13.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOriginalGabriel).
Tlmiče nárazov nás o svojej poruche neinformujú hneď. Ich účinnosť sa postupne znižuje a my si na ich horší výkon zvykneme. Odborníci značky Bilstein zostavili niekoľko faktických a objektívnych faktov o tlmičoch, ktoré môžu zmeniť názor používateľov vozidiel a presvedčiť ich, ako veľmi riskujú jazdu s chybnými tlmičmi.
Väčšina motoristov si uvedomuje, akú úlohu zohrávajú tlmiče. Skutočnosť, že veľká skupina odkladá výmenu, je zvyčajne spôsobená finančnými dôvodmi. Dôvodom nie sú ani tak náklady na samotné tlmiče, ktoré sú – aspoň v základnej špecifikácii – vo všeobecnosti pomerne dostupné, ale komplikovaná, a teda drahá práca s nimi spojená. Najproblematickejšie je predné zavesenie. Výmena predných tlmičov si takmer vždy vyžaduje demontáž zavesenia. Navyše je potrebné následne skontrolovať a nastaviť geometriu. Výmena zadných tlmičov je niekedy oveľa jednoduchšia, ale bohužiaľ to nie je pravidlom, pretože všetko závisí od konštrukcie zavesenia. Stav tlmičov má, žiaľ, priamy vplyv na bezpečnosť a komfort jazdy. Opotrebenie nad určitú hranicu je tiež závadou, ktorá diskvalifikuje vozidlo pri pravidelnej technickej kontrole.
Na úvod najdôležitejšie dopravné situácie, v ktorých vás stav tlmičov môže zachrániť pred kolíziou alebo nehodou.
Brzdenie
Chybné tlmiče predlžujú brzdnú dráhu a zasahujú do elektronických systémov, ako je ABS. Chybné tlmiče znižujú poskakovanie kolies na nerovnom povrchu, napríklad na záhyboch asfaltu pred križovatkou. Obrazne povedané, pritláčajú kolesá k asfaltu. Tým sa zvyšuje priľnavosť, a tým sa nielen skracuje brzdná dráha vďaka zvýšeniu koeficientu trenia, ale zabezpečuje sa aj lepšia smerová stabilita, najmä pri brzdení v zákrute.
Stabilita pri jazde cez nerovnosti
Každá nerovnosť na ceste spôsobuje, že kolesá vozidla s poškodenými tlmičmi začnú odskakovať. Nie vždy úplne stratia kontakt s vozovkou, ale tlak na ne sa výrazne zníži. To znamená drastické zhoršenie priľnavosti. Najčastejšie to vedie k zvýšeniu nedotáčavosti a pretáčavosti. V extrémnych prípadoch môže vozidlo namiesto zatáčania ísť rovno.
Stabilita pri náhlych manévroch
Pri prudkých manévroch, ako je vyhýbanie sa prekážkam alebo predbiehanie v stiesnených priestoroch, vždy dochádza k väčšiemu alebo menšiemu nakláňaniu karosérie. Tie znižujú najmä stabilizačné tyče, ale náklony karosérie znižujú aj tlmiče nárazov. V extrémnych prípadoch môže nakláňanie karosérie spôsobiť stratu kontroly nad vozidlom alebo – v prípade obytných alebo dodávkových vozidiel – poškodenie prepravovaného nákladu alebo dokonca prevrátenie vozidla.
Stabilita v zákrutách a oblúkoch
Účinné tlmiče znižujú pretáčavosť a nedotáčavosť. Veľa závisí od profilu cesty, ale v zákrutách sa prakticky celá hmotnosť vozidla prenáša na dve alebo dokonca len na jedno koleso. Ak napríklad pri jazde z kopca v pravotočivej zákrute brzdíte (motorom alebo brzdou), prakticky celá hmotnosť vozidla sa prenáša na pravé predné koleso. Vozidlo sa potom stáva veľmi preťaženým a práve z tohto dôvodu pri pretekoch stačí mierny náraz do zadného nárazníka, aby vozidlo vyletelo z cesty. V cestných podmienkach je nepravdepodobné, že by niekto úmyselne narazil do nášho nárazníka, ale aj tak majú zadné kolesá problém udržať si v zákrutách akúkoľvek zvyškovú priľnavosť. Je to spôsobené najmä účinnými tlmičmi. Ak sa jedno z kolies odlepí od asfaltu na nerovnosti, vozidlo sa môže dostať do šmyku.
Stabilita pri jazde v daždi (odolnosť voči aquaplaningu)
Účinné tlmiče zlepšujú trakciu v daždi. Posledným bodom, na ktorý je potrebné upozorniť, je odolnosť voči aquaplaningu pri jazde v daždi. Dá sa predpokladať, že vozidlo počas jazdy vytláča vodu spod kolies, a tým si zachováva priľnavosť. Najdôležitejšiu úlohu tu zohráva dezén pneumatiky. Na druhom mieste je tlmič, ktorý tlmí vibrácie kolesa tým, že ho „pritláča“ k vozovke. Opotrebovaný tlmič túto úlohu nezvláda. Kolesá začnú na kalužiach poskakovať, strácajú priľnavosť a potom ani tie najlepšie pneumatiky na svete nedokážu vodu odviesť.
Typy opotrebenia tlmičov
Tlmiče sú opotrebovateľné časti a podliehajú opotrebovaniu rôznymi spôsobmi. Najčastejšie sa opotrebujú vnútorné tesnenia tlmiča a tlmič zvonku vyzerá stále veľmi dobre, ale už si nezachováva svoje výrobné parametre. Ďalšími – tentoraz viditeľnými – príznakmi sú korózia piestnych tyčí, únik oleja, mechanické poškodenie (ohnutie) spôsobené napr. pri kolízii alebo nehode. Odborníci značky Bilstein preto nabádajú k pravidelnej kontrole tlmičov, ale zároveň upozorňujú, že na jej vykonanie musí byť splnených niekoľko podmienok. Ak sa tieto nedodržia, môže dôjsť k skresleniu výsledku testu – zvyčajne v neprospech vodiča. To znamená, že výsledok skúšky môže byť negatívny, aj keď sú tlmiče stále použiteľné.
Tu sú uvedené najdôležitejšie faktory ovplyvňujúce výsledky skúšok tlmičov. Predpokladáme, že ide o testovanie bez demontáže tlmičov z vozidla.
Tlak v pneumatikách
Pred kontrolou tlmičov vždy skontrolujte tlak v pneumatikách. Nesprávny tlak skresľuje skutočný stav tlmičov. Z tohto dôvodu by sa mali kolesá pred skúškou nahustiť alebo vypustiť. Samozrejme, majte na pamäti, že prevádzka vozidla s príliš nízkym tlakom v pneumatikách je tiež nebezpečná a môže mať za následok problémy pri jazde.
Silné znečistenie
Pokrytie tlmičov blatom alebo vodou sťažuje posúdenie ich stavu a môže zavádzať diagnostika. Preto sa odporúča použiť autoumyváreň a pred technickou kontrolou umyť podbehy kolies a snažiť sa umyť aj tlmiče.
Stav/typ pružín
Výsledok kontroly tlmičov samozrejme ovplyvňujú aj pružiny. Prasknuté vinutie môže znížiť výšku pružiny, a tým obmedziť pracovný rozsah tlmiča. Vážnym problémom bude aj zle vykonané nastavenie a montáž pružín, ktoré sú príliš nízke a nezapadajú do tlmičov.
Hra so zavesením
Je veľmi ťažké vykonať riadnu kontrolu tlmičov, ak sú v zavesení vôle. Problémom sú najmä vôle v uložení tlmičov (opotrebované ložisko stĺpika tlmiča, opotrebované gumové časti, cez ktoré je tlmič upevnený, atď.) Tieto vôle ovplyvňujú amplitúdu vibrácií nameraných počas skúšky.
Zaťaženie vozidla
Pred testovaním tlmičov nie je dôvod čistiť vozidlo s akoukoľvek presnosťou, ale ak má niekto v kufri ťažký náklad, ktorý je uložený asymetricky, oplatí sa ho z vozidla vybrať. Ak má niektoré vozidlo asymetricky namontovanú nádrž na LPG, oplatí sa na test vyraziť s rezervou plynového paliva.
Interpretácia výsledkov testu nárazovým testom
Najbežnejším spôsobom testovania tlmičov je takzvaný šokový tester. Vykonáva sa pri každej pravidelnej prehliadke v servisných diagnostických staniciach. Výsledok testu sa uvádza v percentách. Tento test je veľmi kontroverzný. Spoločnosť Bilstein vysvetľuje hlavné princípy tohto testu a interpretuje jeho výsledky. Test zvyčajne pozostáva z vystavenia zavesenia vibráciám s frekvenciou 25 kHz a amplitúdou 6 mm. Počas testu sa meria dynamický tlak kolesa na zem. Čím je nižší, tým nižšia je účinnosť tlmenia tlmiča. Výsledky testu sa uvádzajú v percentách. V zásade sa nikdy nestane, aby tester ukázal výsledok blízky 100 %.
Nové továrenské tlmiče dosahujú 70 až 80 %. Rozsah 41 až 60 % označuje prijateľnú úroveň. Výsledky nad 60 % sú veľmi dobré. Úroveň pod 40 % znamená, že stojí za to zvážiť výmenu tlmičov, ale tu veľa závisí od typu a konštrukcie vozidiel. Vo všeobecnosti platí, že malé, lacné modely majú vzadu výrazne horšie výsledky ako napríklad modely strednej triedy. „Červená kontrolka“ sa zvyčajne rozsvieti, keď je úroveň tlmenia nižšia ako 20 %. Okrem percentuálneho výsledku je dôležitý aj rozdiel medzi výsledkami pre ľavú a pravú stranu na kolesách jednej nápravy. Ten by nemal byť väčší ako 20 percent – to je dôvodom odporúčania, aby sa tlmiče na kolesách jednej nápravy vymieňali vždy v pároch.
Niekedy vás od nehody delí len jeden meter brzdnej dráhy. Niekedy je to niekoľko kilometrov príliš rýchla jazda v zákrute alebo v daždi na rovnej ceste. Účinné tlmiče výrazne zvyšujú bezpečnostnú rezervu. Vzhľadom na to sa oplatí akceptovať nepríjemnosti spojené s výmenou tlmičov a vrátením vozidla mechanikovi. Negatívny výsledok technickej kontroly sa dá vždy napraviť pri následnej kontrole. Bohužiaľ, následky nehôd sú niekedy nezvratné.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
9 vôní a zvukov z auta, ktoré by ste nikdy nemali ignorovať
Ako zistíte, že vo vašom aute dochádza freón? Príznaky chybnej klimatizácie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.