dvojhmotový zotrvačník využíva rovnaký princíp činnosti. Naopak, minimalizuje vibrácie a udržiava konštantnú úroveň otáčok, najmä pri vysokovýkonných motoroch.

Čo sa môže pokaziť

Keď sa vyskytne problém so spojkovým systémom, spravidla vymeníte celú súpravu.

Čo znamená:

  • prítlačný tanier;
  • prítlačné ložisko;
  • spojkový kotúč.
  • ozubený veniec

Toto sú komponenty spojkovej súpravy. Tieto diely majú spravidla životnosť až 150 000 kilometrov alebo aj viac. Je však dôležité uvedomiť si, kedy zotrvačník alebo iné časti spojky zlyhávajú, aby ste ich mohli vymeniť skôr, ako prevodovka úplne zlyhá.

Ako funguje manuálna prevodovka a spojka.

Tu sú hlavné príznaky chybného zotrvačníka:

Neustále vibrácie podlahy:

  • Všeobecne sa vyskytujú vo vozidlách vybavených dvojhmotovým volantom;


Neobvyklé zvuky pri preraďovaní:

  • Ak pri preraďovaní počujete cvakanie, ale nevychádza z prevodovky, problém je vo venci;
  • hluk zmizne po zošliapnutí spojky, ale znovu sa objaví, keď dáte nohu z pedálu;

Preklzávanie spojky:

  • Keď sa kotúč opotrebuje a prestane správne držať volant, preklzáva, takže otáčky motora sa už neprenášajú správne na kolesá;
  • v prevodovke sa môže objaviť aj biely dym sprevádzaný štipľavým zápachom;
  • ak sa zápach neobjavuje, ale k preklzávaniu stále dochádza, problém je v zotrvačníku.

Prečo sa kazí

Vo všeobecnosti sa kazia, keď vodiči nesprávne radia. Konkrétne, spojkový pedál nie je úplne stlačený až na podlahu. Tým sa vynúti zaradenie alebo vyradenie prevodovky.

Táto nedbalosť vodiča spôsobuje zrýchlené opotrebovanie spojkového kotúča a zotrvačníka. Čo znamená, že celá spojková súprava by sa mala vymeniť oveľa skôr.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Doplnenie oleja do horúceho motora. Je to vôbec možné? Tisíce vodičov si to neuvedomujú

Ako skontrolovať termostat? Príznaky chybného termostatu, výmena


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Ikona na kolenách: Nemecká automobilová značka krachuje

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@marchettino). Jedna z najexkluzívnejších nemeckých automobilových značiek, Isdera, ktorá sa preslávila výrobnou ikonou Mercedes CW 311, definitívne končí. Ani čínske…

Prečo by ste nikdy nemali parkovať s prednou časťou auta na obrubníku?

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark). Na prvý pohľad sa to môže zdať ako úplne bežná vec, no parkovanie s prednou alebo zadnou časťou auta…

Platíte za palivo, ktoré nevlejete do nádrže! Zistite, koľko vás môže stáť benzín, ktorý zostáva v hadici

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/fast-stock). Každý motorista to zažil – natankujete, zacvaknete pištoľ a zaplatíte. Lenže viete, že časť vášho drahocenného paliva končí stále…

Tajomstvo budúcnosti: Kov, ktorý odoláva extrémom od -196°C do 600°C

19.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jose Luis Stephens). Veda opäť dokazuje, že to, čo sme považovali za sci-fi, sa stáva realitou. Vedcom z Južnej Kórey…

Elektrické autá sa vďaka novej technológii stanú hybridmi

19.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/emirhankaramuk). Renault a jeho divízia HORSE predstavujú revolučné riešenie, ktoré môže zmeniť budúcnosť elektromobilov. Pomocou unikátneho systému premenia čisto elektrické…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov