16.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@electricviking).
Úrad pre technológie vozidiel amerického ministerstva energetiky (DOE) zverejnil odhady nákladov na batérie do elektromobilov. Pokles v priebehu rokov je obrovský. A kedy sa nové elektromobily z hľadiska obstarávacej ceny vyrovnajú spaľovacím automobilom?
Náklady na batérie pre elektromobily sú podľa všeobecného názoru stále hlavným dôvodom vysokej ceny týchto vozidiel. Skutočnosť je však už iná – elektromobily zvyčajne nestojí viac ako spaľovacie modely a trakčné batérie tiež nie sú také drahé, ako sa zdá. Svedčia o tom štatistiky.
Podľa novej štúdie Úradu pre technológie vozidiel amerického ministerstva energetiky (DOE) klesli náklady na batérie pre elektromobily v období rokov 2008 až 2023 až o 90 %, čo výrobcom automobilov uľahčuje prekonanie alebo výrazné zníženie cenového rozdielu medzi vozidlami so spaľovacími motormi a elektromobilmi, uvádza portál electromobility.co.uk.
Náklady na batérie: najväčšie pády sú za nami
Podľa DOE náklady na lítium-iónovú batériu klesli zo 1415 USD za 1 kWh v roku 2008 na 139 USD/1 kWh v roku 2023. Samozrejme, možno použiť protiargument a spýtať sa – „a čo inflácia“?
Po zohľadnení tohto faktora sa rozdiel skutočne zmenší, ale stále zostáva, mierne povedané, veľmi výrazný. V takom prípade dosahuje približne 1 000 USD. K najväčšiemu poklesu cien batérií došlo v rokoch 2009 až 2013.
Pri výpočtoch sa brali do úvahy osobné automobily vyrobené v počte najmenej 100 000 kusov ročne.
Batéria pre pol milióna
Ak si predstavíme, že by v roku 2008 existoval Tesla Model Y, podľa uvedených údajov by jeho batéria s kapacitou 81 kWh stála 114 615 USD. Dnes je to 11 259 USD.
Výrobcovia automobilov očakávajú, že cena trakčnej batérie bude v nasledujúcich rokoch naďalej klesať. Vďaka tomu sa relatívne lacné elektrické vozidlá stanú realitou.
Štúdia spoločnosti Gartner, ktorá sa zaoberá analýzou trhu, naznačuje, že výroba elektrických modelov bude do roku 2027 lacnejšia ako výroba spaľovacích modelov. Iné analytické spoločnosti zasa predpovedajú, že cenová rovnováha medzi spaľovacími a elektrickými automobilmi sa dosiahne do konca desaťročia.
Náklady na vlastníctvo v prospech elektrických vozidiel
Nižšia výroba a nižšie MSR by sa prejavili vo výrazných úsporách pre zákazníkov elektromobilov, najmä pri zohľadnení celkových nákladov na vlastníctvo. Podľa nedávnej štúdie, ktorú uskutočnila spoločnosť JD Power, sú celkové náklady na elektromobily v priebehu piatich rokov už teraz v 48 z 50 štátov USA nižšie ako náklady na spaľovacie vozidlá.
Bude mať dnes badateľné globálne spomalenie priemyslu elektromobilov negatívny vplyv na pokles cien batérií? Zatiaľ je tento trend veľmi priaznivý.
S rastúcim dopytom po elektromobiloch by mali klesať nielen náklady na trakčné batérie (najmä vďaka technologickému vývoju, zníženiu množstva vzácnych a drahých surovín a lepším možnostiam optimalizácie veľkosti a účinnosti batérií), ale aj na ďalšie komponenty a podzostavy.
Jedinou prekážkou pre európsky priemysel môže byť skutočnosť, že veľmocou v oblasti konštrukcie a výroby batérií pre automobily (a nielen pre ne) je Čína. V každom prípade, čím viac „lacných“ elektrických vozidiel bude na trhu, tým lepšie pre zákazníkov a životné prostredie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prehlbuje sa kolaps na trhu s elektromobilmi. Už dlho to nebolo také zlé
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.