Novinky, Testy, Tipy, Zaujímavosti,

Nový lak spoločnosti Nissan ochladzuje autá až o 12 °C na priamom slnku

10.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Nissan). Spoločnosť Nissan predviedla nový automobilový lak, ktorý dokáže výrazne ochladiť vozidlo zaparkované na priamom slnku. Testy ukázali, že ošetrené vozidlá zostávajú až o 12...

10.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Nissan).

Spoločnosť Nissan predviedla nový automobilový lak, ktorý dokáže výrazne ochladiť vozidlo zaparkované na priamom slnku. Testy ukázali, že ošetrené vozidlá zostávajú až o 12 °C chladnejšie ako neošetrené vozidlá zaparkované vedľa seba.

Nový lak spoločnosti Nissan ochladzuje autá až o 12 °C na priamom slnku. (ilustračné foto)
Foto: youtube.com/@Nissan

Všetci sme už pocítili ten závan tepla, keď sme v horúci deň nastupovali do auta zaparkovaného na slnku. Nie je to len nepríjemné, ale môže to aj zaťažiť vaše zdravie – a vaše auto, keď zapnete klimatizáciu, aby ste ho ochladili.

Jedným z možných riešení sú pasívne chladiace farby a nátery. Inžinieri z výskumného centra spoločnosti Nissan teraz vyvinuli jeden, ktorý obsahuje materiály, ktoré pomáhajú účinnejšie odrážať slnečné lúče.

Vo farbe sú zabudované dva typy častíc. Jeden účinne odráža vlnové dĺžky svetla blízke infračervenému žiareniu, čím znižuje množstvo tepla, ktoré vzniká v živici bežného náteru. Druhá častica vytvára „elektromagnetické vlny“, ako hovorí Nissan, ktoré presmerujú viac energie preč z vozidla a vypúšťajú ju priamo do vesmíru, ako je to vidieť v iných technológiách radiačného chladenia.

Testuje sa už viac ako pol roka

Spoločnosť Nissan testuje tento náter od novembra minulého roka na servisnom vozidle Nissan NV100 na medzinárodnom letisku Haneda v Tokiu. Zistilo sa, že ošetrené vozidlo má až o 12 °C nižšiu teplotu na vonkajších povrchoch a až o 5 °C nižšiu teplotu v kabíne v porovnaní s vozidlom s bežným náterom zaparkovaným hneď vedľa na priamom slnku.

Základná myšlienka týchto náterov odrážajúcich slnečné žiarenie je známa už nejaký čas, a to nátermi na strechách budov, ktoré slúžia na ich chladenie. Na tento účel sú zvyčajne ultra biele a môžu obsahovať keramické, sklenené alebo titánové častice, pričom doteraz dosahovali sľubné výsledky.

Technológia chladného laku Nissan: Inovatívny spôsob, ako poraziť teplo.

Zdá sa, že je logickým ďalším krokom začať nimi natierať autá a iné vozidlá, ale na ceste je niekoľko prekážok. Po prvé, tieto nátery s hrúbkou 400 mikrónov sú oveľa hrubšie ako lak na vozidlá, ktorý má v priemere približne 20 mikrónov na vrstvu. Nemôžu mať ani vrchný náter, ktorý znižuje odolnosť a pri dotyku zanecháva kriedové zvyšky.

Výskumníkom spoločnosti Nissan sa podarilo zmenšiť povlak na 120 mikrónov, čo je oveľa tenšie ako iné chladiace nátery, ale stále oveľa hrubšie ako existujúce automobilové farby. Na výrobe tenších verzií s rovnakým chladiacim výkonom sa ďalej pracuje. Súčasná verzia našťastie vykazuje odolnosť voči odlupovaniu, odlupovaniu, poškriabaniu, chemickým reakciám a iným druhom poškodenia. Dokáže si tiež zachovať farebnú stálosť a je opraviteľná.

V konečnom dôsledku je cieľom vyvinúť verziu, ktorá by nielen chladila vozidlá, ale mala by aj bezfarebný vrchný náter, dala by sa nanášať zo striekacej pištole a v ideálnom prípade by bola dostupná aj v iných farbách okrem bielej.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Španielska „Kia Sportage“ je pre taliansku „Daciu“ veľkým problémom. Barcelonské SUV zníži jej predaj

Pozor na podvody na nabíjacích staniciach pre elektromobily!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Odhaľte skryté tajomstvá vášho auta: Ako rýchlo opraviť nepríjemné zvuky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BudgetMechanicHawaii). Dnes vám prezradím, ako rýchlo a efektívne opraviť neobvyklé zvuky, ktoré vaše auto vydáva. Je to dôležité nielen pre…

Pravda o elektromobiloch: Odhaľujeme mýtus o vyšších nákladoch na opravy!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Elektromobily získavajú na popularite, no ich rozmach zároveň prináša množstvo otázok ohľadne nákladov na opravy a typov poškodenia pri…

Predajný fenomén: Dacia Sandero mieri na trón najpredávanejšieho auta 2024 – a nič ju nezastaví!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ByteBuzzInovations). Dacia Sandero si opäť upevnila svoje miesto na vrchole predajných rebríčkov nových áut v Európe a smeruje k tomu,…

SUV budúcnosti je tu: Zoznámte sa s novým Hyundai Ioniq 9 – výkonom šokuje, dizajnom očarí!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kbb). Najväčšie elektrické SUV od kórejského výrobcu Hyundai oficiálne vstupuje na scénu – a hneď s impozantnou batériou a výkonom…

Prečo automobilky investujú miliardy do polovodičových batérií? Zistite, čo prinesú vám!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial). V poslednej dobe výrobcovia automobilov čoraz častejšie prechádzajú na polovodičové batérie pre svoje elektromobily. Pozrime sa na to, z…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov