13.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews).
Čoraz viac ochrancov životného prostredia tvrdí, že zákaz registrácie automobilov so spaľovacími motormi od roku 2035 nestačí. Teraz sa lobisti snažia presadiť ďalšie obmedzenie pre automobilový priemysel. Ide o to, aby sa autá museli vyrábať výlučne z ekologickej ocele.
To prinesie značné úspory
Na túto tému už bola vypracovaná štúdia poradenskej spoločnosti Ricardo, ktorú cituje Transport & Enviroment (T&E). Podľa tejto správy by používanie „zelenej“ ocele mierne zvýšilo cenu automobilov v roku 2030 o 57 EUR. Ušetrilo by sa však 6,9 Mt emisií CO2 z výroby automobilov. To je približne toľko, koľko vypustí 3,5 milióna spaľovacích áut za jeden rok.
Tieto náklady by však mohli reálne klesnúť, ak lobisti presvedčia EÚ, aby zaviedla povinnosť vyrábať autá z ekologickej ocele, t. j. z ekologického vodíka (prípadne recyklovaných z kovového šrotu). Spočiatku, t. j. v roku 2030. „zelená oceľ“ by mala povinnú 40-percentnú mieru výroby. V roku 2035 by sa tento pomer zvýšil na 75 %, aby v roku 2040 nahradila tradičnú oceľ.
Zákaz tradičnej ocele zníži ekologické ceny
Okrem toho by vytvorenie takéhoto trhu s ekologickou oceľou znamenalo zníženie jej cien, pretože pre spoločnosti by bolo jednoduchšie investovať do technológií na jej výrobu. Výskumníci spoločnosti Ricardo vypočítali, že náklady na prechod na „zelenú“ oceľ by v roku 2040 klesli na… 8 EUR. Nízka invazívnosť z pohľadu zákonodarcov môže uľahčiť presadenie tejto legislatívy. Najmä preto, že T&E pripomína, že tieto nariadenia sa dajú implementovať jednoduchým nariadením EÚ.
„Európa môže vybudovať ekologický oceliarsky priemysel za menej peňazí, ako stojí výmena pneumatiky.“
– hovorí Alex Keynes, vedúci politiky automobilového priemyslu v spoločnosti T&E.
„Dodatočné náklady budú zanedbateľné a časom bude lacnejšia ako konvenčná oceľ. Najskôr však potrebujeme zákonodarcov, aby v automobilovom priemysle presadili prechod na nízkouhlíkovú oceľ. Tento sektor je druhým najväčším spotrebiteľom ocele v Európe a má dobré predpoklady stať sa vedúcim trhom pre ekologickú oceľ na starom kontinente. Relatívne vysoká hodnota automobilov, najmä prémiových značiek, znamená, že môžu kompenzovať krátkodobé náklady na nízkouhlíkovú oceľ,“ – dodáva.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čierna skrinka v aute povinná od 7. júla. Ako funguje a čo zaznamenáva?
Číňania našli spôsob, ako obísť clá EÚ. Bez problémov ich obídu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.