20.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotausa).
Toyota je známa predovšetkým svojou spoľahlivosťou a odolnosťou. A na tom skutočne niečo je. Kvalita Toyoty sa odráža tak v oficiálnych rebríčkoch nezávislých testovacích inštitútov, ako aj v testoch v tých najextrémnejších podmienkach. Tentoraz sa však niečo pokazilo. Nejde však o to, že by bol model poruchový, často sa kazil alebo mal iný problém, ktorý by vodičov frustroval. Ide jednoducho o to, že Toyota vyrobila auto, ktoré sa v podstate nedá riadiť. Aký to má zmysel? Začnime od začiatku.
„Séria frustrácií“
Skupina nájomcov a majiteľov Toyoty Mirai, zjavne rozčarovaná realitou vlastníctva vodíkového vozidla, podala hromadnú žalobu na japonskú automobilku. Žaloba je zameraná na marketing spoločnosti Toyota. Zákazníci ju obviňujú zo zavádzania spotrebiteľov o každodennej použiteľnosti vozidiel FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles).
Žalobcovia poukazujú na množstvo nespokojnosti vrátane nedostatku funkčných čerpacích staníc. K tomu sa pridáva nedostatok a prudko rastúca cena vodíkového paliva a neuspokojivý dojazd modelu Mirai, ktorý zďaleka nedosahuje deklarované hodnoty. Tvrdia, že tieto problémy robia vozidlo prakticky „nepoužiteľným“ na dennej báze.
Podľa žaloby Toyota a jej predajcovia potenciálnym kupujúcim tvrdili, že „vodíkové palivo je k dispozícii a že tankovanie Mirai je bezproblémové“. Okrem toho sa tvrdilo, že tankovanie Mirai je „porovnateľné s tankovaním benzínu“. Skutočnosť je však úplne iná. Majitelia a nájomcovia Mirai uvádzajú, že často majú problémy s hľadaním kompatibilných čerpacích staníc. Navyše musia často absolvovať dlhšie cesty, aby sa k nim dostali. Tým sa však problémy majiteľov vodíkových Toyot ešte nekončia.
Dokonca ani príchod na čerpaciu stanicu nezaručuje úspech, pretože problémy s pokazeným zariadením alebo nekompatibilnými palivovými kartami môžu spôsobiť uviaznutie. Tvrdia, že táto nemožnosť natankovať by mohla spôsobiť nepoužiteľnosť Mirai. A to si bude vyžadovať použitie prívesu a alternatívneho dopravného prostriedku.
– uvádza webová stránka carscoops.
Infraštruktúra s chybami a vtipný rozsah
Používatelia Mirai tvrdia, že vodíkové palivo je niekedy nedostupné až niekoľko dní a jeho doplnenie trvá „mnoho hodín“. Tieto dlhé prestoje sú údajne spôsobené zamrznutím vodíkových čerpadiel a ich zablokovaním vo vozidle. Majitelia Mirai musia čakať viac ako 30 minút, kým sa tryska čerpadla zahreje natoľko, aby bolo možné bezpečne odpojiť jednotku.
Akoby to nestačilo, dojazd 357 míľ (575 km) a 402 míľ (647 km) verzií Toyota Mirai Limited a XLE sa považuje za nereálny. Vodiči uvádzajú, že je neustále o 100 míľ (160 km) nižší ako oficiálne údaje Toyoty, čo výrazne obmedzuje ich slobodu cestovania medzi jednotlivými tankovaniami.
Žaloba tiež poukazuje na 200-percentný nárast ceny vodíkového paliva za posledných niekoľko rokov. Z 13 USD/kg v roku 2022 na približne 36 USD/kg v roku 2024.
Toto zvýšenie znamená, že palivová karta Toyota v hodnote 15 000 USD, vydaná ako stimul pri kúpe, nebude platiť päť rokov, ako Toyota pôvodne deklarovala.
– carscoops pokračuje.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Radová štvorka na vodík. Alpine predstavuje vodíkový hypercar v akcii
Toyota testuje nové palivo. Už nejde o vodík
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.