10.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Nissan).
Spoločnosť Nissan predviedla nový automobilový lak, ktorý dokáže výrazne ochladiť vozidlo zaparkované na priamom slnku. Testy ukázali, že ošetrené vozidlá zostávajú až o 12 °C chladnejšie ako neošetrené vozidlá zaparkované vedľa seba.
Všetci sme už pocítili ten závan tepla, keď sme v horúci deň nastupovali do auta zaparkovaného na slnku. Nie je to len nepríjemné, ale môže to aj zaťažiť vaše zdravie – a vaše auto, keď zapnete klimatizáciu, aby ste ho ochladili.
Jedným z možných riešení sú pasívne chladiace farby a nátery. Inžinieri z výskumného centra spoločnosti Nissan teraz vyvinuli jeden, ktorý obsahuje materiály, ktoré pomáhajú účinnejšie odrážať slnečné lúče.
Vo farbe sú zabudované dva typy častíc. Jeden účinne odráža vlnové dĺžky svetla blízke infračervenému žiareniu, čím znižuje množstvo tepla, ktoré vzniká v živici bežného náteru. Druhá častica vytvára „elektromagnetické vlny“, ako hovorí Nissan, ktoré presmerujú viac energie preč z vozidla a vypúšťajú ju priamo do vesmíru, ako je to vidieť v iných technológiách radiačného chladenia.
Testuje sa už viac ako pol roka
Spoločnosť Nissan testuje tento náter od novembra minulého roka na servisnom vozidle Nissan NV100 na medzinárodnom letisku Haneda v Tokiu. Zistilo sa, že ošetrené vozidlo má až o 12 °C nižšiu teplotu na vonkajších povrchoch a až o 5 °C nižšiu teplotu v kabíne v porovnaní s vozidlom s bežným náterom zaparkovaným hneď vedľa na priamom slnku.
Základná myšlienka týchto náterov odrážajúcich slnečné žiarenie je známa už nejaký čas, a to nátermi na strechách budov, ktoré slúžia na ich chladenie. Na tento účel sú zvyčajne ultra biele a môžu obsahovať keramické, sklenené alebo titánové častice, pričom doteraz dosahovali sľubné výsledky.
Zdá sa, že je logickým ďalším krokom začať nimi natierať autá a iné vozidlá, ale na ceste je niekoľko prekážok. Po prvé, tieto nátery s hrúbkou 400 mikrónov sú oveľa hrubšie ako lak na vozidlá, ktorý má v priemere približne 20 mikrónov na vrstvu. Nemôžu mať ani vrchný náter, ktorý znižuje odolnosť a pri dotyku zanecháva kriedové zvyšky.
Výskumníkom spoločnosti Nissan sa podarilo zmenšiť povlak na 120 mikrónov, čo je oveľa tenšie ako iné chladiace nátery, ale stále oveľa hrubšie ako existujúce automobilové farby. Na výrobe tenších verzií s rovnakým chladiacim výkonom sa ďalej pracuje. Súčasná verzia našťastie vykazuje odolnosť voči odlupovaniu, odlupovaniu, poškriabaniu, chemickým reakciám a iným druhom poškodenia. Dokáže si tiež zachovať farebnú stálosť a je opraviteľná.
V konečnom dôsledku je cieľom vyvinúť verziu, ktorá by nielen chladila vozidlá, ale mala by aj bezfarebný vrchný náter, dala by sa nanášať zo striekacej pištole a v ideálnom prípade by bola dostupná aj v iných farbách okrem bielej.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Pozor na podvody na nabíjacích staniciach pre elektromobily!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.