Tipy, Zaujímavosti,

Zákaz dieselových áut vo viacerých mestách. Čo sa deje s dieselovými motormi

14.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Toa55). Na celom svete, ale najmä v Európe, sa vedie vášnivá diskusia o dieselových motoroch. Na jednej strane produkujú viac škodlivín ako elektrické alebo hybridné,...

14.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Toa55).

Na celom svete, ale najmä v Európe, sa vedie vášnivá diskusia o dieselových motoroch. Na jednej strane produkujú viac škodlivín ako elektrické alebo hybridné, ale na druhej strane sú úspornejšie a efektívnejšie. Dieselové autá už boli vo viacerých mestách zakázané.

Zákaz dieselových áut vo viacerých mestách. Čo sa deje s dieselovými motormi.
Foto: shutterstock.com/Toa55

Dieselové autá sa už roky považujú za nebezpečné pre životné prostredie. A keďže globálne otepľovanie a znečistenie ovzdušia sa stali celosvetovým problémom, predaj týchto typov motorov prudko klesol.

Okrem toho úrady vo viacerých európskych mestách zaviedli obmedzenia jazdy pre autá s dieselovými motormi.

Zákaz dieselových áut vo viacerých mestách

Mnohé európske mestá zakázali používanie dieselových vozidiel v centrách miest a v tzv. zelených zónach.

Týmto vozidlám, ktoré jazdia na naftu, je buď úplne zakázaný vjazd do vymedzených oblastí, alebo je pre ne určený určitý deň zákazu vjazdu. Alebo v niektorých prípadoch musia ich vodiči zaplatiť poplatok za vjazd.

Dieselové vozidlá majú zákaz vjazdu do centrálnych alebo „zelených“ zón týchto miest:

  • Barcelona (Španielsko);
  • Brusel (Belgicko);
  • Londýn (Spojené kráľovstvo);
  • Madrid (Španielsko);
  • Miláno (Taliansko);
  • Paríž (Francúzsko);
  • Stuttgart (Nemecko).

Aké obmedzenia platia pre dieselové vozidlá v Európe

V Londýne musia dieselové aj benzínové autá spĺňať normu Euro 6. Výnimku majú len elektrické alebo hybridné vozidlá. Tí, ktorí jazdia na starých vozidlách spĺňajúcich normu Euro 5 alebo nižšiu, musia platiť poplatok 12,50 libier denne.

V bruselskej zóne s nízkymi emisiami (LEZ) sú povolené len autá s dieselovými motormi spĺňajúcimi normu Euro 4 a vyššiu. A od roku 2025 budú povolené len vozidlá Euro 6. Ostatné autá, ktoré znečisťujú ovzdušie viac, musia zaplatiť poplatok za vjazd 35 eur, ale budú môcť jazdiť len 8 dní v roku.

V Stuttgarte sú zakázané dieselové autá s motorom Euro 4 alebo starším. Vozidlá s motormi Euro 5 sú povolené na okraji mesta a v centre mesta len autá s motormi Euro 6.

Parížska zóna s obmedzenou premávkou (ZCR) povoľuje prejazd dieselovým vozidlám s nálepkou Crit’Air 2 alebo 3 od pondelka do piatku medzi 8:00 a 20:00. To znamená, že majú motory Euro 4 alebo vyššie. A od roku 2025 budú musieť mať vozidlá na jazdu po Paríži motory minimálne Euro 5.

Podobné obmedzenie platí aj v Barcelone, kde dieselové autá nemôžu v pracovných dňoch medzi 07:00 a 20:00 vchádzať do mesta, ak nemajú aspoň Euro 4.

V milánskej zóne s obmedzenou premávkou (ZTL) sú povolené len dieselové vozidlá Euro 6.

Dieselové autá sa už roky považujú za nebezpečné pre životné prostredie.
Foto: youtube.com/@juliecarite2553

A v Madride nie sú dieselové vozidlá vyrobené pred rokom 2006 v centre mesta povolené vôbec.

Zákaz dieselových vozidiel v Rumunsku?

Rumunský parlament minulý rok schválil zákon o obmedzení emisií z cestnej dopravy. V Bukurešti a ďalších 12 veľkých mestách budú do konca roka 2025 zriadené nízkoemisné zóny (ZNSE).

Medzi tieto mestá patria:

  • Brașov;
  • Cluj-Napoca;
  • Constanța;
  • Craiova;
  • Iași;
  • Ploiești;
  • Timișoara, etc.

Orgány sú povinné zaviesť obmedzenia a/alebo poplatky za prístup motorových vozidiel do týchto oblastí.

Zároveň musí byť do roku 2040 polovica vozidiel používaných vo verejnej doprave v okresných obciach bez emisií.

Čo sa deje s dieselovými motormi?

Napriek tomu, že sa v EÚ postupne ukončuje používanie naftových motorov, väčšina výrobcov automobilov stále predáva modely s naftovým motorom. Je to najmä preto, že sú odolnejšie ako benzínové motory. Je to však aj preto, že mnohých vodičov viac zaujíma úspora paliva ako ochrana životného prostredia.

Napríklad VW Passat s 2,0-litrovým naftovým motorom prešiel na jedno natankovanie viac ako 2 600 km. Priemerná spotreba bola 2,8 l/100 km.

Podobný rekord držal aj VW Passat so vznetovým motorom, ale len 1,6 litra. Na plnú nádrž nafty prešiel niečo vyše 2 500 km.

Ďalším príkladom je 2,4-litrový dieselový Mercedes-Benz W123 vyrobený v roku 1986. Najazdil už viac ako 7 miliónov kilometrov a stále jazdí ako taxík.

Hoci sa teda plánuje postupné vyradenie naftových motorov, pravdepodobne to ešte nejaký čas potrvá.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Máte radi diesel? Nebudete o tom môcť hovoriť nahlas. Táto krajina sa chystá zaviesť nový zákon

Prísnejšie pravidlá kontroly v Nemecku. Diesel bez DPF neprechádza a s filtrom…. nie vždy


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Máte dve nové pneumatiky? Odborníci odporúčajú zadné, nie predné

20.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AlwaysForward12). Odborníci na pneumatiky tvrdia, že viac ako polovica vodičov tento trik pri výmene pneumatík nepoužíva. Ako správne je namontovať…

Toyota stanovila nový rekord v spaľovaní. Viac ako 1 600 kilometrov na jednu nádrž

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@UltimateDrivenSupercars). Nová Toyota Prius LE práve vytvorila rekord v Guinnessovej knihe za najnižšiu spotrebu automobilu. Cesta sa uskutočnila zo západného…

Dacia pokračuje v testovaní pripravovaného SUV Bigster. Nový model bude mať premiéru v októbri

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Passionauto458). Uvedenie nového SUV Dacia Bigster na trh sa rýchlo blíži. Budúce SUV bude oficiálne predstavené na autosalóne v Paríži.…

Škoda Fabia oslavuje 25. výročie

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dmkeithskodawakefield3730). Škoda Fabia má 25 rokov a bola predstavená 14. septembra 1999 na autosalóne vo Frankfurte. Za posledných 25 rokov…

Superrýchle vlaky bez rušňovodičov? V Japonsku už čoskoro

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/gigafactories). Prichádzajú plne autonómne superrýchle osobné vlaky? V Japonsku sa už o štyri roky začne testovanie najmodernejšej technológie na vlakoch…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov