15.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carcollery).
V júni tohto roku Európska komisia oznámila výsledky vyšetrovania zavedenia dočasných ciel na elektromobily vyrobené v Číne. Dodatočné odvody sa majú týkať nielen čínskych značiek vyvážajúcich svoje automobily do Európy, ale aj európskych výrobcov, ktorí vyrábajú svoje automobily v Číne. Ako nové clá ovplyvnia ceny automobilov, riešili samotní výrobcovia.
Európska komisia 12. júna 2024 oznámila zavedenie dočasných ciel na elektromobily dovážané z Číny. Toto rozhodnutie bolo výsledkom vyšetrovania, či dotácie a výhody, ktoré ponúka čínska vláda, priamo súvisia so snahou poškodiť európskych výrobcov elektromobilov. Bez akýchkoľvek pochybností sa zistilo, že čínske orgány „nespravodlivo“ dotovali vozidlá vstupujúce na európsky trh.
V prípade vybraných značiek boli obvinenia stanovené individuálne, čo do veľkej miery záviselo od preukázania ochoty spolupracovať pri európskom vyšetrovaní. Najhoršie na tom boli korporácie, ktoré sa odmietli zaujímať o konanie Európskej komisie. Niektorí výrobcovia sa už zaoberali otázkou možného zvýšenia.
Spoločnosť MG nevylučuje zvýšenie cien. V budúcnosti
V prípade troch najväčších čínskych výrobcov, ktorí vyvážajú svoje automobily do Európy, sa zdá, že najviac postihnutý je konglomerát SAIC. Kvôli tomu, že odmietol poskytnúť akúkoľvek pomoc pri vyšetrovaní, mu bolo uložené clo vo výške 38,1 %. Vlastní jednu z najpopulárnejších čínskych značiek v Európe – MG. Podľa Automotive News Europe – spoločnosť nevylučuje, že v budúcnosti zvýši ceny na európskom trhu. V súčasnosti má však značka dostatok vyrobených automobilov a neplánuje meniť európske cenníky. Predstavitelia MG Motor Europe však zároveň vyjadrili obavy z krokov Európskej komisie a možného vplyvu rozhodnutia na spotrebiteľov.
Spoločnosť Nio plánuje zachovať cenu svojich vozidiel
V podobnom duchu sa vyjadrili aj zástupcovia čínskej značky Nio. Hovorca spoločnosti uviedol, že v súčasnosti spoločnosť plánuje zachovať ceny svojich automobilov predávaných do Európy. Dodal však, že neskôr sa to môže zmeniť v dôsledku prípadného zavedenia príplatkov.
BYD má cestu do Európskej únie? Bude bojovať o ceny
Čínska spoločnosť BYD tiež oznámila, že bude bojovať o ceny svojich elektrických vozidiel v Európe. Bude čeliť príplatkom vo výške 17,4 %, ktoré jej stanovila EÚ. Podľa správ tlačovej agentúry Bloomberg, ktorá sa odvoláva na tureckých predstaviteľov, by výrobca plánoval postaviť obrovskú továreň v Turecku. Dôvod? Turecko je s EÚ spojené dohodami o voľnom obchode a tie okrem iného zabraňujú uvaleniu vysokých ciel. Samotná investícia by spoločnosť stála približne jednu miliardu dolárov.
Bude Dacia Spring drahšia? Hovorca informuje
Otázku európskych taríf riešila aj Dacia, ktorá svoj najlacnejší európsky model, elektrickú Daciu Spring, vyrába v Číne. Hovorca značky uviedol, že neplánuje zvýšiť cenu vozidla s nulovými emisiami – aspoň v najbližšom období. Značka však možno bude musieť neskôr upraviť cenník, ale prípadné zvýšenie nebude náhle ani výrazné.
Rozhodnutie EÚ je nesprávne a poškodzuje záujmy Európy?
A čo ostatní giganti? Vo vyhlásení spoločnosti Geely (clo stanovené na 20 %) sa uvádza, že rozhodnutie EÚ zaviesť clá na čínske elektrické vozidlá je nesprávne a výrazne poškodí záujmy Európy. Značka vyzvala Európsku komisiu, aby prehodnotila svoje rozhodnutie a hľadala riešenia, ktoré podporujú spravodlivú hospodársku súťaž a zdravé rozvojové prostredie. Zároveň sa však spoločnosť, ktorá vlastní značky vrátane Volvo, Lotus a Lynk & CO, nezaoberala otázkou možného zvýšenia cien vyvážaných modelov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Číňania našli spôsob, ako obísť clá EÚ. Bez problémov ich obídu
Objavil sa ďalší problém s elektromobilmi. Priamo ovplyvňuje našu bezpečnosť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.