14.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Servicetutorials).
Syntetické palivá majú byť vstupnou bránou pre výrobcov, ktorí chcú po roku 2035 v Európe ponúkať autá so spaľovacím motorom. Zatiaľ čo mnohí ich vítajú ako nádej na zachovanie aspoň kúska klasickej motorizácie vo svete elektromobility, šéf BMW ich otvorene označuje za falošné riešenie.
E-palivá na obchádzanie zákazu registrácie spaľovacích áut
Pripomeňme, že podľa rozhodnutia Európskej komisie nebude možné od roku 2035 registrovať v krajinách Spoločenstva nové autá so spaľovacím motorom. Už minulý rok však bolo oznámené, že bude zavedená výnimka. Okrem vozidiel na batérie a vodíkový pohon sa majú povoliť aj vozidlá so spaľovacími motormi poháňanými elektronickými palivami. Podporu tohto opatrenia minulý mesiac zdôraznila šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.
Vychádza z toho, že hoci syntetické palivá nemajú nulové emisie, na ich výrobu sa využíva oxid uhličitý, takže bilancia emisií by mala vyjsť nulová. Záujem o takéto riešenie už koncom roka 2022 prejavila spoločnosť Porsche, ktorá kúpila podiel v spoločnosti vyvíjajúcej e-palivá. Za ich využívanie sa okrem iných vyslovili aj spoločnosti Ferrari, Mazda a Alpine.
Syntetické palivá sú riešením, ktoré nič nezmení?
Šéf BMW Oliver Zipse sa vyjadril veľmi kriticky k otázke e-palív a obvinil Európsku komisiu z nedostatočného zapojenia do plánu umožniť predaj vozidiel so syntetickými palivami. Samotný nemecký výrobca túto myšlienku podporuje a opakovane zdôraznil, že hoci investuje veľké prostriedky do elektromobilov, chce ponúkať aj spaľovacie verzie, pokiaľ o ne budú mať vodiči záujem.
Ako však Zipse upozorňuje, na to, aby mali e-palivá od roku 2035 skutočne šancu stať sa alternatívou, je potrebné viac než len schválenie ich ponuky a homologizácia spaľovacích vozidiel, ktoré nebudú môcť jazdiť na tradičné palivá (súčasné motory môžu bezproblémovo jazdiť na syntetické palivá, takže bude potrebný systém, ktorý rozpozná typ paliva a neumožní im jazdiť na fosílne palivá). Primerané investície sú potrebné aj na podporu vývoja e-palív.
V súčasnosti existuje mnoho náznakov, že Európska komisia podporuje falošné riešenie, ktorého cieľom je len vytvoriť dojem, že súhlasom s používaním e-palív nie je zákaz spaľovacích automobilov úplný.
– hovorí Zipse
Inými slovami, aj povolenie používania e-palív od roku 2035 bez primeranej podpory môže zostať bezvýznamnou kuriozitou. Hovorí sa o využívaní syntetických palív v doprave (napríklad v lodnej doprave) a v motoristickom športe, ale napríklad Porsche chce e-palivá využívať len na pohon novej generácie modelu 911. Ostatné modely nemeckého výrobcu už prechádzajú na elektrickú energiu, vrátane športových modelov, ako je 718. Nedostatočná podpora zo strany EK a stimuly pre výrobcov, ktorí už do elektromobility investovali obrovské prostriedky, budú znamenať, že e-palivá budú riešením len pre hŕstku bohatých ľudí, ktorí si môžu dovoliť jeden z mála superšportových automobilov, ktoré môžu zostať na trhu.
E-palivá zbytočne odvádzajú pozornosť od elektromobilov?
Nechýbajú ani odporcovia toho, aby sa od roku 2035 mohli predávať autá s motormi na syntetické palivá. Riaditeľka pre vozidlá a e-mobilitu v lobistickej skupine Transport & Environment Julia Poliscanová povedala:
Otvorenie dverí e-palivám pod falošnou vlajkou environmentálne neutrálnej technológie je vážnou hrozbou pre investície, najmä vzhľadom na vážne hrozby pre investície do batérií.
Poliscanova jasne hovorí, že vzhľadom na klesajúci záujem o elektromobily, ktorý už prinútil mnohých výrobcov odložiť svoje plány na opustenie spaľovacích vozidiel, vytvorenie alternatívy k elektromobilom ešte viac ovplyvní ich postavenie na trhu. Ďalší kritický hlas zaznieva od Thomasa Schaefera, šéfa spoločnosti Volkswagen:
Pozrite sa na proces výroby e-palív. Energia nám už dochádza, tak prečo ju míňať na e-palivá?
Na záver však treba pripomenúť ďalšie vyhlásenie Olivera Zipseho z BMW. Ako uvádza, široké využívanie syntetických palív, ako aj biopalív a hydrogenizovaných rastlinných olejov by okamžite a výrazne znížilo emisie CO2 celého vozového parku 250 miliónov vozidiel na cestách Európskej únie. Bez toho, aby sme museli čakať dlhé roky, kým väčšina vodičov prejde na elektrické vozidlá.
Prepad na trhu s elektromobilmi
Zároveň treba pripomenúť, že ani elektromobilita sa nevyvíja podľa očakávaní analytikov. Podľa plánu mali Európania vzhľadom na stále prísnejšie emisné normy a následné zdražovanie áut so spaľovacím motorom a rozširovanie elektrických technológií, ktoré malo viesť k poklesu cien, postupne prejsť na autá na batérie už dávno pred rokom 2035. Nič také sa však nestalo. Je pravda, že autá so spaľovacími motormi zdraželi, ale elektrické autá zdraželi ešte viac, skončili sa dotačné programy, čo v kombinácii s problémami s nabíjaním a obmedzeným dojazdom viedlo k prepadu predaja batériových áut. Trh nielenže nerastie tak, ako sa očakávalo, ale dramaticky klesá, pričom predaj v Nemecku, najväčšom európskom automobilovom trhu, klesol v tomto roku o 30 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
Tieto problémy ukazujú, aké dôležité bude preskúmanie právnych predpisov o zákaze fosílnych palív, ktoré Európska únia uskutoční v roku 2026. Ak sa zákaz neuvoľní, mohlo by to viesť k veľkým dopravným problémom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Je jazda bez filtra pevných častíc legálna? Koľko stojí výmena DPF/GPF
Čoraz viac dieselových motorov neprechádza STK. Nie je to chyba vozidiel, ale ich majiteľov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.