2.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AAutoBuyersGuide).
Dojazdové koleso sa v súčasnosti nachádza takmer výlučne v ojazdených vozidlách. Rôzne opravné súpravy nahrádzajú tradičné „náhradné“ alebo „dojazdové“ koleso. Je však potrebné pripomenúť niekoľko dôležitých vecí týkajúcich sa fungovania dojazdového kolesa.
Po celé desaťročia sa v batožinovom priestore vozidla nachádzalo skutočné „rezervné“ koleso – koleso plnej veľkosti, ktoré sa dalo kedykoľvek vymeniť za koleso, ktoré sa už na vozidle používalo. Bolo to výhodné, pretože sa používal rovnaký profil, veľkosť a, čo je dôležité, model pneumatiky na disku s rovnakými rozmermi, aké sa používajú denne. V 90. rokoch sa však všetko zmenilo.
Úspora hmotnosti!
Keď sa vozidlá stali ťažšími a v záujme spotreby paliva sa začala znižovať hmotnosť jednotlivých komponentov vozidla, do popredia sa okamžite dostala otázka rezervného kolesa. Bol tu ešte jeden prvok, ktorý bol pre výrobcov automobilov dôležitý a výrazne znižoval ich náklady. Teraz totiž mohli používať len jeden typ kolesa s rovnakým diskom, typom a rozmerom pneumatiky pre všetky vyrábané vozidlá. To výrazne zjednodušilo logistiku a znížilo konečné náklady.
Pre zákazníka bola táto zmena takmer nepostrehnuteľná. Takmer, pretože teraz museli počítať s určitými obmedzeniami. Áno, mali náhradné koleso, ktoré mohli v prípade poruchy vymeniť, ale už nemohli jazdiť ako v minulosti.
Čo je to dojazdové koleso?
Keď sme mali plnohodnotnú „rezervu“, tak po prípadnej poruche pneumatiky sme koleso vymenili a mohli sme jazdiť s rovnakými parametrami ako na ostatných kolesách (maximálna nosnosť, maximálna rýchlosť atď.). Obmedzením bolo opotrebovanie behúňa, preto sa odporúčalo pneumatiky z času na čas striedať, pričom do tohto striedania bolo zahrnuté aj rezervné koleso.
Keď sa však objavili „dojazdové“ pneumatiky, boli tu tiež určité obmedzenia.
Rýchlosť!
V prvom rade rýchlosť. Podľa informácií uvedených na každom prístupovom kolese je maximálna rýchlosť, ktorou môže vozidlo jazdiť na „dojazdovom kolese“, maximálne 80 km/h.
To je samozrejme limit za najlepších jazdných podmienok (suchý povrch vozovky, teplota vzduchu nad 7 stupňov). Stačí, aby začalo pršať, a primeraná rýchlosť, ktorou môžeme jazdiť, sa dramaticky zníži.
Je to preto, že dojazdová pneumatika je úzka a často (ale nie vždy) má nižší profil.
To, že je pneumatika úzka a že jej dezén pravdepodobne nebol navrhnutý na maximálny výkon, znamená, že pri daždi odvedie oveľa menej vody ako iné pneumatiky.
Preto by sme v nepriaznivých podmienkach nemali zabúdať na to, aby sme tomu prispôsobili rýchlosť jazdy.
Tlak, aký tlak?
Rovnako ako pri plnohodnotnej pneumatike je rovnaký problém aj pri dojazdovom kolese. Nedostatok pravidelnej kontroly a kontroly tlaku vzduchu. Najčastejšie si tieto opomenutia uvedomíme, keď chceme použiť rezervu.
Preto by sme mali tlak v pneumatikách kontrolovať vždy pred dlhšou cestou (a najlepšie pravidelne).
Mnoho ľudí si tiež neuvedomuje, aký by mal byť správny tlak vzduchu v pneumatikách pre dojazd.
Správny tlak pre pneumatiky určené na dojazd je 4 až 4,5 baru (60-65 PSI). Tento vysoký tlak je potrebný na jej správne fungovanie.
Samozrejme, pri ojazdených vozidlách starších ako 7-8 rokov by sme mali uvažovať o výmene pneumatiky za novú bez ohľadu na to, či sme ju predtým používali alebo nie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Akú vzdialenosť smiete prejsť s prázdnou pneumatikou?
Ako môžem skontrolovať svoje pneumatiky?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.