24.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheFrame).
Ford sa bije do pŕs a priznáva, že európske plány na prechod na plne elektrické vozidlá do roku 2030 boli príliš ambiciózne. Čo bude nasledovať.
Ford na európskom trhu urobil v posledných rokoch vo svojom sortimente skutočnú revolúciu. Minulý rok sme sa rozlúčili s modelom Fiesta, ktorý mal v kolínskej továrni uvoľniť miesto pre elektrické modely. Predčasne odišlo Mondeo a minivany Galaxy a S-Max.
Osud modelu Focus je tiež spečatený. Súčasná generácia zmizne z trhu v polovici roka 2025 a nedostane nástupcu. Uvedené kroky boli diktované predovšetkým postupným prechodom spoločnosti Ford na elektromobilitu.
Ford mení priority
V roku 2021 Ford oznámil, že do šiestich rokov prestane na starom kontinente predávať autá so spaľovacími motormi. Teraz sa však Američania bijú do pŕs a priznávajú, že plány elektrifikácie boli príliš ambiciózne. Dôvodom je „neistota“ okolo predpisov pre elektromobily a očakávania zákazníkov.
„Nemyslím si, že sa môžeme k niečomu zaviazať v plnom rozsahu, kým sa naši zákazníci nerozhodnú. Tempo tohto procesu sa na celom svete líši,“ – Marin Gjaja, prevádzkový riaditeľ divízie elektrifikácie spoločnosti Ford, v rozhovore pre britský časopis Autocar.
Ford, podobne ako ostatní výrobcovia, preto vsadí na hybridné pohonné jednotky. Zákazníci majú oveľa menší problém akceptovať ich ako drahšie elektrické pohony, ktoré často ponúkajú malý dojazd a vyžadujú dlhodobé nabíjanie.
O tom rozhodujú zákazníci!
Ford chce preto vsadiť na flexibilitu, pokiaľ ide o pohonné jednotky. Američania v súčasnosti pracujú na multienergetickej platforme, ktorá má byť kľúčom k udržaniu ich pozície na európskom trhu.
Na druhej strane, závod vo Valencii sa v rozpore s predchádzajúcimi správami nestane závodom na výrobu čisto elektrických vozidiel. V súčasnosti sa tam vyrába aktuálny model Kuga, ale v budúcnosti sa tam budú popri elektrických vozidlách naďalej vyrábať aj spaľovacie modely – pravdepodobne hybridy.
„Všetci k tomu pristupujeme s predpokladom, že budeme agresívne konkurovať, či už ide o spaľovací motor alebo elektrické či hybridné vozidlo. Zákazníci si chcú slobodne vybrať správny pohonný agregát a správne vozidlo pre svoje potreby,“ – Gjaja.
Prvé vozidlo spoločnosti Ford na novej multienergetickej platforme sa má uviesť na trh v roku 2027. Jeho tvar, veľkosť a typ zatiaľ neboli potvrdené. Očakáva sa, že výroba vo Valencii bude predstavovať až 300 000 kusov ročne. Je možné, že nový automobil bude nástupcom modelu Kuga.
Zaujímavosťou je, že v minulom roku prišlo v španielskom závode spoločnosti Ford o prácu 1 100 ľudí. V máji tohto roku zasa spoločnosť odhalila plány na zrušenie ďalších 1 600 pracovných miest. Mimochodom, Američania však naznačili, že v roku 2027 budú možno potrebovať ďalších 1 000 pracovných rúk.
Nesprávne investície spoločnosti Ford?
Európska divízia spoločnosti Ford v posledných rokoch investovala obrovské množstvo peňazí do reštrukturalizácie továrne v nemeckom Kolíne nad Rýnom. Práve tu sa vyrába úplne nový Explorer, ako aj práve predstavený model Capri.
V budúcom roku doplnia ponuku elektrických vozidiel výrobcu v Európe modely Puma a Tourneo Courier. Z ponuky zmizne Focus, čo znamená, že na strane osobných vozidiel zostanú len modely Tourneo, Mustang, Puma a Kuga.
Na pozadí konkurencie bude teda ponuka spoločnosti Ford, prinajmenšom v dohľadnej budúcnosti,… skromný.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ak elektromobil, tak len jeden? Tieto čísla sú pôsobivé. Človek by ho chcel vlastniť…
Ford Capri znovuzrodený ako elektrické crossover kupé
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.