16.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BGTechforYou).
Niektorí vodiči si nevedia predstaviť jazdu autom bez ABS na palube. Je to asistenčný systém vodiča, ktorý sa stal trvalou súčasťou moderných automobilov. Takmer každý vie, že pomáha pri brzdení, ale uvedomujeme si, že sa vôbec dostal do lietadiel?
Protiblokovací brzdový systém má tri základné úlohy:
- zabraňuje zablokovaniu kolies počas brzdenia
- skracuje brzdnú dráhu
- pomáha udržať priľnavosť v zákrutách pri zošliapnutí brzdového pedálu
ABS zvyšuje manévrovateľnosť nášho vozidla, a to aj počas núdzového brzdenia; umožňuje nám účinne sa vyhýbať prekážkam a zároveň si zachovať pevnú kontrolu nad rýchlosťou. Podporuje vodiča v ťažkých cestných podmienkach počas silného dažďa alebo sneženia alebo na klzkom zľadovatenom povrchu.
Trochu histórie
Jeho počiatky siahajú do medzivojnového obdobia. Už v roku 1929 francúzska spoločnosť Gabriel Voisin navrhla systém s podobnými princípmi na použitie na palube lietadla. Zabraňoval zablokovaniu kolies. Vďaka nemu mohol pilot stlačiť brzdový pedál až na doraz a nebolo potrebné postupne zvyšovať tlak.
V roku 1936 Bosch úspešne požiadal o patent na systém, ktorý zabraňoval zablokovaniu kolies pri brzdení v automobiloch. Systém ABS znamenal, že pulzné brzdenie bolo nahradené brzdením plným výkonom, pretože systém rozdeľuje silu v brzdovej sústave tak, aby nedochádzalo k zablokovaniu kolies a šmyku.
V roku 1978 sa systém ABS prvýkrát objavil v štandardnej výbave osobného automobilu. Ktoré? Samozrejme, v luxusnom modeli Mercedes W116 triedy S. Postupom času sa zaviedol aj do nákladných vozidiel, autobusov a motocyklov. Dnes je pre nás prítomnosť ABS úplne samozrejmá, pretože každé auto vyrobené v Európskej únii od 1. mája 2004 ho má v štandardnej výbave.
Ako brzdíte bez ABS?
Môže sa však stať, že budete musieť jazdiť autom bez ABS. Čo potom môžete urobiť? Pomôcť vám môže pulzné brzdenie. Spočíva v striedavom brzdení a uvoľňovaní brzdy. Tento postup sa opakuje, kým sa vozidlo úplne nezastaví. Tým sa eliminuje možnosť trvalého šmyku, čo je dôležité najmä na klzkom povrchu.
Pretekárske vozidlá a ABS
V športových vozidlách ABS nepoužívame. To umožňuje pretekárskemu vodičovi, ktorý má veľmi dobrý cit pre vozidlo, lepšie ovládať brzdnú silu a niekedy dokonca vedome zablokovať kolesá. Zatiaľ čo ABS určite pomáha pri každodennej jazde na ceste, pri pretekoch na okruhu sa stáva akýmsi náhubkom. Treba si však uvedomiť, že autá určené na motoristický šport používajú moderné komponenty – oveľa priľnavejšie pneumatiky a účinnejšie zavesenie kolies. Tým sa hranica preklzu posúva oveľa ďalej ako v bežnom aute.
Pamätajte si
ABS je len asistenčný systém a nenahrádza schopnosti vodiča. Na rôznych povrchoch môže byť niekedy nespoľahlivý. Napríklad: pri brzdení na koľajach s vodou dôjde k aquaplaningu a systém nebude fungovať. To isté sa môže stať pri brzdení na ľade. V takýchto prípadoch zostaňte ostražití, nájdite si na ceste miesto s väčšou priľnavosťou, napr. bližšie k okraju vozovky, a tam skúste opäť zabrzdiť. Predovšetkým však prispôsobte rýchlosť jazdy stavu vozovky.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Neznáma funkcia bezpečnostných pásov. Mal by ju poznať každý vodič a spolujazdec
Ako skontrolovať termostat? Príznaky chybného termostatu, výmena
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.