13.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:).
Všetci fanúšikovia nových technológií budú v úžase nad touto správou, no na japonských železniciach budú pracovať veľké humanoidné roboty. Nebudú riadiť vlaky ani dopravu, ale budú robiť iné mimoriadne dôležité veci. Toto je budúcnosť, ktorá sa nám odohráva pred očami.
Jedna japonská železničná spoločnosť si „najme“ skutočné roboty na najťažšiu prácu na železnici – údržbu. Okrem iného sa očakáva, že stroje budú odstraňovať kmene a konáre blokujúce koľaje, orezávať stromy obmedzujúce pohyb vlakov alebo natierať rôzne typy konštrukcií v ťažko prístupných oblastiach.
Roboty „preberajú“ japonské železnice
Unikátne humanoidné roboty môžu prenášať predmety s hmotnosťou do 40 kg a môžu pracovať až do výšky 12 m. Ich ruky sú vybavené rôznymi nástrojmi na mnohé údržbárske práce, čo im dáva široké možnosti. Na ich ruky možno namontovať veľké železné kliešte, vŕtačky a dokonca aj motorové píly. Mnohým ľuďom môžu tieto jedinečné zariadenia pripomínať veľké roboty z kreslených filmov alebo anime (Mecha roboty).
Inžinieri hovoria, že mechanoidy nebudú autonómne, ale človek ich bude ovládať na diaľku. Ovládanie mechanoidov bude prebiehať výhradne pomocou joysticku a okuliarov VR pripojených k „očiam“ robota.
Mechanoidy, ktoré tvorcovia nazývajú multifunkčné ťažké koľajové zariadenia, majú veľmi široký rozsah pohybu. Odborníci poukazujú na to, že robot môže byť namontovaný na výsuvných podvozkoch, čo mu umožňuje dostať sa na ťažko prístupné miesta. Toto riešenie zabezpečí oveľa väčšiu bezpečnosť (a výrazne urýchli postup prác) v prípade veľmi zlého počasia, ktoré by ľudskému pracovníkovi znemožnilo pracovať vo výške.
Používanie robotov eliminuje riziko pádu pracovníkov z veľkých výšok alebo úrazu elektrickým prúdom. Podľa investorov mechanoidy zvýšia celkovú produktivitu práce, pričom potreba ľudskej práce sa zníži približne o 30 %. Zároveň sa vytvoria špeciálne pracovné miesta pre operátorov mechanoidov.
Zaujímavosťou je, že roboty môžu byť osadené na kolesových vozidlách, ako aj na vozidlách pohybujúcich sa po koľajniciach. Plánuje sa výrazné rozšírenie možností zariadení tohto druhu.
Spoločnosť JR West, ktorá tieto jedinečné stroje bude používať, vyvinula technológiu, ktorá spĺňa všetky bezpečnostné požiadavky a minimalizuje riziko pracovných úrazov. Očakáva sa, že roboty začnú pracovať už tento mesiac.
Sú mechanoidy príležitosťou pre hospodárstvo?
Jedným z hlavných dôvodov vytvorenia veľkých robotov pracujúcich na železnici bolo… „nedostatok pracovnej sily„. V krajine, ktorá má mimoriadne rozvinutú železničnú sieť, chce v železničnom sektore pracovať čoraz menej ľudí. To vedie k hľadaniu nových a inovatívnych riešení, pričom roboty sa zdajú byť východiskom z tejto patovej situácie.
Japonsko čelí obrovskému problému starnutia obyvateľstva. Krajina má už teraz jednu z najstarších populácií na svete, pričom takmer 30 % ľudí má viac ako 65 rokov. To už spôsobuje problémy v určitých odvetviach hospodárstva. Odborníci predpovedajú, že v nasledujúcich desaťročiach sa tieto problémy budú len zhoršovať.
Mechanoidi sa nasadzia do oblastí s nedostatkom ľudskej pracovnej sily. Ľudia často obviňujú roboty a nové technológie z „kradnutia pracovných miest“, hoci v niektorých prípadoch môže táto zmena zmierniť hospodárske problémy.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Robot na dráhe. Aurora má bojovú úlohu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.