13.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto. youtube.com/@TheImpossibleBuild).
Nórsko začalo s prípravami na výstavbu prvého lodného tunela na svete, ktorý umožní bezpečný prejazd veľkých námorných lodí. Tunel sa má vybudovať pod polostrovom Stadlandet na západnom pobreží Nórska. Zaujímavosťou je, že jeho výstavba sa plánuje už viac ako 100 rokov.
Prvé myšlienky na výstavbu lodného tunela sa objavili už v 19. storočí, ale až v roku 2010 Nórska pobrežná správa (NCA) vypracovala variantný koncept realizácie projektu. V roku 2017 vypracovali konečný technický návrh, ktorý zohľadňoval všetky štrukturálne aspekty a vplyvy na životné prostredie a krajinu.
Cieľom výstavby tunela je vyhnúť sa plavbe v nebezpečných vodách, ktoré obklopujú polostrov Stadlandet. Tieto vody sú známe silnými prúdmi a častými búrkami, ktoré sa môžu vyskytovať 100 dní v roku. Vďaka tunelu nebudú musieť námorné lode oboplávať polostrov, čo výrazne skráti čas plavby, zlepší podmienky plavby a zvýši bezpečnosť lodnej dopravy. Tunel sa stane aj turistickou atrakciou.
Parametre a náklady na prvý lodný tunel
Lodný tunel bude dlhý 1,7 km a s portálmi 2,2 km. Jeho výška sa očakáva až 50 m a šírka 36 m. Celkové investičné náklady sa odhadujú na 3,4 miliardy nórskych korún (približne 350 miliónov eur). Spoločnosť Cowi poskytuje technické poradenstvo a získala 21 miliónov USD na projekt.
Technické výzvy pri výstavbe tunelov
Pri výstavbe tunela je nutné raziť do gneisových metamorfovaných hornín. Odhaduje sa, že sa vyťaží približne 5,4 milióna m3 materiálu. Materiál na stavenisko sa bude dopravovať po mori, keďže cesty v regióne nie sú vhodné pre ťažké stavebné vozidlá.
Tunel sa bude realizovať banskými metódami. Rozsah tohto projektu je nesmierne pôsobivý. Podľa nórskych zdrojov bude na prepravu vyťaženého materiálu potrebných približne 750 000 nákladných áut. V konečnom dôsledku bude nová križovatka schopná prijať 70 až 120 lodí denne. Okrem trajektov, výletných lodí a nákladných lodí budú v určitých časoch povolené aj malé súkromné lode. (Aktívna konštrukcia)
Výstavba tunela má veľký význam pre hospodársky rozvoj a cestovný ruch v regióne. Umožní veľkým kontajnerovým lodiam a výletným lodiam bezpečne prechádzať cez najnebezpečnejšie vody na nórskom pobreží.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Podvodný tunel spojí Afriku s Európou. Očakáva sa, že bude stáť 6 miliárd libier
Diera v hore je dlhá takmer 25 km. Je to najdlhší cestný tunel na svete
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.