24.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guardiannews).
Všetci, ktorí v tichosti dúfali v zmenu politického kurzu v súvislosti so zákazom predaja spaľovacích áut, sa budú musieť zmieriť so smutnou realitou. Akékoľvek nádeje na zmenu zmarila Ursula von der Leyenová, ktorá bude po druhýkrát stáť na čele Európskej komisie. Jej slová nenechávajú žiadne ilúzie.

Foto: youtube.com/@guardiannews
Ako vidno, sľuby v manifeste Ľudovej strany slúžili len na to, aby voličom zakryli oči. Ešte pred voľbami najväčšia strana v europarlamente oznámila, že sa bude usilovať o zrušenie zákazu registrácie nových spaľovacích áut po roku 2035, ktorý bol ohlásený minulý rok. Toto rozhodnutie, ktoré v podstate znamená koniec tradičného motorizmu v Európe, bolo v očiach populistov neprijateľné. „Odmietame politiku zákazov, ako je zákaz spaľovacích motorov, a čo najskôr ju prehodnotíme,“ vyhlásili – politici EPP tvrdili vo svojom návrhu manifestu. No… Ako možno usúdiť zo slov novopečeného predsedu EK, Únia svoj kurz nezmení.
Ursula von der Leyenová o zákaze spaľovacích áut. Obvyklý biznis
Ako informovala agentúra Reuters, Ursula von der Leyenová, opätovne zvolená predsedníčka Európskej komisie, krátko po voľbách oznámila, že zákaz registrácie spaľovacích automobilov po roku 2035 nebude zrušený. Politička, ktorá patrí k spomínanej Ľudovej strane, však chce, aby sa na cestách mohli pohybovať autá s motormi, ktoré sú prispôsobené na spaľovanie e-palív. Po tom mimochodom volá aj Nemecko. Samozrejme, nariadenie zavádzajúce zákaz, ktoré presadzujú Ľavica a Zelení, zahŕňa možnosť jeho revízie v roku 2025. Vzhľadom na slová novopečeného prezidenta je to však nepravdepodobné.
Zákaz predaja áut so spaľovacím motorom je problém
Pani von der Leyenová – mimochodom, ako mnohí politici – prejavuje istú iracionalitu, pokiaľ ide o automobilový priemysel a účinky, ktoré by mohol mať zákaz registrácie áut so spaľovacím motorom. Už teraz možno niektoré dôsledky tohto rozhodnutia vidieť voľným okom. Trh pomaly a postupne pohlcujú čínski výrobcovia, ktorí ponúkajú vozidlá výrazne lacnejšie ako ich európski konkurenti. Spoločnosti zo starého kontinentu potrebujú ešte veľa rokov, aby dobehli Číňanov, a to nielen v oblasti elektromobility, ale aj v optimalizácii výrobných nákladov atď.

Foto: shutterstock.com/Ivan Marc
Navyše si zákazníci stále vyberajú spaľovacie vozidlá, pretože ich nepresvedčili ich elektrické náprotivky. Tie sú stále príliš drahé, počet nabíjačiek príliš malý, čas nabíjania príliš dlhý atď…. Ak na trhu zostanú len drahé elektromobily, spaľovacie autá sa budú používať dlhšie.
Okrem toho je výroba elektromobilov aj menej ekologická ako výroba spaľovacích áut – najmä kvôli batériám. Určité problémy môže predstavovať aj otázka likvidácie tohto typu vozidiel (tiež kvôli batériám). Elektromobily sú tiež ťažšie ako autá so spaľovacím motorom, čo znamená, že cesty sa rýchlejšie opotrebúvajú a musia sa častejšie opravovať, čo má, samozrejme, negatívny vplyv na životné prostredie (nie je nad zápach horúceho asfaltu po ránu). Okrem toho, pri absencii modernej výroby elektrickej energie je prevádzka elektromobilov z hľadiska ochrany životného prostredia úplne zbytočná. uhlie.
Navyše, aj keď spaľovacie autá prežijú v podobe poháňanej e-palivom, budú to vozidlá len pre najbohatších. Koniec koncov, výroba syntetických palív je štyrikrát drahšia ako ich tradičných náprotivkov a stále sú len kuriozitou, a nie serióznym odvetvím petrochemického priemyslu. Samozrejme, časom sa tieto palivá zlacnia, ale to nie je otázka niekoľkých rokov, skôr mnohých desaťročí. Treba tiež zdôrazniť, že ak Únia vsadí najmä na elektromobily, akékoľvek rozpočtové príjmy z daní pridaných do palív zmiznú. A to bude, samozrejme, pre mnohé krajiny oveľa väčší problém ako znečistený vzduch. Je možné, že tí, ktorí sú pri moci, už uvažujú o novej dani z elektromobilov a elektriny?
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nová povinnosť pre vodičov. Vyplýva to z nariadenia EÚ
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.