15.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PeterFinnTheCarDoctor).
Hoci jazda s malým množstvom paliva v nádrži sa absolútne neodporúča, mnohí vodiči toto pravidlo nedodržiavajú. Je to škoda, pretože to má mnoho následkov. Odpovedáme na otázku, koľko kilometrov môžete najazdiť na rezervu a prečo sa neodporúča jazdiť so zapnutou kontrolkou paliva.
Základná otázka na mnohých fórach o daných modeloch automobilov sa týka rozsahu rezervy. Zatiaľ čo majitelia benzínových vozidiel majú na základe svojich skúseností často pripravenú odpoveď, pre vodičov naftových modelov je už situácia komplikovanejšia.
Prečo? Pretože vyčerpanie celej palivovej nádrže môže znamenať aj nutnosť privolať cestnú asistenčnú službu.
Čo znamená kontrolka rezervy paliva?
Kontrolka paliva upozorňuje, že v nádrži zostalo málo benzínu alebo nafty. Koľko? V žiadnom prípade nejde o štandardizovanú hodnotu, ale predpokladá sa, že je to 10 až 15 % objemu nádrže. Zvyčajne je to 5-7 litrov paliva.
Čo znamená blikajúca kontrolka rezervy paliva?
V niektorých vozidlách sa po rozsvietení kontrolky a prejdení určitej vzdialenosti začne blikať. Ak sa tak stane, čo najskôr sa vyberte na čerpaciu stanicu a doplňte palivo. Inak by ste mohli niekde uviaznuť s prázdnou nádržou.
Koľko kilometrov možno najazdiť s palivovou rezervou?
Na takto položenú otázku opäť neexistuje jasná odpoveď. Prečo? Je to spôsobené mnohými premennými, ako napr:
- objem palivovej nádrže
- typ pohonu – benzínový, naftový alebo možno hybridný systém
- charakter cesty, po ktorej vozidlo jazdí – rovinatý terén, mesto, cesta, diaľnica atď.
- rýchlosť jazdy
- poveternostné podmienky – napr. jazda proti vetru zvyšuje spotrebu paliva
- tlak v pneumatikách
Je dôležité, aby ste poznali objem palivovej nádrže vášho vozidla a údaje o priemernej spotrebe paliva. Potom si môžete ľahko vypočítať približný počet kilometrov, ktoré môžete prejsť na rezervu.
Napríklad vaše auto má 60-litrovú nádrž a poháňa ho malý dieselový motor, ktorý spotrebuje v priemere približne 5,5 l/100 km. V najhoršom prípade, za predpokladu, že rezerva predstavuje 10 % objemu palivovej nádrže, prejde ešte približne 110 km.
Prehľad vozidiel a približná vzdialenosť v km na palivovú rezervu
Nasledujúci prehľad vychádza z fór používateľov pre príslušné modely vozidiel:
Prečo by ste sa mali vyhnúť jazde na palivovú rezervu?
Po prvé, ukazovatele stavu paliva, dokonca aj v moderných autách, nie sú presné. Prečo? Pretože ich činnosť je založená na plaváku ponorenom v nádrži.
Po druhé, jazda na rezervu znižuje komfort vodiča a v extrémnych prípadoch môže viesť až k nutnosti zastaviť na frekventovanej ceste (diaľnici) alebo k nehode – napr. pri predbiehaní, ak motor náhle začne zhasínať.
Po tretie, môže to viesť k drahej oprave.
Možné následky jazdy s palivovou rezervou
Podľa viacerých štúdií sa viac ako polovica motoristov rozhodne natankovať až po rozsvietení kontrolky paliva. Nech už je dôvod akýkoľvek, neoplatí sa jazdiť na rezervu. A to minimálne z niekoľkých dôvodov:
- palivové čerpadlo sa môže prehrievať – keď palivo dôjde, prestane chladiť medené vinutie čerpadla, takže sa môže prehrievať. Okrem toho palivo maže aj rotujúce časti čerpadla, čím spôsobuje opotrebovanie motora
- korózia palivovej nádrže – keď je nádrž prázdna, v dôsledku teplotných rozdielov dochádza v nádrži ku kondenzácii, čo môže viesť ku korózii. Tento problém sa týka najmä starších modelov vybavených pozinkovanými kovovými nádržami (v moderných vozidlách sú tieto nádrže vyrobené z plastu). Hrdza sa potom mieša s palivom, čo vedie napríklad k poruche čerpadla
- zanesené filtre – na dne nádrží sa časom nachádza čoraz viac usadenín, ktoré sa vyzrážajú z paliva. Keď je nádrž takmer prázdna, je veľká pravdepodobnosť, že usadeniny budú vyťahované mazivom. To môže mať za následok upchatie čerpadla a filtrov
- vysoký obsah vlhkosti v palive spôsobuje koróziu kovových častí vstrekovačov, čo časom čoraz viac znižuje ich účinnosť
- v dieselových motoroch môže nadbytok vzduchu v palivovom systéme spôsobiť problémy so štartovaním. Zatiaľ čo staršie modely boli často vybavené čerpadlom, ktoré umožňovalo odvzdušnenie a predplnenie systému palivom, v najmodernejších modeloch sa to zvyčajne nenachádza. V takýchto prípadoch môže byť potrebné nahliadnuť do návodu na obsluhu vozidla alebo sa dokonca obrátiť na servisné stredisko.
Rady týkajúce sa jazdy s palivovou rezervou
Ak napriek tomu jazdíte s rezervou, dodržiavajte nasledujúce rady:
- udržujte čo najnižšiu rýchlosť, samozrejme s primeranou bezpečnostnou rezervou.
- vyhýbajte sa náhlej akcelerácii
- počas dlhších zastávok vypínajte motor – predpokladá sa, že pri štartovaní motora sa spotrebuje palivo zodpovedajúce jednej minúte pri 2 500 otáčkach za minútu
Čo robiť, keď vám na ceste dôjde palivo?
Tu je návod, čo robiť, ak vám dôjde palivo mimo mesta:
- Nájdite si bezpečné miesto – keď spozorujete, že motor začína „šumieť“, zapnite výstražné svetlá a poobzerajte sa po bezpečnom mieste na zaparkovanie vozidla. Zvyčajne je to na okraji cesty alebo na diaľnici v núdzovom pruhu.
- keď stojíte – najlepšie je nechať zapnuté výstražné svetlá a pred vozidlo umiestniť výstražný trojuholník. Pred opustením vozidla si oblečte reflexnú vestu
- obráťte sa na svoju poisťovňu – tá vám pomôže overiť, či sa na vás vzťahuje poistka NW/Assistance na dodávku paliva v prípade jeho nedostatku
- obráťte sa na cestnú asistenčnú službu – ak vaša poistná zmluva nepokrýva vyššie uvedenú službu, vždy môžete využiť cestnú asistenčnú službu. Samozrejme, ak sa nachádzate v blízkosti miesta, kde bývate, je dobré, ak vám palivo a lievik privezie člen rodiny alebo priateľ
- ak vám dôjde palivo na diaľnici alebo rýchlostnej ceste, cesta po palivo na vlastnú päsť nie je z bezpečnostných dôvodov dobrý nápad
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Doplnenie oleja do horúceho motora. Je to vôbec možné? Tisíce vodičov si to neuvedomujú
Chladiaci systém motora v letnom období. Čo treba mať na pamäti
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.