30.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@roadrage1880).
Jazda v daždi znamená horšiu viditeľnosť a dlhší reakčný čas vodiča a vjazd do kaluže môže znamenať riziko veľmi nebezpečného šmyku alebo poškodenia vozidla. Preto je v prvom rade nevyhnutné znížiť rýchlosť na mokrej vozovke, ale nielen to.
Daždivé počasie si vyžaduje zvýšenú koncentráciu za volantom. Zrážky spôsobujú zvýšené riziko šmyku a vodič je zodpovedný za to, aby tomuto nebezpečenstvu zabránil. Nepozorná jazda a neprispôsobenie rýchlosti predstavujú riziko pre bezpečnosť účastníkov cestnej premávky.
Na mokrých cestách dajte nohu z plynu
Samotná jazda s povolenou alebo nižšou rýchlosťou nezaručuje bezpečnosť. Aby sa rýchlosť považovala za bezpečnú, musí byť prispôsobená prevládajúcim podmienkam a obmedzeniam, ako aj viditeľnosti cesty. Jazda v daždi môže byť spojená s výrazným zhoršením viditeľnosti za volantom, rozptyľovaním pozornosti a môže mať za následok dlhší reakčný čas vodiča. Vodiči by preto mali byť počas daždivých dní mimoriadne opatrní a predvídaví.
Venujte zvýšenú pozornosť povrchu vozovky a vyhýbajte sa vjazdu do kaluží alebo koľají naplnených vodou, ktoré môžu skrývať diery v asfalte. Ak nie je možné vyhnúť sa kaluži, čo najviac spomaľte, keď sa k nej blížite, a tesne pred kalužou zložte nohu z brzdy. Je dobré stlačiť spojku, aby ste ochránili prevodovku a motor. Takéto správanie pomôže znížiť riziko poškodenia vozidla, ak sa ukáže, že pod vodou je jama.
Ako postupovať pri šmyku na vode?
Pri jazde na mokrej vozovke môže dôjsť k šmyku na vode (aquaplaningu), t. j. strate kontaktu medzi pneumatikami a vozovkou, keď kolesá nestíhajú odvádzať príliš veľa vody spod pneumatík. V takejto situácii je možné cítiť, že zadná časť vozidla „uteká“ do strany, a tiež sa objavuje náhly pocit „uvoľnenia“ volantu, ktorý sa stáva neprirodzene ľahko ovládateľným. Dôležité je prudko nebrzdiť, ale dať nohu z plynu, aby vozidlo stratilo rýchlosť. Dôležité je tiež vôbec neotáčať volantom, ale počkať, kým vozidlo opäť získa kontrolu. Táto reakcia by mala pomôcť znovu získať priľnavosť a udržať vozidlo v stabilnom pohybe.
Nadmerná rýchlosť, opotrebované pneumatiky a cesta zmáčaná dažďom sú veľmi nebezpečnou kombináciou a predstavujú veľké riziko straty kontroly nad vozidlom. Aby ste sa vyhli šmyku na vode, spomalte, najmä ak hĺbka dezénu vašich pneumatík nie je veľká. Hoci je zákonom stanovený limit 1,6 mm, vymeňte pneumatiky s dezénom 3 – 4 mm. Takéto pneumatiky budú na mokrej vozovke fungovať lepšie.
Zvýšte vzdialenosť od vozidla pred vami
Pri jazde za zníženej viditeľnosti a na mokrej vozovke venujte osobitnú pozornosť dodržiavaniu dostatočného odstupu od ostatných účastníkov cestnej premávky. Brzdná dráha sa zväčšuje úmerne štvorcu nárastu rýchlosti vozidla, t. j. ak zdvojnásobíte rýchlosť, brzdná dráha sa zväčší štvornásobne. Na mokrom povrchu vozovky sa môže brzdná dráha predĺžiť aj o niekoľko desiatok metrov. Ak narazíte do vozidla pred vami, vždy ohrozujete ostatných účastníkov cestnej premávky.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prečo by sa ťažký náklad nemal umiestňovať na zadnú časť prívesu? Toto video vám pomôže pochopiť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.