26.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@evgonetwork).
Po nedávnom požiari v jednom z bytových komplexov chcú úrady v Soule zaviesť obmedzenia týkajúce sa parkovania v podzemných garážach. Výskumníci však na to nevidia dôvod.
Nové nariadenie je dôsledkom požiaru vozidla Mercedes EQE, elektrickej obdoby triedy E, ku ktorému došlo začiatkom augusta tohto roku. Došlo k nemu v obrovskom bytovom komplexe v meste Inčchon západne od Soulu.
Po jeho vypuknutí bolo na miesto udalosti nasmerovaných 177 hasičov a 80 vozidiel. Likvidácia požiaru trvala osem hodín. Podľa kórejských médií spôsobil obrovské materiálne škody.
Pôvodne sa uvádzalo, že bolo poškodených približne 70 ďalších áut. Miestny denník Korea JoongAng Daily však nakoniec tento údaj opravil na 880 áut. Okrem toho bolo až 1 600 domácností na týždeň bez vody a elektriny.
Sú nabité elektromobily nebezpečné?
Aby sa v budúcnosti predišlo podobným incidentom, rozhodli sa úrady v Soule prijať okamžité opatrenia. V prvom rade chcú zakázať vjazd do podzemných garáží autám s viac ako 90 % elektrickej energie v trakčných batériách.
Okrem toho sa uskutoční pilotný program na obmedzenie „nabíjania“ elektromobilov z verejných rýchlonabíjacích staníc na 80 %. Tento limit sa plánuje presadiť aj na nabíjačkách súkromných prevádzkovateľov.
Podľa denníka Korea JoongAng Daily by uvedené nariadenia mohli vstúpiť do platnosti už koncom septembra tohto roka. Mnohí vedci v Južnej Kórei sú však proti rozhodnutiam úradov v Soule.
Jedným z nich je profesor Yoon Won-sub – odborník na energetiku na univerzite Sungkyunkwan a vedúci výskumného centra pre batérie. Podľa neho neexistuje žiadna súvislosť medzi stavom nabitia trakčnej batérie a rizikom požiaru.
Yoon má iný názor ako úrady v Soule
„Preťaženie nie je rozhodujúcim faktorom v prípade požiaru,“ – tvrdí Yoon v denníku Korea JoongAng Daily. „Elektrické vozidlá sú od začiatku navrhnuté tak, aby sa nikdy nedosiahlo ich plné nabitie. Aj keď je na prístrojovej doske napísané 100 %. Je to nepotvrdený argument, že batérie majú väčšiu pravdepodobnosť vznietiť sa, keď sú plne nabité,“ dodáva.
„Vyzerá to trochu ako hon na čarodejnice, ktorého cieľom je zabrániť majiteľom elektromobilov s 90 % nabitými batériami vo vstupe do podzemných parkovísk. Po dôkladnej diskusii odborníkov je potrebné vypracovať primerané nápravné opatrenia,“ uzatvára Yoon.
Nespokojnosť s novými predpismi vyjadrujú aj majitelia elektromobilov v Soule. Podľa nich obmedzenie nabíjania prispeje k zníženiu dojazdu ich vozidiel.
„Ak sa zapália autá s benzínovým pohonom, obmedzí vláda tankovanie na 90 %?“ – píše jeden z majiteľov Tesly na kórejskej sociálnej sieti. „Nechápem, ako vláda dospela k číslam ako 80 a 90 %. Na základe akých overených údajov? Ak je to také nebezpečné, prečo vláda vôbec podporuje ľudí, aby si kupovali elektromobily?“ – pokračuje.
139 požiarov za 3 roky
Za posledné 3 roky došlo v Južnej Kórei k 139 požiarom elektromobilov. K 26 z nich došlo počas nabíjania. Ďalších 68 počas jazdy a 36 počas státia.
A austrálska spoločnosť EV FireSafe, ktorá zhromažďuje globálne údaje o požiaroch elektromobilov, odhalila, že v rokoch 2010 až 2024 došlo k 511 prípadom „nekontrolovaného zvýšenia teploty v batériách elektrických a hybridných elektrických vozidiel (PHEV)“.
Pred týmto krokom úradov v Soule vláda vyzvala výrobcov elektromobilov, ktorí ich predávajú v Južnej Kórei, aby uviedli pôvod batérií používaných v ich vozidlách. Cieľom tohto kroku bolo upokojiť obavy verejnosti o bezpečnosť po požiari vozidla Mercedes EQE a o niečo neskôr vozidla Kia EV6 (počas nabíjania).
„Doteraz takéto informácie o batériách neboli verejnosti dostupné. Prijaté rozhodnutie má zmierniť obavy majiteľov elektromobilov súvisiace s požiarmi,“ uviedol Úrad pre koordináciu vládnej politiky vo svojom vyhlásení.
Na uvedenú žiadosť už reagovali okrem iných aj spoločnosti Hyundai, Kia, Genesis, BMW a Mercedes.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
5 najlepších vlastností elektrického Volva EX30. Prečo také dobré predajné výsledky?
Jazdiť alebo nejazdiť, a ak áno, tak ako? Tu sú dôsledky jazdy cez príliš hlbokú mláku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.