19.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@liquimolywebtv).
Čoraz viac dieselových motorov neprechádza technickou kontrolou. Zaujímavé je, že vo väčšine prípadov si za tento stav môžu majitelia dieselových vozidiel sami. Vyhnúť sa problémom, najmä s filtrami pevných častíc, nie je vôbec ťažké. Prečo to teda zanedbávame?
V roku 2009 vstúpila do platnosti emisná norma Euro 5. Podľa predpisov EÚ musí byť každé novovyrobené dieselové vozidlo vybavené filtrom pevných častíc (DPF). Ide o jeden z komponentov vozidla, ktorý zohráva významnú úlohu pri ochrane životného prostredia pred škodlivými látkami, ktoré obsahujú výfukové plyny. Vďaka svojej štruktúre dokáže zachytiť skutočne veľké množstvo sadzí. Účinnosť filtra sa pohybuje od 85 % do 100 %. Jeho činnosť teda znižuje množstvo škodlivín vypúšťaných do životného prostredia prakticky na nulu.
Základná chyba – žiadne čistenie
Aby však filter fungoval efektívne, je potrebné ho z času na čas vyčistiť od usadených sadzí. Deje sa tak automaticky, stačí, ak sa dané vozidlo vydá na dlhšiu cestu a zároveň jazdí vyššou rýchlosťou. Vtedy systém zvýši teplotu do takej miery, že sa všetky zachytené nečistoty spália. Ak však vozidlo s naftovým motorom jazdí len na krátke vzdialenosti, je potrebná návšteva servisu, kde sa filter musí vybrať a vyčistiť špeciálnym strojom.
Takáto služba samozrejme nie je lacná, preto väčšina majiteľov dieselových motorov takéto návštevy zanedbáva. Nemecký Focus uvádza, že čoraz viac áut neprechádza prvou technickou kontrolou práve kvôli problémom s DPF. Len v období od 1. augusta do 30. októbra minulého roka bolo na kontrolu poslaných až 32 285, práve trojročných dieselov. Väčšina z nich kontrolou neprešla.
Štandardná záruka na nové vozidlá je dva roky, ale tá sa nevzťahuje na zanesený filter pevných častíc. Ak nie je vyčistený (akýmkoľvek spôsobom – na ceste alebo v servise), znamená to, že majiteľ nedodržiava podmienky používania, a preto nemôže počítať s výrobnou zárukou. Namiesto toho sa musí pripraviť na drahšiu opravu, pretože nový filter môže stáť až 2 800 eur.
To je pri prakticky novom aute naozaj značná a predovšetkým zbytočná investícia. Preto by ste v žiadnom prípade nemali ignorovať kontrolku na prístrojovej doske, inak riskujete nákladnú opravu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
ABS – čo je to a na čo sa používa?
Kontrola trakcie: čo je to, ako funguje a prečo by ste ju mali používať
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.