26.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GommeBlog).
Ford, ktorý kedysi predával v Európe pol milióna kusov na model, má teraz čoraz väčšie problémy, o čom svedčí aj jeho klesajúci podiel na trhu. Dôvod je zrejmý – nedostatky v modelovom rade.
Ford má na starom kontinente už desaťročia vlastné továrne alebo vývojové centrá. Dokonca má dve európske dcérske spoločnosti – vo Veľkej Británii a v Nemecku.
V priebehu rokov sa tak jednotlivé modely Ford dokonale prispôsobili vkusu používateľov z nášho kontinentu. Zákazníci oceňovali modely Fiesta, Focus, Galaxy, S-Max alebo Mondeo predovšetkým pre ich vynikajúce jazdné vlastnosti v kombinácii s príjemne vyladeným odpružením.
Prehnal to Ford s čistotou?
V poslednom čase to však Ford prehnal. Američania začali čoraz viac presadzovať globálne modely a príliš verili sile elektromobility. V dôsledku toho opustili svoje tradičné autá, ktoré sú ich pracovnými koňmi na starom kontinente.
Mondeo stane minulosťou, zatiaľ čo vlani rovnaký osud postihol aj Fiestu, ktorej prvá generácia bola predstavená v roku 1976. Podobná budúcnosť čaká aj Focus, ktorý sa v súčasnosti dá kúpiť len s motorom 1,0 l, ponúkaným v troch výkonových variantoch (bez športového ST). Výroba tohto vozidla sa skončí v roku 2025. Je to škoda, pretože tento nástupca modelu Escort, predstavený v roku 1998, pri svojom debute dokonca zatienil Volkswagen Golf.
Odvážny, kultivovaný a výborný na ceste si už počas celého prvého roka na trhu našiel 488 679 kupcov. V nasledujúcich troch rokoch predaj tohto vozidla len v Európe presiahol pol milióna kusov!
Klesajúci podiel na trhu
Podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) klesol predaj značky Ford v Európskej únii a krajinách EZVO (Island, Lichtenštajnsko, Nórsko, Švajčiarsko) v tomto roku o 16,9 % – na 226 365 vozidiel. V rovnakom období pred 10 rokmi našli Američania na starom kontinente dvakrát viac kupcov.
Do júna tohto roku klesol podiel výrobcu na európskom trhu zo 4,1 na iba 3,3 %. V Nemecku, kde je Ford často považovaný za domácu značku, to bolo len 3,7 %. Pred desiatimi rokmi to bolo 7,1 %.
Ford príliš verí elektromobilite
V roku 2021 Ford oznámil, že do šiestich rokov prestane na starom kontinente predávať autá so spaľovacími motormi. Teraz sa však Američania bijú do pŕs a priznávajú, že plány elektrifikácie boli príliš ambiciózne. Dôvodom je „neistota“ okolo predpisov pre elektromobily a očakávania zákazníkov.
Ford, podobne ako ostatní výrobcovia, vsadí na hybridné pohonné jednotky. Zákazníci majú oveľa menší problém s ich akceptáciou ako s drahšími elektrickými pohonmi, ktoré často ponúkajú malý dojazd a vyžadujú dlhodobé nabíjanie.
Ford chce preto vsadiť na flexibilitu pohonných jednotiek. Američania v súčasnosti pracujú na multienergetickej platforme, ktorá by mala byť kľúčom k zlepšeniu ich pozície na európskom trhu.
V hre je však aj nová architektúra pre elektromobily. Označuje sa ako Skunksworks a má slúžiť na vytvorenie menších a lacnejších modelov v ponuke. Zatiaľ o nej nie je veľa informácií. Všeobecne sa však predpokladá, že na nej budú postavení duchovní nástupcovia modelov Focus a Fiesta.
Platforma Skunksworks
Vie sa však, že na rozdiel od predchádzajúceho vývoja má slúžiť cenovo dostupným modelom. To znamená, že má využívať relatívne malé a lacné batérie.
To znamená predovšetkým použitie batérií s chemickým zložením LFP. Tie sú na rozdiel od lítium-iónových cenovo dostupnejšie a poskytujú až päťkrát viac nabíjacích cyklov.
Zaujímavé je, že spoločnosť Ford doteraz nemala architektúru určenú výlučne pre elektrické vozidlá. Mustang Mach-E a F-150 Lightning boli postavené na platformách pre spaľovacie vozidlá. Na druhej strane modely Explorer a Capri boli založené na platforme MEB koncernu Volkswagen.
Pomerne skromný dojazd
V súčasnosti ponuka osobných automobilov Ford so spaľovacími motormi v Európe pozostáva z modelov Tourneo, Mustang, Puma, Kuga a cenovo neúnosných dieselových modelov Explorer a Bronco. Dopĺňajú ich elektrické modely Mach-E, Explorer a Capri, ku ktorým sa v budúcom roku pridajú Puma a Tourneo Courier.
Na pozadí konkurentov, ako sú Kia a Volkswagen, je teda ponuka Fordu pomerne skromná a nevyzerá to, že by sa v dohľadnom čase niečo pohlo.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ford Puma, takmer rovnako lacný ako Dacia Duster
Ford Capri: koľko musíte zaplatiť za novú inkarnáciu klasiky a s čím sa dodáva?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.