26.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BritongBisdak).
Zóny čistej dopravy existujú a vznikajú v mnohých európskych mestách. Ich vytvorenie je okrem iného motivované potrebou zlepšiť zlú kvalitu ovzdušia, ku ktorej prispievajú výfukové plyny vypúšťané automobilmi. Štúdia dánskych výskumníkov ukazuje, že tento predpoklad nie je úplne pravdivý.
Zóny čistej dopravy už fungujú v mnohých európskych mestách. Zástancovia zón ich zavedenie odôvodňujú okrem iného tým, že pomáhajú zlepšovať kvalitu ovzdušia. Štúdia výskumníkov z Národného centra pre životné prostredie a energetiku (DCE) na univerzite v Aarhuse však ukazuje, že to nie je celkom pravda.
Zlepšujú zóny čistej dopravy ovzdušie?
Podľa odborníkov sa v zónach v piatich dánskych mestách (Kodaň, Frederiksberg, Odense, Aarhus a Aalborg) znížilo znečistenie ovzdušia prachovými časticami z automobilovej dopravy o 36 %. Podľa Steena Solvanga Jensena z DCE „je to dobrá správa, pretože práve tieto znečisťujúce látky najviac negatívne ovplyvňujú zdravie ľudí“. Na druhej strane však upozornil, že veľká časť znečistenia v dánskych mestách pochádza z iných zdrojov, ako sú napríklad kotle spaľujúce drevo alebo poľnohospodárska činnosť. „To znamená, že – v širšom kontexte – sa kvalita ovzdušia zlepšuje len málo,“ – uviedol Jensen. Zdôraznil, že zóny čistého ovzdušia sú dôležitou iniciatívou, ale na druhej strane by podľa neho mali byť prepojené s vnútroštátnymi a medzinárodnými opatreniami.
Pravidlá pre čisté dopravné zóny v Dánsku
V Dánsku rozhodujú o tzv. environmentálnych zónach miestne orgány. Kodaň tak rozhodla, že od 1. marca 2025 rozšíri svoje zóny čistej dopravy smerom k obci Tranby na ostrove Amager, kde sa nachádza letisko. Environmentálne zóny sú vybavené automatickým monitorovacím systémom s rozpoznávaním evidenčných čísel. Vozidlá prechádzajúce cez tieto zóny musia byť vybavené filtrom pevných častíc (v prípade osobných vozidiel Euro 5 sa „požiadavka na filter pevných častíc považuje za splnenú“). Vodiči dieselových vozidiel z krajín mimo Dánska sa musia zaregistrovať do systému na stránke miljoezoner.dk.
Pravidlá týkajúce sa environmentálnych zón sa nevzťahujú na vozidlá registrované v zahraničí, ktoré sú staršie ako 30 rokov, ako aj na služobné vozidlá (napr. polícia, zdravotné služby), ktoré sa v zóne nachádzajú „v prípade mimoriadnych udalostí alebo cvičení“.
Vozidlá, ktoré nespĺňajú požiadavky, nemajú filter pevných častíc a nespĺňajú normu Euro 5, by mali dodržiavať zákaz vjazdu do zón. V opačnom prípade budú musieť vodiči osobných vozidiel zaplatiť 1 500 DKK (v prepočte približne 200 EUR). V prípade nákladných vozidiel a autobusov je to 12 500 DKK (vyše 1 675 EUR).
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Hnoj ako lodné palivo. Zachránia kravy životné prostredie?
Vyhradené diaľničné pruhy pre elektromobily
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.