18.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JoeBlack9).
Posledných niekoľko rokov som trávil rodinnú dovolenku na juhu Francúzska. Viem, že mnohí z vás si to možno spájajú s leskom a drahými butikovými hotelmi charakteristickými pre oblasť St Tropez, ale nič také. Mám tam svoj obľúbený kemp, ktorý pravidelne navštevujem od pandémie, a podmienky v ňom – verte mi na slovo – sú vyslovene sparťanské. Francúzsko je nepochybne drahé, ale ak ste dobre pripravení a vyberiete si termín v júni, stavím sa, že je lacnejšie ako štvorhviezdičkový hotel na Balte. Jednou z mála nevýhod mojich francúzskych dovoleniek je dlhá cesta. Môj cieľ je z Trenčína vzdialený takmer 1 600 kilometrov, preto sa vždy snažím cestovať priestranným a pohodlným autom. Tento rok ma sprevádzalo SUV, ktoré každý dobre pozná – Volvo XC90 B5 Diesel. Rýchlo sa ukázalo, že je to hit.
Elektromobilita áno, dieselové motory tiež
Volvo je dosť nezvyčajná značka automobilov. Na jednej strane je presvedčeným zástancom elektromobility, na druhej strane sa stále spolieha na osvedčené a staré dobré diesely. A hoci EX90 je už na trhu k dispozícii (vyzerá šialene), Švédi stále „vytuningujú“ večne obľúbenú XC90, ktorá v prakticky nezmenenej podobe brázdi showroomy už takmer desať rokov. Samozrejme, v prípade Volva sa má výroba dieselov skončiť koncom tohto roka, ale kým sú tu, stojí za to si ich užiť.
Keď sa pozriete na vlajkovú loď značky Volvo, nadobudnete dojem, že podobne ako Brad Pitt, ani tento model nestarne. Celkovo je ako tmavomodrý oblek v kombinácii s bielou košeľou a jednotnou kravatou – hodí sa na každú príležitosť.
Toto SUV sa hodí na všetko
Volvo XC90 má v skutočnosti dve nesporné prednosti. Prvou je jeho veľkosť. Za predpokladu, že cestujete so štvorčlennou rodinou a nesklopíte ďalší rad zadných sedadiel, máte k dispozícii takmer obrovský batožinový priestor. Je to viac ako 700 litrov, čo v kombinácii so strešným nosičom, ktorý som mal tiež k dispozícii, poskytovalo obrovský komfort. Nemal som najmenší problém zbaliť štyri veľké kufre, matrace, slnečníky a… elektrický skúter, ktorý je mojím každodenným hlavným dopravným prostriedkom.
Ach, tie sedadlá…
Druhou nespornou výhodou XC90 sú sedadlá. Na druhej strane, to je už roky charakteristickým znakom značky Volvo bez ohľadu na model. O kvalitách sedadiel, ktoré švédska značka používa, bolo určite napísaných veľa básní. A niet sa čomu čudovať, keďže sedadlá najmä na dlhých cestách podávajú výkon na úrovni vysokej šestky. Aby toho nebolo málo, sedadlá v mojom aute boli vybavené aj možnosťou masáže, ktorú som nadmieru horlivo využíval.
Veľké SUV a primeraná spotreba paliva
Prvý deň som mal pred sebou necelých 800 km z Trenčína do okolia talianskeho Udine, kde som mal naplánovanú prvú a celkovo jedinú zastávku. Bol piatok 21. júna, deň zápasu o všetko medzi Slovenskom a Ukrajinou v rámci tohtoročného Euro Cupu. Priznám sa bez okolkov, že som ho chcel stihnúť, a tak bola moja pravá noha trochu ťažšia. Samozrejme, o nejakom preháňaní a jazde výrazne nad povolenú rýchlosť nemohla byť reč. Každopádne, toto auto je z výroby vybavené obmedzovačom rýchlosti. Viac ako 180 km/h nepôjde. Držme sa však verzie, že išlo o dynamickú jazdu.
Podarilo sa nám dostať na zápas a priemerná spotreba nafty bola niečo cez 10 litrov. Toto číslo sa dalo ľahko znížiť, ale za predpokladu, že hovoríme o obrovskom SUV s bonusom v podobe „rakvy“, možno predpokladať, že miera spaľovania bola na prijateľnej úrovni.
Príliš horlivý tempomat
Po tých 700 kilometroch som si všimol aj jeden nedostatok tohto auta. Týka sa adaptívneho tempomatu, ktorý síce používam pomerne často, ale v SUV Volvo XC90 bolo jeho ovládanie trochu otravné. Pri nízkych a veľmi nízkych rýchlostiach dosahovaných napríklad pri prejazde premávkou fungoval spomínaný tempomat ukážkovo. Celkovo sa auto pohybovalo samo veľmi decentným spôsobom.
Trochu inak to bolo pri diaľničných rýchlostiach. Pri nastavení tempomatu na 140 km/h som mal dojem, že Volvo vidí auto predo mnou v tom istom pruhu oveľa skôr ako ja. Celkovo by to bolo ešte prijateľné, nebyť pomerne častých zásahov pri núdzovom brzdení. Mal som totiž dojem, že v mnohých situáciách bolo auto vyslovene prehnane horlivé, čo silne ovplyvňovalo komfort jazdy a, žiaľ, prejavovalo sa aj na zvyšujúcej sa spotrebe paliva.
Viac ako 2 eurá za liter
Na druhý deň som mal pred sebou ďalších 700 km po talianskych a francúzskych diaľniciach. Tentoraz bola stopa oveľa ľahšia, čo sa okamžite prejavilo na priemernej spotrebe paliva. Výsledok pod 8 litrov nafty na 100 kilometrov nebol väčší problém dosiahnuť. A to je dosť podstatné, pretože v Taliansku aj vo Francúzsku cena nafty na diaľničných čerpacích staniciach presahuje 2 eurá za liter. Pomerne veľa!
Pružný motor
Pri jazde nie po diaľniciach, ale po kľukatých cestách, ktorých je na juhu Francúzska veľa, treba pochváliť vynikajúce vzduchové odpruženie Volva XC90, ktoré účinne odpúšťa všetky nerovnosti. Stojí takmer 3 000 eur, ale myslím si, že táto investícia sa oplatí.
Cestou späť na Slovensko som sa trochu vybláznil a rozhodol som sa na chvíľu navštíviť Švajčiarsko a francúzske lyžiarske stredisko Chamonix. Tému cien v tamojších reštauráciách možno preskočím. Na tomto mieste však stojí za to povedať pár slov o motore, ktorým bolo moje Volvo XC90 vybavené. Išlo o dvojlitrový (väčší Volvo už dlhé roky nevyrába) naftový agregát s výkonom 235 k + 14 k. Tie sa získavajú prostredníctvom mild hybridnej technológie. Zdanlivo nič výnimočné, najmä keď hovoríme o SUV s hmotnosťou viac ako 2,5 tony. Pred príchodom do Ženevy som si však neodoprel jazdu cez slávny Col de Turini – klasickú rýchlostnú skúšku Rallye Monte Carlo. A práve na týchto alpských serpentínach som zistil, že spomínaný dvojlitrový motor funguje v tomto obrovskom SUV naozaj slušne.
Zvuková poézia vo švédskom SUV
Na záver treba pochváliť takmer senzačný audio systém od anglickej spoločnosti Bowers & Wilkins, ktorá už roky spolupracuje s Volvom. Pre mňa je to stále etalón dokonalého zvukového systému v prémiových vozidlách. Vyberiem si teda na budúci rok pri ďalšej ceste po Európe opäť Volvo? Ak si budem musieť vybrať medzi modelom XC90, tak určite áno.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Úspech predaja modelu EX30. 2/3 európskych zákazníkov si vyberajú modely „plug-in“
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.