20.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV).
Ďalší ročník veľkého nórskeho testu dojazdu elektromobilov je za nami. Tentoraz sa víťazom, mimochodom absolútne nečakaným, stal nováčik z Francúzska. Celkovo sa na výzve zúčastnilo 26 vozidiel z rôznych segmentov trhu.
Niet pochýb o tom, že dojazd elektromobilov sa z roka na rok zvyšuje. Je to predovšetkým vďaka vývoju trakčných batérií. Vďaka stále lepším chemickým vlastnostiam a vyššej hustote energie sú teraz účinnejšie ako kedykoľvek predtým. A to nie je ich posledné slovo.
Okrem toho sa neustále zlepšujú elektromotory a ďalšie komponenty elektromobilov, okrem iného aj aerodynamika. To všetko je zamerané na dosiahnutie čo najvyššej energetickej účinnosti.
Veľký test dojazdu: vždy na rovnakej trase
Nórska automobilová federácia (NAF) spolu s miestnym časopisom motor.no dvakrát ročne uskutočňuje veľký test dojazdu elektromobilov. Robia ho v zime a v lete – vždy na identickej trase.
Ide o okruh, ktorý sa začína v Osle a zahŕňa rôzne typy ciest. Teda štátne cesty, rýchlostné cesty a vedľajšie cesty. Testovacie vozidlá vždy jazdia povolenou rýchlosťou, kým sa im nevybijú batérie.
Tohtoročný veľký dojazdový test sa od minuloročného líšil nie veľmi priaznivým počasím. Nórski testeri sa sťažovali na silný dážď a nízke teploty vzduchu (2,5-13 stupňov Celzia). Rok predtým bolo počasie prakticky ideálne – 15 až 20 stupňov Celzia, slnečné svetlo a slabý vietor.
„Test nie je jednoznačný, ale poskytuje jasný obraz o zúčastnených vozidlách. Rok čo rok sa koná na rovnakej trase. Preto je možné porovnať výsledky z rôznych rokov. Počasie je premenlivé, ale dbáme na to, aby sme vždy podali správu o zrážkach a teplotách,“
– uvádza sa na webovej stránke časopisu motor.no.
Veľká odchýlka od WLTP
Práve kvôli premenlivým podmienkam sa výsledky tohtoročného testu podobali na výsledky zimných porovnávaní. Z 26 vozidiel iba jedno dosiahlo dojazd, ktorý bol v súlade s cyklom WLTP. Naopak, niektoré modely sa odchýlili dokonca o viac ako 20 %.
Jeden z najhorších výsledkov v tomto ohľade dosiahol čínsky Seres 5 s dojazdom o 24,4 % nižším, ako je deklarovaný v cykle WLTP. Prekvapivo veľká odchýlka sa týkala aj modelu Volkswagen ID.7 s 22,7 %.
Z modelov, ktorých výsledok sa blížil k údajom WLTP, boli len dva. Mini Countryman ho prekročil o 4,2 %. Čínsky BYD naopak zaostal o 0,2 %. Pre porovnanie, v minulom roku až 12 automobilov prekročilo cieľovú hodnotu WLTP a v najlepšom prípade bol výsledok lepší až o 10 %.
Veľký test rozsahu: víťazi a porazení
Najväčší dojazd v tohtoročnom veľkom teste predviedol nováčik v tejto skupine. Je ním Renault Scenic E-Tech, ktorý prešiel 563 km, čo však bolo o 9,5 % menej, ako stanovuje cyklus WLTP.
Druhý výsledok dosiahla čínska Hongqia EH-7 – 540 km (-10,0 % oproti WLTP). Nasledovali Xpeng G6 (531 km, -3,5 %), Lotus Eletre (530 km, -6,9 %) a Kia EV9 Exclusive (529 km; -6,0 %).
Až na šiestom mieste sa umiestnil Tesla Model Y Long Range RWD s dojazdom 528 km a odchýlkou WLTP -12,0 %.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nový Jeep Compass sa očakáva v novembri
MG HS (2024): Rozmery a batožinový priestor nového vydania
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.