18.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13).
Jednou z najdôležitejších tém automobilového priemyslu v posledných mesiacoch boli sankčné clá na elektromobily vyrobené v Číne. Ukázalo sa, že zástupcovia členských štátov sú v tejto otázke rozdelení. Proti ich zavedeniu je okrem iných aj Nemecko.
Nemožno poprieť, že Európa je pre Čínu mimoriadne chutným trhovým sústom. Zdá sa, že expanzia výrobcov z kráľovstva stredu neustále naberá na obrátkach. Je to viditeľné voľným okom. Stačí si spomenúť na Majstrovstvá Európy vo futbale, ktoré sa skončili v nedeľu. Bola to čínska spoločnosť BYD, ktorá získala pozíciu dlhoročného automobilového partnera a sponzora Eura od nemeckého giganta Volkswagen. Sotva treba vysvetľovať, aké obrovské prostriedky musel východný konglomerát vynaložiť na realizáciu tohto cieľa.
Samozrejme, pomalé, ale postupné získavanie zákazníkov pre európskych výrobcov by nebolo také jednoduché, keby nebolo nízkych cien elektrických vozidiel z Číny. Jedným z kľúčových faktorov, ktoré za tým stáli, boli dotácie, ktoré vláda v Pekingu poskytovala svojim automobilovým značkám. Potvrdilo to aj vyšetrovanie Európskej komisie. Z tohto dôvodu sa rozhodlo o zavedení sankčných ciel, ktoré sa pohybujú od 17,4 do 38,1 % v závislosti od výrobcu (pripočítané k súčasnej 10 % colnej sadzbe). Samozrejme, nie všetko v tejto veci bolo rozhodnuté. Clá boli oznámené len predbežne. Ak členské štáty chcú, aby sa tieto clá stali trvalými, musia v priebehu nasledujúcich štyroch mesiacov dosiahnuť spoločné stanovisko. A to sa môže ukázať ako ťažšie, než by sa mohlo zdať.
Únia chce zaviesť clá na čínske elektrické výrobky. Nie všetci sú za
Ako to už býva, Únia je rozdelená. Za clá je najmä Francúzsko. Na druhej strane Nemecko je proti, rovnako ako Švédsko a Maďarsko. Prečo také rozdielne postoje? Vláda v Paríži tvrdí, že ceny čínskych elektrických vozidiel sú „nespravodlivo nízke“, čo samozrejme veľmi sťažuje európskym modelom konkurovať. Okrem toho chcú francúzske úrady prostredníctvom ciel prinútiť Čínu investovať v Európe – ak už chce ponúkať svoje vozidlá na starom kontinente, musí sa viac ekonomicky angažovať.
Nemecko, ktoré je proti clám, je tiež motivované blahobytom svojich výrobcov. V ich prípade je však situácia trochu iná. Nemci sa obávajú odvetných opatrení zo strany Číny, ktorá by mohla zaviesť vyššie clá na spaľovacie motory z EÚ, najmä na motory s objemom nad dva litre. V tomto prípade by najviac stratili prémiové značky, ktoré sú pre nemecký automobilový priemysel také dôležité. Ríša stredu je jedným z ich najdôležitejších trhov, pričom viac ako tretina všetkých vyrobených nemeckých vozidiel vyššej triedy končí v rukách čínskych zákazníkov. Zavedenie ciel by znamenalo zvýšenie cien, a tým aj zníženie záujmu zákazníkov.
V tejto chvíli nie je jasné, či sa Únia rozhodne zaviesť trvalé clá. Na konečné rozhodnutie si budeme musieť počkať do konca štvormesačného prechodného obdobia v októbri. Dá sa však predpokladať, že ak bude Čína naďalej taká agresívna ako doteraz (nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo zmeniť), politici EÚ by mali kapitulovať.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Audi predčasne stiahne svoje SUV z výroby. Dôvod je veľmi jednoduchý
Číňania našli spôsob, ako obísť clá EÚ. Bez problémov ich obídu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.