Správy, Zaujímavosti,

TGV vo Francúzsku. Ako funguje vysokorýchlostná železnica?

28.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MisterSpotter). V deň otvorenia olympijských hier v Paríži zavládol vo Francúzsku chaos. Všetko kvôli masívnemu útoku, ktorého cieľom bolo narušiť sieť vlakov TGV. Hoci francúzske...

28.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MisterSpotter).

V deň otvorenia olympijských hier v Paríži zavládol vo Francúzsku chaos. Všetko kvôli masívnemu útoku, ktorého cieľom bolo narušiť sieť vlakov TGV. Hoci francúzske stroje patria medzi najrýchlejšie na svete, vlaky TGV sa zastavili.

V deň otvorenia olympijských hier v Paríži zavládol vo Francúzsku chaos.
Foto: youtube.com/@MisterSpotter

Chaos na železniciach vo Francúzsku

V noci zo štvrtka na piatok došlo k masívnemu útoku na francúzsku železničnú spoločnosť SNCF. Ten hlásil problémy a vonkajšie akcie zamerané na destabilizáciu prevádzky vlakovej siete TGV. Začiatok olympijských hier sa ukázal ako začiatok skutočného dopravného chaosu vo Francúzsku. Ukázalo sa, že niektoré zariadenia na tratiach boli podpálené.

Prevádzkovateľ vyzval cestujúcich na niektorých trasách, aby zrušili svoje cesty. Medzi „postihnutými“ trasami boli okrem iného spoje z Paríža do Bordeaux, Lille a Štrasburgu.

Čo je TGV?

TGV alebo Train à Grande Vitesse je francúzska vysokorýchlostná železnica. Táto bola vyvinutá už v 60. rokoch 20. storočia, pôvodne ako stroje poháňané plynovými turbínami. Dôvodom bol boj proti ropnej kríze a zmena surovín používaných v doprave. Nakoniec sa však vsadilo na elektrickú energiu a prvá prevádzka TGV bola spustená v roku 1981 na trase z Paríža do Lyonu.

Samotné označenie TGV sa nevzťahuje na konkrétny model vlaku. Ide skôr o ich typ alebo rodinu strojov, ktorá zahŕňa rôzne modely. Príkladmi vlakov TGV sú napr:

  • TGV Sud-Est
  • TGV 2N2
  • Projekt V150
  • TGV Atlantique
  • TGV Réseau
  • TGV Duplex

Vybudovanie nového vysokorýchlostného vlaku nebolo jednoduché. Konštruktéri sa museli vysporiadať s množstvom problémov, ktoré zahŕňali napríklad dosiahnutie čo najvyššieho výkonu, čo najnižšej hmotnosti a zaistenie bezpečnosti cestujúcich.

Rýchlosť TGV je na svetovej úrovni

Vlaky TGV sa od svojho vzniku vyznačujú vysokou rýchlosťou. Tieto stroje boli schopné prekonávať rekordy, ktoré dodnes svedčia o ich neuveriteľnej výkonnosti. Už v roku 1981 bol francúzsky vlak TGV druhým najrýchlejším komerčným vlakom na štandardnom rozchode na svete, hneď po japonskom Šinkansene.

Sieť TGV dnes ponúka spojenia do mnohých destinácií vo Francúzsku aj mimo neho.

Dňa 3. apríla 2007 TGV prekonal rýchlostný rekord pre konvenčné vlaky. Hoci sa tak stalo v testovacích podmienkach, údaje sú aj tak pôsobivé. Na trase medzi Parížom a Štrasburgom (po zvýšení napätia na trati) stroj zrýchlil na 574,8 kilometra za hodinu.

TGV – mapa spojov a trás

Sieť TGV dnes ponúka spojenia do mnohých destinácií vo Francúzsku aj mimo neho. Vysokorýchlostné vlaky sa dostanú do viac ako 400 destinácií, z ktorých sa môžete vydať na cestu rýchlosťou viac ako 300 kilometrov za hodinu. Len z Paríža môžeme cestovať do všetkých regiónov krajiny a čo je najdôležitejšie, cesta vlakom TGV je nielen pohodlná, ale aj ekologická.

Dôležité je, že TGV sa netýka len Francúzska. Niektoré linky prevádzkujú linky v zahraničí, vrátane Belgicka, Spojeného kráľovstva, Nemecka, Švajčiarska, Španielska a Talianska.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Superrýchle vlaky po celom svete. V ktorých krajinách premávajú a akou rýchlosťou?

Čínsky Maglev stanovil nový rýchlostný rekord. Má byť rýchlejší ako lietadlá


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Škoda Fabia oslavuje 25. výročie

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dmkeithskodawakefield3730). Škoda Fabia má 25 rokov a bola predstavená 14. septembra 1999 na autosalóne vo Frankfurte. Za posledných 25 rokov…

Superrýchle vlaky bez rušňovodičov? V Japonsku už čoskoro

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/gigafactories). Prichádzajú plne autonómne superrýchle osobné vlaky? V Japonsku sa už o štyri roky začne testovanie najmodernejšej technológie na vlakoch…

Bizarný svet: Čína vyrába falošné VW Beetle zo sklenených vlákien

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ElectricClassicCars). Wecan Beetle má elektrický motor a používa sa na svadby a propagačné akcie. Každý, kto má rád kreslené filmy…

Prizmatická batéria, ktorá sa dobije za 10 minút, je realitou

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carscoops). Spoločnosť StoreDot začala pracovať na svojich nových prizmatických bunkách začiatkom roka. Teraz izraelská spoločnosť uvádza, že jej nové články…

Autodomiešavač: Základné vybavenie pre stavebníctvo

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@codrut1991). Vo svete stavebníctva si jedno zo zariadení vydobylo dôležité miesto, a to nákladné vozidlo s miešačkou na betón. Tento…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov