28.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MisterSpotter).
V deň otvorenia olympijských hier v Paríži zavládol vo Francúzsku chaos. Všetko kvôli masívnemu útoku, ktorého cieľom bolo narušiť sieť vlakov TGV. Hoci francúzske stroje patria medzi najrýchlejšie na svete, vlaky TGV sa zastavili.
Chaos na železniciach vo Francúzsku
V noci zo štvrtka na piatok došlo k masívnemu útoku na francúzsku železničnú spoločnosť SNCF. Ten hlásil problémy a vonkajšie akcie zamerané na destabilizáciu prevádzky vlakovej siete TGV. Začiatok olympijských hier sa ukázal ako začiatok skutočného dopravného chaosu vo Francúzsku. Ukázalo sa, že niektoré zariadenia na tratiach boli podpálené.
Prevádzkovateľ vyzval cestujúcich na niektorých trasách, aby zrušili svoje cesty. Medzi „postihnutými“ trasami boli okrem iného spoje z Paríža do Bordeaux, Lille a Štrasburgu.
Čo je TGV?
TGV alebo Train à Grande Vitesse je francúzska vysokorýchlostná železnica. Táto bola vyvinutá už v 60. rokoch 20. storočia, pôvodne ako stroje poháňané plynovými turbínami. Dôvodom bol boj proti ropnej kríze a zmena surovín používaných v doprave. Nakoniec sa však vsadilo na elektrickú energiu a prvá prevádzka TGV bola spustená v roku 1981 na trase z Paríža do Lyonu.
Samotné označenie TGV sa nevzťahuje na konkrétny model vlaku. Ide skôr o ich typ alebo rodinu strojov, ktorá zahŕňa rôzne modely. Príkladmi vlakov TGV sú napr:
- TGV Sud-Est
- TGV 2N2
- Projekt V150
- TGV Atlantique
- TGV Réseau
- TGV Duplex
Vybudovanie nového vysokorýchlostného vlaku nebolo jednoduché. Konštruktéri sa museli vysporiadať s množstvom problémov, ktoré zahŕňali napríklad dosiahnutie čo najvyššieho výkonu, čo najnižšej hmotnosti a zaistenie bezpečnosti cestujúcich.
Rýchlosť TGV je na svetovej úrovni
Vlaky TGV sa od svojho vzniku vyznačujú vysokou rýchlosťou. Tieto stroje boli schopné prekonávať rekordy, ktoré dodnes svedčia o ich neuveriteľnej výkonnosti. Už v roku 1981 bol francúzsky vlak TGV druhým najrýchlejším komerčným vlakom na štandardnom rozchode na svete, hneď po japonskom Šinkansene.
Dňa 3. apríla 2007 TGV prekonal rýchlostný rekord pre konvenčné vlaky. Hoci sa tak stalo v testovacích podmienkach, údaje sú aj tak pôsobivé. Na trase medzi Parížom a Štrasburgom (po zvýšení napätia na trati) stroj zrýchlil na 574,8 kilometra za hodinu.
TGV – mapa spojov a trás
Sieť TGV dnes ponúka spojenia do mnohých destinácií vo Francúzsku aj mimo neho. Vysokorýchlostné vlaky sa dostanú do viac ako 400 destinácií, z ktorých sa môžete vydať na cestu rýchlosťou viac ako 300 kilometrov za hodinu. Len z Paríža môžeme cestovať do všetkých regiónov krajiny a čo je najdôležitejšie, cesta vlakom TGV je nielen pohodlná, ale aj ekologická.
Dôležité je, že TGV sa netýka len Francúzska. Niektoré linky prevádzkujú linky v zahraničí, vrátane Belgicka, Spojeného kráľovstva, Nemecka, Švajčiarska, Španielska a Talianska.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Superrýchle vlaky po celom svete. V ktorých krajinách premávajú a akou rýchlosťou?
Čínsky Maglev stanovil nový rýchlostný rekord. Má byť rýchlejší ako lietadlá
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.