20.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics).
Diferenciál je zodpovedný za vyrovnávanie rozdielu rýchlostí kolies jednej hnacej nápravy pri zatáčaní. Má teda veľký vplyv na bezpečnosť jazdy. Vysvetlíme vám, ako diferenciál funguje a aké sú príznaky jeho poruchy.
Čo je diferenciál v aute?
Diferenciál je dôležitou súčasťou hnacieho ústrojenstva. Zjednodušene povedané, je to systém prevodov, ktorý umožňuje kolesám pohybovať sa rôznymi rýchlosťami. Zaujímavosťou je, že bol vynájdený v 3. stor. v Číne a do automobilov ho zaviedol Carl Benz.
Hlavné funkcie diferenciálu sú:
- vyrovnávať rozdiel v rýchlosti kolies hnacej nápravy pri prejazde zákrutou
- v prípade vozidiel s viac ako jednou hnacou nápravou vyrovnáva aj rozdiel rýchlostí medzi nimi
- zabraňuje tak vzniku nadmerného napätia v prevodovom systéme, ktoré môže spôsobiť rýchlejšie opotrebovanie pneumatík, poškodenie prevodovky, zvýšené spaľovanie a skrútenie poloosí
Diferenciál je pomerne komplexný mechanizmus, ktorý sa skladá z niekoľkých dôležitých častí. Jeho presná konštrukcia sa môže mierne líšiť v závislosti od konkrétneho modelu vozidla, no základné komponenty sú zvyčajne tieto:
- Pastorek: Je to veľké ozubené koleso, ktoré je priamo spojené s hriadeľom pochádzajúcim z prevodovky.
- Satelity: Sú to menšie ozubené kolesá, ktoré sa nachádzajú medzi pastorkom a diferenciálnou skriňou.
- Diferenciálna skriňa: Je to puzdro, v ktorom sú uložené všetky ostatné časti diferenciálu.
- Poloosi: Sú to hriadele, ktoré vychádzajú z diferenciálu a sú spojené s kolesami.
- Súkolesie: Niektoré typy diferenciálov využívajú aj planetárne súkolesie, ktoré umožňuje zložitejšie rozdelenie výkonu.
Ako tento mechanizmus funguje?
Pastorek sa otáča a cez satelity prenáša otáčky na poloosi. Vďaka špeciálnej konštrukcii satelitov a diferenciálnej skrine sa môžu poloosi otáčať rôznymi rýchlosťami, čo je nevyhnutné pri zatáčaní. Keď vozidlo ide rovno, obe poloosi sa otáčajú rovnakou rýchlosťou. Pri zatáčaní sa vnútorné koleso otáča pomalšie ako vonkajšie, a to vďaka diferenciálu.
Prečo je diferenciál dôležitý?
- Zvyšuje ovládateľnosť vozidla: Umožňuje kolesám otáčať sa rôznymi rýchlosťami pri zatáčaní, čím zlepšuje trakciu a stabilitu vozidla.
- Chráni hnací ústrojenstvo: Rozdeľuje krútiaci moment medzi kolesá, čím zabraňuje ich poškodeniu pri rozdielnych adhéznych podmienkach.
Čo je uzávierka diferenciálu?
Účelom uzávierky diferenciálu je umožniť rovnomerné rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe kolesá jednej nápravy. Komponenty vo vnútri jeho skrine sú spojené tak, aby sa nemohli navzájom otáčať, takže otáčky kolies sú vždy rovnaké.
Keď sa v diferenciáli začne jedno koleso otáčať pomalšie alebo rýchlejšie ako druhé, krútiaci moment na tomto kolese sa tiež zníži a krútiaci moment na druhom kolese sa zvýši. V extrémnej situácii, keď jedno koleso nemá žiadnu priľnavosť alebo je dokonca nehybné, môže prenos všetkého krútiaceho momentu na druhé koleso spôsobiť šmyk alebo dokonca stratu kontroly nad vozidlom. Blokovanie toto nebezpečenstvo eliminuje.
Je dôležité si uvedomiť, že uzávierka diferenciálu by sa mala používať len vtedy, keď hrozí strata trakcie jedného z kolies, napr. na blate, piesku, snehu, kameňoch alebo pri zľadovatenom povrchu vozovky. Mala by sa aktivovať po prekonaní prekážky a pred jazdou na cestách s dobrou priľnavosťou, napr. s betónovým, dláždeným alebo asfaltovým povrchom. V opačnom prípade prispieva okrem iného k nadmernému opotrebovaniu pneumatík, vŕzganiu a preklzávaniu kolies a dokonca k poškodeniu hnacieho ústrojenstva.
Aké sú najčastejšie príznaky poruchy diferenciálu?
Príčinami poruchy diferenciálu môžu byť napríklad opotrebenie, prehriatie, nedostatok oleja, znečistenie, náraz alebo nesprávna prevádzka vozidla, napríklad štartovanie s pískaním pneumatík.
Ako rozpoznáte chybný diferenciál? Príznaky môžu byť nasledovné:
- hlasitá činnosť diferenciálu prejavujúca sa charakteristickým klepaním, piskotom alebo počuteľným zvukom
- ťažkosti pri zatáčaní: vŕzganie alebo preklzávanie kolies
- výrazný pokles výkonu a výkonnosti vozidla a zvýšenie spotreby paliva
- citeľné vibrácie alebo chvenie hnacieho ústrojenstva
- únik oleja zo skrine mechanizmu
Keďže mnohé z uvedených príznakov môžu naznačovať aj poškodenie iných mechanizmov a dielov, odporúča sa dohodnúť si stretnutie s mechanikom hneď, ako spozorujete niektorý z nich. Ak sa to neopraví, môže to viesť k úplnému zadretiu alebo poškodeniu diferenciálu, ako aj ďalších komponentov hnacieho ústrojenstva.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Je bezpečné jazdiť s rozsvietenou kontrolkou tlaku v pneumatikách? Ako funguje systém TPMS
Ako často kontrolujete olej? Mechanici krútia hlavou. Motor rýchlo prestane bežať
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.