Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Ako môžem skontrolovať svoje pneumatiky?

16.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod). Jazda na opotrebovaných pneumatikách predlžuje brzdnú dráhu a môže prispieť k strate kontroly nad vozidlom. Na druhej strane prasknuté a odreté pneumatiky môžu...

16.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod).

Jazda na opotrebovaných pneumatikách predlžuje brzdnú dráhu a môže prispieť k strate kontroly nad vozidlom. Na druhej strane prasknuté a odreté pneumatiky môžu spôsobiť nebezpečný výbuch. Vysvetlíme vám, ako skontrolovať pneumatiky a kedy by ste ich mali vymeniť za nové.

Ako môžem skontrolovať svoje pneumatiky?
Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod

Ako zistíte, kedy je potrebné vymeniť pneumatiku?

Vo všeobecnosti platí, že pneumatiky by sa mali vymeniť, keď je behúň opotrebovaný alebo keď je pneumatika poškodená, napr. prasknutá alebo je na nej viditeľná hrča.

Aby ste sa vyhli problémom pri jazde, je lepšie pravidelne kontrolovať stav pneumatík. Ako to urobíte? Tu je niekoľko tipov:

  • pred výmenou letných pneumatík za zimné alebo naopak, zmerajte hĺbku dezénu buď pohľadom na indikátor TWI na behúni, alebo to urobte sami; ak je hodnota príliš nízka, pneumatika nie je vhodná na daný účel a musí sa vymeniť.
  • systematicky dôkladne kontrolujte všetky pneumatiky – mechanické poškodenia budú viditeľné voľným okom. Akékoľvek odreniny, praskliny, vypukliny, pľuzgiere, delaminácia a priečne trhliny na bočniciach alebo behúni by mali vzbudzovať obavy.

V prípade pochybností navštívte pneuservis alebo servis. Títo odborníci dokážu správne posúdiť, do akej miery je defekt závažný, a teda či je potrebné pneumatiku vymeniť. Opotrebovanie pneumatík je okrem toho často spôsobené aj inými nerovnosťami, ako je napríklad nesprávne nastavenie geometrie kolies.

Na opotrebovanie pneumatík môžu poukazovať aj zmeny v správaní sa počas jazdy, ako napríklad ťahanie do strán, zvýšená hlučnosť a trasúci sa volant. Je tiež vhodné pamätať na to, že pneumatiky by sa mali vymieňať v pároch.

Ako zmerať dezén pneumatiky?

Ak nemáme indikátor, musíme opotrebenie pneumatík skontrolovať sami. Hĺbku dezénu môžete zmerať pomocou špeciálneho meradla hĺbky dezénu, pomocou jednoduchého pravítka alebo iného predmetu, napríklad zápalky alebo mince. Potom stačí predmet umiestniť do drážky pneumatiky až po jej koniec a označiť bod vyčnievajúci nad behúňom. Potom zmerajte vzdialenosť k začiatku od označeného bodu.

Hĺbku dezénu môžete zmerať pomocou špeciálneho meradla hĺbky dezénu.
Foto: youtube.com/@Kaxlsro

Pred meraním je dobré kolesá čo najviac pootočiť, aby ste mali prístup k celému povrchu pneumatiky. Aby ste sa uistili, že sa behúň opotrebúva rovnomerne, musíte zmerať aj jeho hĺbku na viacerých miestach.

Aká je výška dezénu novej letnej pneumatiky?

Predpisy nestanovujú, akú hĺbku dezénu by mala mať nová letná alebo zimná pneumatika. Každý výrobca v závislosti od typu pneumatiky používa iné hodnoty. Hĺbka dezénu letných pneumatík je vo všeobecnosti od 7,5 do približne 8 mm. Pneumatiky so športovými vlastnosťami majú plytšie drážky, približne 7,5 mm. Naopak, hĺbka dezénu viacročných pneumatík je v priemere 6,5 až 7,5 mm.

Aká je výška dezénu novej zimnej pneumatiky?

Keďže zimné pneumatiky si musia dobre poradiť so snehom a blatom a zabezpečiť priľnavosť na roztopených cestách, majú zvyčajne vyšší dezén. Hĺbka drážok zimných pneumatík je približne 7,5 – 8,5 mm, hoci táto hodnota zvyčajne osciluje bližšie k hornej hranici. Čím vyšší je však profil a užšia šírka pneumatiky, tým hlbší je dezén, ktorý môže mať hĺbku až 9 mm.

Aké staré môžu byť pneumatiky?

Pneumatika sa považuje za novú do troch rokov od dátumu výroby. Ďalej sa predpokladá, že pneumatiky by sa mali používať maximálne 10 rokov, pretože tak dlho si zachovávajú svoje vlastnosti. Po uplynutí tejto doby je bezpodmienečne nutné ich vymeniť, aj keď nie je opotrebovaný behúň.

Bohužiaľ, aj nepoužívané pneumatiky starnú, čo ovplyvňuje ich vlastnosti. Odborníci odporúčajú nekupovať pneumatiky staršie ako 5 až 6 rokov bez ohľadu na ich stav. Je potrebné si uvedomiť, že životnosť pneumatík ovplyvňuje nielen ich používanie, ale aj ich skladovanie. Pneumatiky vystavené UV žiareniu a veľkým výkyvom teploty a vlhkosti starnú rýchlejšie.

Ako môžem skontrolovať dátum výroby svojich pneumatík?

Dátum výroby sa nachádza v reťazci DOT na boku pneumatiky. Tento symbol sa nachádza na každej pneumatike a potvrdzuje, že daný model spĺňa globálne bezpečnostné normy.

Dátum výroby sa nachádza v reťazci DOT na boku pneumatiky 18. týždeň rok 2022.
Foto: shutterstock.com/Zigmunds Dizgalvis

Označenie pozostáva z maximálne 12 znakov, pred ktorými sú uvedené písmená DOT. Môže vyzerať napríklad takto: DOT DMBN JJ1R 0521. Prvá skupina za DOT označuje výrobný závod, druhá veľkosť a tretia dátum výroby pneumatiky.
Prvé dve zo skupiny posledných štyroch číslic označujú týždeň výroby a ďalšie dve rok. Takže pneumatika so symbolom 2118 bola vyrobená v 21. týždni roku 2018.

Ako skontrolujem, či sú moje pneumatiky letné?

Letné pneumatiky sú vyrobené z tvrdšej gumovej zmesi ako zimné pneumatiky, aby boli odolné voči vysokým teplotám. Na bočniciach nie sú žiadne špeciálne označenia. Preto je pri výbere tohto typu pneumatík dôležité pozrieť sa na dezén. Ten je výrazný, ale lamely nie sú také hlboké ako na zimnej pneumatike. Zárezov je tiež menej a ich rozloženie je iné, keďže ich účelom je dobre odvádzať vodu z mokrého povrchu.

Ako zistím, či sú moje pneumatiky celoročné?

Celoročné pneumatiky sú medzi motoristami čoraz obľúbenejšou voľbou. Predstavujú kompromis a sú lacnejšie ako nákup zimných a letných pneumatík. V extrémnych podmienkach však nemajú vždy také dobré vlastnosti ako špecializované pneumatiky. Z tohto dôvodu sa dobre osvedčujú, keď sa vozidlo používa najmä v meste a v zime sa s ním nejazdí v horách.

Označenie zimných pneumatík.
Foto: shutterstock.com/Mickanside

Ako skontrolovať celoročné pneumatiky? Takéto modely môžu mať na bočnici typické označenia zimných pneumatík, t. j. snehová vločka a M+S, a navyše ďalšie označenie, že ide o celoročné pneumatiky, napr. All Seasons, 4Seasons, All Weather.

Celoročné pneumatiky majú aj špecifický dezén. Dezén je vrúbkovaný ako u letných a zimných pneumatík, pretože musí dobre odvádzať vodu a zároveň nestrácať priľnavosť na snehu.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Farebné bodky a pruhy na pneumatikách sú dôležitou informáciou. Viete, čo znamenajú?

Letné alebo celoročné pneumatiky, ktoré si vybrať? Výhody a nevýhody


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov