14.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@animagraffs).
Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) vypočítala emisie plynov automobilov s rôznymi typmi pohonu počas ich životného cyklu. Jeden typ je jasným víťazom.
Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) vo svojej štúdii skúmala automobily od modelového roku 2024 ponúkané v Spojených štátoch. Do úvahy brala autá s klasickým spaľovacím motorom, hybridy, plug-in hybridy aj plne elektrické vozidlá.
Dôležité je, že štúdia zahŕňa celý životný cyklus daného vozidla. To znamená vrátane emisií plynov z výroby surovín, batérií, celých vozidiel, paliva (elektriny) a používania a likvidácie vozidla na konci jeho životnosti.
Tento pohľad preto poskytuje úplný obraz o znečistení spôsobenom konkrétnym vozidlom v závislosti od typu pohonu.
Typ pohonu a vplyv na životné prostredie
ICCT vo svojej štúdii tiež rozdeľuje autá do dvoch skupín z hľadiska typu karosérie. Sú to klasické sedany a vozidlá SUV. Bez ohľadu na to, najmenší dopad na životné prostredie má vždy automobil s elektrickým pohonom.
Podľa Medzinárodnej rady pre čistú dopravu vypúšťajú klasické hybridy počas celého životného cyklu 2,2-krát (sedany) až 2,5-krát (SUV) viac skleníkových plynov ako čisto elektrické modely.
Len o niečo lepšie výsledky dosahujú plug-in hybridy. V ich prípade ICCT vypočítala približne 2-násobne vyššie emisie plynov (bez ohľadu na typ karosérie) ako v prípade elektromobilov. Naopak, autá s klasickým spaľovacím motorom produkujú až 3,5-krát viac plynov ako elektromobily.
Uvedené údaje sa týkajú nabíjania pomocou štandardnej elektrickej siete v USA. To znamená, že 21,4 % elektrickej energie pochádza z obnoviteľných zdrojov a 18,6 % z jadrovej energie. Najvýznamnejším zdrojom elektrickej energie sú stále plynové elektrárne (41,1 %).
Ak elektromobily využívajú len energiu z obnoviteľných zdrojov, ešte výraznejšie ich predbiehajú vozidlá s inými druhmi pohonu. V prípade hybridných vozidiel SUV sa ich negatívny vplyv na životné prostredie v porovnaní s elektrickými vozidlami zvyšuje na 4,9-násobok. V prípade vozidiel SUV s klasickým pohonom až 6,7-násobne.
Hybridy majú obmedzený potenciál
Medzinárodná rada pre čistú dopravu uskutočnila podobnú štúdiu v roku 2021. V tom čase boli emisie počas životného cyklu priemerného elektromobilu o 57 – 58 % nižšie ako emisie ekvivalentného spaľovacieho vozidla.
Aktuálne údaje ICCT naopak ukazujú, že v súčasnosti sú v priemere o 66-74 % čistejšie ako autá s inými typmi pohonu. V optimálnom scenári, t. j. keď sú poháňané výlučne obnoviteľnou energiou, sa ukazuje, že majú až o 85 % nižší negatívny vplyv na životné prostredie.
To však nie je všetko. Medzinárodná rada pre čistú dopravu vypracovala aj prognózy na rok 2030. Podľa jej odhadov majú byť autá na elektrinu (poháňané obnoviteľnými zdrojmi) ešte „čistejšie“ – v priemere 7,5-krát viac ako SUV so spaľovacími motormi.
ICCT okrem toho tvrdí, že hybridné vozidlá vrátane plug-in hybridov majú oveľa obmedzenejší potenciál znižovania emisií skleníkových plynov ako elektromobily.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Veľký hit značky Kia. Teraz je lacnejší ako hybrid a veľmi spoľahlivý
Prehlbuje sa kolaps na trhu s elektromobilmi. Už dlho to nebolo také zlé
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.