4.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorCars).
Populárne hybridné pohony nie sú vítané všade. Toyota a Maruti Suzuki to zistili a vznikla proti nim pomerne nečakaná aliancia. Až štyri značky v Indii vehementne protestujú proti stimulom pre nové hybridné vozidlá.
Ktoré hnacie ústrojenstvo je najlepšie podporované pre nové vozidlá? Určite nie naftový alebo tradičný benzínový motor. Dokonca aj elektrifikované vozidlá, ako sú hybridy, sú odmietané. Najlepšie sa podporujú elektromobily. V rozpore so zdaním sa boj o podporu netýka žiadneho európskeho alebo severoamerického trhu. Ostrý spor sa rozhorel v Indii.
Ukázalo sa, že v jednom z najväčších a najdôležitejších indických štátov lobujú až štyri spoločnosti. Hyundai, Kia, Mahindra a Tata apelujú na úrady štátu Uttarpradéš, aby zastavili program podpory nákupu hybridných elektrických vozidiel (HEV). Úrady v tzv. severnej provincii sa rozhodli zrušiť registračnú daň, ktorá znížila cenu automobilov až o 10 %. V prípade hybridnej Toyoty Camry to znamená úsporu až 5 200 USD. To je dosť veľa.
Hybridy? Nie. Elektromobily? Áno!
Z pohľadu protestujúcich (príznačné je, že na indickom trhu neponúkajú vozidlá HEV) podpora hybridov brzdí plány na rozšírenie elektrických vozidiel. Hyundai spomína vážne zastavenie trhu s elektrickými vozidlami a Kia uvádza problémy s propagáciou nových elektrických vozidiel. Na druhej strane spoločnosť Tata poukazuje na pochmúrne prognózy a riziko vysokých strát až do výšky 9 miliárd USD z investícií do BEV. Nie je tajomstvom, že protestujúci sa obávajú, že viaceré štáty budú nasledovať príklad Uttarpradéšu a zrušia niektoré poplatky, aby podporili predaj hybridných vozidiel. A ten vôbec nie je taký vysoký, ako by sa dalo očakávať.
Ukázalo sa, že v rokoch 2023 až 2024 (fiškálny rok, ktorý sa počíta od prvého apríla každého roka) bolo v Indii zaregistrovaných až 4,2 milióna nových automobilov. Z toho menej ako 100 000 kusov tvoria hybridy a elektrické modely. Z každej jednotky sa samozrejme účtujú príslušné dane. A tie sú pomerne vysoké.
Daň z nákupu auta? Drahá! Veľmi drahá!
Autá s benzínovým motorom sú v Indii zdanené až 48 %, hybridy 43 % a koľko štát vyberie v prípade elektromobilov? Sotva 5 %. K tomu treba pripočítať pomerne vysokú štátnu registračnú daň, ktorá sa vyberá v závislosti od regiónu a hodnoty vozidla (aj viac ako 20 %!). Inými slovami, kupujúci nového vozidla v Indii musí siahnuť hlboko do vrecka.
Aká je reakcia spoločnosti Toyota na túto situáciu v Indii? Na otázky novinárov agentúry Reuters neodpovedala. Spoločnosť Maruti Suzuki vo svojom vyhlásení tlmočila, že nárast predaja hybridov prinesie výrazné zvýšenie zníženia emisií CO2. A to je jeden z cieľov indických orgánov. Samozrejme, nie jediný. Podľa ambiciózneho plánu by od roku 2030 mali elektromobily dosiahnuť okrem iného 30-percentný podiel na celkovom predaji v Indii. Nebude to ľahké.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nová Toyota Corolla dostane revolučnú pohonnú jednotku a ostrý exteriér
Je to skvelá alternatíva k Toyote Yaris Cross. Hybridné, lacnejšie kompaktné SUV sa ničoho nevzdáva
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.