11.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Factory_Monster).
Aj opotrebovaná pneumatika musí brzdiť takmer ako nová. Je to dôsledok nariadenia EÚ, ktoré má podporiť dlhšiu životnosť pneumatík. Je to dobrá správa pre vodičov, ale len teoreticky. Mnohé nasvedčuje tomu, že za „odolnú gumu“ budeme platiť viac.
Vodiči dobre vedia, že každá pneumatika, aj tá horšia, má na začiatku dobré vlastnosti. Keď sa však behúň opotrebuje, mnohé prestávajú plniť svoju funkciu. Najmä na mokrej vozovke zle brzdia. Z tohto dôvodu si niektorí používatelia, ktorí dbajú na bezpečnosť, kupujú nové pneumatiky a staré, ale ešte nie úplne opotrebované pneumatiky vyhadzujú.
Nové pneumatiky – kupujeme ich príliš často
Potvrdzuje to aj štúdia spoločnosti Michelin. Podľa tejto štúdie je až 50 % pneumatík vyradených z prevádzky, keď sa hĺbka dezénu blíži k 3 mm, čo je dvakrát viac, ako vyžaduje zákon. Každopádne k tomu nabádajú mnohí odborníci, ktorí sa netají tým, že čakať, kým behúň dosiahne svoje minimum, nie je najlepší nápad. V dôsledku toho sa každoročne na celom svete predčasne vyradí 400 miliónov pneumatík.
Dlhšia životnosť nových pneumatík
Od júla platí európske nariadenie R117-04 o výkone nových automobilových pneumatík. Nový zákon presadzuje, že výrobok musí poskytovať takmer rovnakú brzdnú dráhu počas celej svojej životnosti, a to až do hĺbky dezénu menšej ako 2 mm.
Pneumatiky sa teraz budú pred uvedením do predaja podrobovať novému testu. Bude to skúška brzdenia za mokra z rýchlosti 80 až 20 km/h na vozovke pokrytej 1 mm vody. Ak výrobca nesplní stanovený ukazovateľ „úroveň priľnavosti opotrebovaných pneumatík na mokrom povrchu“, nedostane schválenie. Dôležité je, že pneumatiky už boli týmto spôsobom testované, ale s továrenskou hĺbkou dezénu.
Nové pneumatiky – ekologické náklady
Uplatňovanie tohto nariadenia zníži dopyt po pneumatikách v EÚ o 128 miliónov kusov ročne alebo až o 30 %. To znamená úsporu pre motoristov vo výške takmer 7 miliárd EUR. Bohužiaľ, tu sa dobré správy končia. Menšie príjmy pre pneumatikárske spoločnosti a technologické zmeny naznačujú, že straty a dodatočné náklady sa prenesú na zákazníkov. Výsledkom je, že jednu sadu pneumatík budeme používať dlhšie, ale pri ich výmene zaplatíme viac ako predtým.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Meníte pneumatiky? Predtým si skontrolujte jeden detail
Celoročné pneumatiky – rozumná úspora alebo pasca? Každý sa nad tým musí zamyslieť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.