26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Mercedes-AMG).
Mercedes-AMG One je najrýchlejšie sériové vozidlo na Nürburgringu. Je poháňané motorom priamo z vozidla F1, čo so sebou prináša množstvo nepríjemností, a to aj počas štartovania. Aké to sú?

Foto: youtube.com/@Mercedes-AMG
Mercedes-AMG One je pôsobivý hypercar, ktorý si berie príklad zo sveta formuly 1. Predstavený bol v septembri 2017, ale pre viaceré konštrukčné problémy sa do krátkodobej výroby dostal až v auguste 2022.
Jeho srdcom je 1,6-litrový motor V6, ktorý sa otáča až do 11 000 ot. Produkuje presne 574 koní, čo je rovnaký výkon ako pohonná jednotka Mercedesu označená PU106C a odvodená z vozidla F1 FW07, z ktorého mimochodom do veľkej miery vychádza.
Celkovo však AMG One dáva vodičovi k dispozícii 1 063 koní vďaka štyrom ďalším elektromotorom. Tie majú okrem uvádzania Mercedesu do pohybu aj iné úlohy. Sú zodpovedné za štartovanie vozidla, nabíjanie batérie, pohon oboch náprav a… zrýchlenie elektrického kompresora pre spaľovací motor na 50 000 otáčok za minútu.
Nevypínajte spaľovací motor, ak…
Život s vozidlom Mercedes-AMG One však nie je ľahký. Prečo? Nuž, tomuto autu treba venovať špeciálne zaobchádzanie. Nemôžete napríklad vypnúť spaľovací motor, ak nedosiahol správnu prevádzkovú teplotu.
Ak by to jeden majiteľ urobil šesťkrát po sebe, 1,6-litrovú pohonnú jednotku by už nedokázal naštartovať. Bol by „zamrznutý“, kým by neprišiel technik Mercedesu a neodblokoval ho.
Mimochodom, samotný postup štartu vozidla Mercedes-AMG One sa ukazuje ako mimoriadne komplikovaný. Po stlačení štartéra sa najprv zapnú elektromotory, ktoré majú okrem iného za úlohu zahriať katalyzátor na teplotu 500 stupňov Celzia, čo trvá približne 60-90 sekúnd. Počiatočný Mercedes-AMG One sa teda správa ako elektromobil.
Mercedes-AMG One: ako prúdové lietadlo
Oživenie 1,6-litrového motora V6 má za následok drastické zvýšenie hlučnosti. Z tohto dôvodu Mercedes-AMG dodáva svoj hypercar so špunty do uší. A nie je na tom absolútne nič prekvapujúce, keďže produkuje až 120 dB!
To je monštruózny hluk! Počas živého koncertu vzniká zvuk s hlasitosťou 100 až 120 dB. Naproti tomu intenzita hluku, ktorý vydáva spaľovací motor Mercedes-AMG One, sa dá prirovnať k… štartujúcemu prúdovému lietadlu alebo výstrelu z pištole.
Preplňovaný motor V6, ktorému nepomáha žiadny generátor zvuku, potrebuje 5 až 8 minút na dosiahnutie správnej prevádzkovej teploty. Pri jazde naopak stačí 2 až 5 min.
Zaujímavosťou je, že spaľovací motor Mercedes-AMG One vydrží len približne 50 000 km. Potom si vyžaduje generálnu opravu.
Najkomplikovanejší Mercedes v histórii
Podľa Jochena Hermanna z Mercedes-AMG je pouličné vozidlo formuly 1 najkomplikovanejším vozidlom, aké kedy nemecká značka vyvinula. Jedným z problémov bolo napríklad vytvorenie správneho riadiaceho programu motora a okrem iného aj zníženie voľnobežných otáčok z 5 000 na 1 250/min.
Celkovo sa vyrobí len 275 exemplárov tohto auta – všetky sa stavajú ručne. Medzi jeho majiteľov patria dvaja bývalí jazdci formuly 1, Nico Rosberg a David Coulthard. Prvý z nich si už prevzal svoje vozidlo, ktoré si môžete pozrieť na videu nižšie.
Nemecká spoločnosť prezradila, že už nikdy nebude vyrábať vozidlo podobné modelu Mercedes-AMG One. Dôvodom sú prísne emisné predpisy.
Mercedes-AMG One: rekord na okruhu Nurburgring
Mercedes-AMG One je aktuálnym držiteľom traťového rekordu Nurbugringu pre sériové vozidlá. Rekordná jazda sa uskutočnila 28. októbra 2022 a postaral sa o ňu pretekár Maro Engel. Čas? 6:35,183 min! Zaujímavosťou je, že počas rekordnej jazdy neboli ideálne podmienky a trať bola miestami vlhká.
„Bol to skutočne nezabudnuteľný zážitok. Nečakal som, že pri takýchto podmienkach na trati by sme mohli zajazdiť takýto čas. Na niektorých kľúčových miestach trať ešte úplne nevyschla, takže moja jazda bola mimoriadne náročná,“ povedal Maro Engel.
Podľa nemeckého jazdca je AMG One vozidlo, ktoré je oveľa vhodnejšie na zvládnutie krátkeho okruhu Grand Prix ako „Zelené peklo“. Prečo? Nuž, vzhľadom na dĺžku trate musel dômyselne využívať funkciu DRS, ktorá maximalizuje rekuperáciu energie počas brzdenia.
Mercedes-AMG One zrýchli z 0 na 100 km/h za dnes celkom bežných 2,9 sekundy, čo pri takom vysokom výkone nie je ani veľmi pôsobivé. Potom sa však zrýchlenie stáva čím ďalej tým pôsobivejšie, čím viac sa vzďaľuje od 0 km/h.
Na 200 km/h z miesta sa Mercedes-AMG One rozbehne už po 7 s a 300 km/h dosiahne z miesta za 15,6 s. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 352 km/h. Priemerná spotreba paliva je podľa výrobcu 8,7 l/100 km a len na elektrinu prejde vozidlo približne 18 km.
V interiéri sa napriek extrémnemu charakteru Mercedes-AMG One a pololežiacej polohe za volantom nachádzajú prvky známe z iných modelov nemeckej značky. Patria k nim klasické tlačidlá alebo systém MBUX. Na druhej strane, volant pripomína volant vozidla formuly 1 a dvere sa neotvárajú, ale zdvíhajú.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Radová štvorka na vodík. Alpine predstavuje vodíkový hypercar v akcii
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.