23.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@bengregers).
V takomto počasí si mnohí vodiči kladú rovnakú otázku. Čo máte robiť, keď sa pred vami vytvorí hlboká mláka? O odpovedi sa oplatí premyslieť, pretože následky jazdy cez ňu môžu byť veľmi nebezpečné alebo nákladné.
Búrky sú spojené s veľmi náhlymi a intenzívnymi zrážkami. V takýchto situáciách si cestné odvodňovacie systémy nevedia poradiť. Ich kapacita je obmedzená a na určitý čas sa jednoducho upchajú. Preto sa počas búrok niektoré ulice pod nimi menia na jazerá. Pritečie do nich také veľké množstvo vody, že v nich môžu zostať až niekoľko hodín. Často sa to stáva v tuneloch, kde môže hladina vody presiahnuť až jeden meter. To je viac, ako je hĺbka brodenia aj tých najťažších terénnych áut.
Jazdíte autom a vidíte pred sebou stojacu vodu. Najprv zvážte, či sa jej môžete vyhnúť
Čo robiť v takejto situácii? Ako prejsť cez obrovské mláky? Najlepšie je nerobiť to vôbec, najmä ak máte pochybnosti o hĺbke vody, s ktorou ste sa stretli na ceste po búrke. Následky chyby môžu byť veľmi nákladné. Na druhej strane, ak nemáme inú možnosť, treba to robiť pomaly a opatrne. Potom ešte môžete ustúpiť a zmeniť názor, ak sa pri prekonávaní stojacej vody na vozovke ukáže, že ide skôr o rybník ako o mláku.
Rýchla jazda cez stojacu vodu je nebezpečná pre vodiča aj pre vozidlo. V prvom rade môže v tejto situácii dôjsť k aquaplaningu, inak nazývanému „vodný vankúš“. Keď je vody príliš veľa na to, aby ju behúň pneumatiky dokázal odčerpať spod kolies, vozidlo stráca kontrolu a istý čas jazdí v smere, v ktorom ho tlačí kinetická energia. Aquaplaning je veľmi nebezpečný jav a treba sa mu vyhnúť. Jedinou rozumnou radou v takejto situácii je znížiť rýchlosť pred jazdou cez stojacu vodu na ceste. Ak to neurobíme vopred, pri prejazde je už neskoro. Vtedy sa môžeme spoliehať len na šťastie a čakať na obnovenie priľnavosti.
Jazda cez mláky predstavuje riziko aquaplaningu a výskytu tzv. vodného kladiva
Ďalším nebezpečným javom, tentoraz pre motor vozidla, je tzv. vodné kladivo. Jeho riziko vzniká vtedy, keď sú mláky také hlboké, že sa voda môže dostať do vzduchového filtra a následne do motora. Ak sa po prejazde vodou motor zastaví alebo začne zhasínať, je to veľmi zlé znamenie. Takéto správanie vozidla môže byť dôsledkom nasávania vody priamo do sacieho systému. Vzduchový filter v osobných automobiloch sa zvyčajne nachádza pod nárazníkom, ktorý je pomerne nízko.
Voda vstupujúca do sacieho systému spolu so zmesou paliva a vzduchu sa vtláča do spaľovacej komory. Čím viac vody je v ňom, tým viac sú jednotlivé komponenty namáhané. Na rozdiel od palivovej zmesi je voda kvapalina a ako taká sa nestláča. Dôsledky tohto javu môžu byť viaceré, pričom každý z nich je vážnejší ako ten predchádzajúci. V najlepšom prípade dôjde k poškodeniu piestov. V najhoršom prípade sa ohne kľukový hriadeľ alebo sa dokonca zlomí blok. Potom majiteľa vozidla čaká nákladná generálna oprava motora.
Potrebujete s autom prekonať mláku? Dodržiavajte týchto šesť pravidiel
Uviedli sme najnebezpečnejšie následky jazdy cez mláku, ale existuje viac dôvodov, prečo byť opatrný. Patrí medzi ne znížená viditeľnosť a možnosť poškodenia elektrického systému vozidla. Z týchto dôvodov si po búrke alebo počas silného dažďa radšej niekoľkokrát premyslite, či vchádzate do mláky neznámej hĺbky. Na minimalizovanie rizika je najlepšie dodržiavať niekoľko pravidiel:
- Neponáhľajte sa a nevstupujte na takéto miesto pred ostatnými vodičmi. Auto pred vami sa môže stať ukazovateľom dopravnej situácie. Na základe jeho prejazdu sa dá ľahšie posúdiť napríklad to, aká hlboká sa ukáže byť mláka.
- Pred mlákou spomaľte, ale pri brzdení cez ňu neprechádzajte. Voda dokonale skryje prípadné výmole na vozovke. Nájazd do výmoľa môže viesť k poškodeniu zavesenia alebo riadenia.
- Pred hlbokou mlákou výrazne spomaľte, maximálne na 15 – 20 km/h. Okrem toho je v tomto čase najlepšie zaradiť prvý prevodový stupeň a práve na prvom prevodovom stupni prekonáte priehlbinu naplnenú vodou. Prvý prevodový stupeň je ideálny z troch dôvodov. Vozidlo sa nezasekne a vodič má rezervu výkonu.
- Počas jazdy sa zahrievajú brzdy. Brzdové kotúče náhle vychladnuté po vjazde do mláky sa môžu deformovať. A to znamená, že sa musí vymeniť kompletná súprava dielov na náprave a náklady predstavujú minimálne niekoľko stoviek eur.
- Zaplavená vozovka nabáda vodičov, aby sa mlákam vyhýbali pomocou zeleného pásu. To môže byť nákladná chyba. Voda sa vylieva nielen na asfalt, ale aj na trávu. Vzniká tak močaristá pôda, do ktorej sa auto jednoducho zahrabe.
- Pri prejazde hlbokou vodou treba dávať pozor na poznávacie značky, ktoré môže tlak vody vyplaviť z rámov na nárazníkoch. Po prejazde jámou by mal preto vodič na to dbať.
Zhrnutie: cez hlboké mláky radšej vôbec nejazdite. Ak nemáte inú možnosť, ako tak urobiť, uplatnením vyššie uvedených pravidiel minimalizujete riziko, znížite nebezpečenstvo a vyhnete sa nákladom na opravu vozidla.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Zablokované vozidlo na parkovisku – overte si, čo môžete urobiť
Je bezpečné jazdiť s rozsvietenou kontrolkou tlaku v pneumatikách? Ako funguje systém TPMS
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.