13.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj).
Volkswagen v utorok oznámil, že možno zatvorí závod v Bruseli, ktorý vyrába luxusné elektromobily značky Audi. Dôvodom tohto rozhodnutia je prudký pokles dopytu po týchto vozidlách, informovala agentúra Reuters.
Volkswagen si v priebehu rokov zvykol otvárať nové továrne a vstupovať na nové trhy namiesto toho, aby ich zatváral. Pokles záujmu o elektromobily ho však pravdepodobne prinúti zatvoriť svoje závody, a to prvýkrát od 80. rokov minulého storočia. Naposledy sa tak stalo v roku 1988, keď bol zatvorený závod Westmoreland v Alabame. Podľa agentúry Reuters posledný šéf značky VW, ktorý pohrozil zatvorením závodov v Európe, odstúpil niekoľko mesiacov po týchto hrozbách.
Klesajúci dopyt je klincom do rakvy bruselských továrni
Výrobcovia automobilov boli ťažko zasiahnutí nižším dopytom po elektrických vozidlách, než sa očakávalo. Postihlo to najmä tých hráčov, ktorí významne investovali do vývoja technológií a rozširovania kapacít.
Audi síce už varovalo, že v roku 2024 dôjde k poklesu predaja v dôsledku zavedenia nových modelov a zníženia nákladov, ale v tom čase nikto nehovoril o hrozbe zatvorenia závodu. Začiatkom júla však už spoločnosť túto možnosť oficiálne oznámila. Navyše to, či sa továreň zmení na inú pordukciu alebo sa zatvorí, výrazne ovplyvní zníženie tržieb skupiny v roku 2024. Volkswagen informoval, že náklady spojené s hľadaním alternatívneho využitia pre bruselský závod alebo jeho zatvorením, ako aj ďalšie neplánované výdavky by mohli dosiahnuť až 2,6 miliardy eur.
Tým už spoločnosť znížila prognózu prevádzkového zisku na 6,5 – 7 % z avizovaných 7 – 7,5 %. To zasa prinútilo materskú spoločnosť Porsche SE, ktorá vlastní takmer tretinu akcií Volkswagen AG, znížiť prognózu zisku na 3,5 – 5,5 mld. Nie je prekvapením, že po tejto správe klesli akcie spoločností Volkswagen a Porsche SE kótované na frankfurtskej burze o 1,7, resp. 2,1 %.
Agentúra Reuters informovala, že nemecký koncern pre nízky dopyt po modeli Audi Q8 e-tron (uvedenom na trh v roku 2018) v Bruseli úplne ukončí jeho výrobu už v roku 2025.
Dlhodobé výzvy spoločnosti Volkswagen
Bruselský závod, ktorý v minulom roku vyrobil približne 50 000 automobilov, čelí aj „dlhodobým štrukturálnym výzvam“ vrátane ťažkostí pri zmene usporiadania kvôli blízkosti mesta a vysokým logistickým nákladom. Teraz začne konzultačný proces s cieľom nájsť alternatívne riešenia pre závod, ktorý zamestnáva približne 3 000 ľudí. „Ak sa nenájde iné riešenie, môže to zahŕňať aj ukončenie prevádzky,“ uviedlo Audi vo svojom vyhlásení.
Agentúra Reuters tiež poukazuje na to, že prevádzkový zisk Volkswagenu v prvom štvrťroku klesol o 20 %, čiastočne v dôsledku meškania dodávok v Audi po tom, ako bol bruselský závod vo februári na dva týždne zatvorený pre nedostatok komponentov.
„Zástupcovia zamestnancov Audi AG požadujú perspektívu, ktorá zabezpečí budúcnosť závodu a našich kolegov v Bruseli. Vedenie Audi musí prevziať zodpovednosť za tento závod,“ uviedla Rita Beck, hovorkyňa Audi výboru Európskej zamestnaneckej rady skupiny VW.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Tento luxusný Mercedes teraz stojí menej ako Škoda Octavia. Je k dispozícii od 38 000 eur
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.