25.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoPrime51).
Pripravuje sa pohroma čínskych automobilových značiek? Podľa analytikov spoločnosti AlixPartners bude do roku 2030 ziskových len 19 z viac ako 100 výrobcov z Číny. A to znamená, že mnohé z nich by mohli prestať existovať.
Obavy západných výrobcov automobilov z rýchlo rastúceho čínskeho automobilového priemyslu sú dobre známe. A nie sú absolútne neopodstatnené, keďže Čína vyváža každý rok čoraz viac automobilov.
Podľa skoršej analýzy spoločnosti AlixPartners by Číňania mohli do roku 2030 prevziať až tretinu celosvetového predaja automobilov. Ich expanzia je v plnom prúde a dočasné sankčné clá budú málo platné, keď sa v Európe začne stavať viac tovární výrobcov z Číny.
Čínske značky v ohrození?
Ukazuje sa však, že nie všetko je také ružové, ako sa môže zdať. AlixPartners, konzultačná a finančno-poradenská spoločnosť založená v roku 1981, vo svojej najnovšej analýze načrtáva nie príliš pozitívny scenár pre čínsky automobilový priemysel.
Podľa nej len 1 zo 7 automobilových značiek pôsobiacich dnes v Číne začne do roku 2030 zarábať. AlixPartners vypočítala, že v súčasnosti tam pôsobí až 137 výrobcov. Ak sa jej správy potvrdia, väčšina z nich môže do konca desaťročia jednoducho prestať existovať.
Takýto bezútešný scenár je spôsobený brutálnou cenovou vojnou, ktorá v súčasnosti prebieha na trhu v Číne. Dominantní výrobcovia, ako napríklad BYD, si dokonca môžu dovoliť obrovské zníženie cien. Pritom pohlcujú menšie spoločnosti, ktoré nemajú taký veľký rozsah pôsobnosti.
BYD je mimochodom akýmsi fenoménom medzi výrobcami automobilov. Prečo? Nuž, pri výrobe svojich automobilov sa prakticky nespolieha na externých subdodávateľov, ale komponenty vyrába s pomocou vlastných spoločností.
Okrem toho má okrem iného vlastnú baňu a vlastnú spoločnosť na výrobu trakčných batérií. Akoby to nestačilo, využíva preferenčné podmienky čínskej vlády vrátane prístupu k lacnejším surovinám.
Problémy pre výrobcov v Číne
AlixPartners poukazuje na to, že od minulého roka sa začal zvyšovať počet čínskych automobilových značiek vo finančných ťažkostiach. Spoločnosť Aiways je tak na pokraji bankrotu. Byton už zanikol a v mimoriadne zložitej situácii sú aj spoločnosti Hiphi a Faraday Future.
Dokonca ani spoločnosť Nio, ktorá ohromuje technológiou svojich vozidiel, nie je zďaleka finančne úspešná. BYD, ktorý bol minulý rok lídrom čínskeho trhu, sa zatiaľ v zahraničí príliš nedarí. A MG, ktorý je mimoriadne úspešný v Európe, začína v Číne stagnovať.
Spoločnostiam Xpeng, Zeekr ani Peking sa mimo Číny zatiaľ veľmi nedarí. A nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo v blízkej budúcnosti zmeniť.
Čínske značky a ich továrne v Európe
Situácia čínskych značiek na starom kontinente sa určite zlepší len vtedy, ak sa tu postavia továrne. To im umožní vyhnúť sa clám, znížiť ceny a zvýšiť predaj automobilov. Kto a kde postaví svoje továrne?
BYD
BYD, spoločnosť, ktorá je na zozname najviac dotovaných čínskou vládou, plánuje postaviť továreň v Maďarsku. Očakáva sa, že bude dokončená pred rokom 2026. Číňania s ňou chcú dosiahnuť 5-percentný podiel na predaji na starom kontinente.
Maďarská továreň BYD bude mať výrobnú kapacitu 150 000 kusov ročne. V prípade väčšieho počtu objednávok ju však Číňania ľahko zdvojnásobia.
Čínske značky: Chery Automobile
Konglomerát Chery, ktorý okrem iného vlastní Omodu, bude vyrábať autá v bývalej továrni Nissanu, ktorá sa nachádza v Barcelone. Budú sa vyrábať v spolupráci s EV Motors a začiatok výroby je zatiaľ naplánovaný na rok 2024.
Podľa neoficiálnych správ spoločnosť Chery rokuje aj s talianskou vládou o otvorení ďalšej európskej továrne. Talianske médiá uvádzajú, že talianske úrady ponúkli Číňanom existujúce, ale nevyužívané zariadenia ako potenciálne miesto výroby.
Dongfeng
Spoločnosť Dongfeng, ktorá okrem iného vlastní značku Voyah, rokuje s talianskou vládou o novej továrni. Nový závod by mal v konečnom dôsledku vyrábať 100 000 vozidiel ročne.
Taliani, ktorí chcú opäť vyrábať najmenej 1 milión automobilov doma (približne 750 000 v roku 2023), chcú prilákať Číňanov preferenčnými podmienkami.
Čínske značky: Leapmotor
V spoločnosti Leapmotor odkúpil konglomerát Stellantis 21 % podiel koncom roka 2023. Prvým výsledkom manželstva medzi Číňanmi a týmto gigantom je výroba mestského modelu T03 v závode v Tychách. Budúci rok k nemu pribudne ďalší, väčší model.
SAIC
SAIC vlastní spoločnosť MG, ktorá vlastní tri z najpopulárnejších automobilov čínskej výroby v Európe. Ide o modely ZS, elektrický 4 a HS.
Ako informoval portál Automotive News, spoločnosť SAIC nedávno uviedla, že sa do 2 až 3 rokov rozhodne vyrábať autá v Európe. Miesto sa vyberie na základe údajov o energetických a výrobných nákladoch.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čína si pripísala 10 svetových rekordov v prekonávaní mora cez nový most/tunel
Nemecko nechce sankčné clá na čínske elektromobily. Únia je zahnaná do kúta
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.