30.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNBCtelevision).
Stellantis sa dostáva do čoraz väčších problémov. Európsky gigant sa vyčerpáva najmä v zámorí. Generálny riaditeľ skupiny Carlos Tavares sa rozhodol zasiahnuť a počas svojej dovolenky prišiel do USA, aby sa oprel o novú stratégiu, ktorá by umožnila Stellantisu zdvihnúť sa z kolien.
Nie je to dobré – takto možno v skratke zhodnotiť stav skupiny Stellantis. Cena akcií európskeho giganta klesla za päť mesiacov o viac ako 40 %, z 27,1 EUR na konci marca na súčasných 14,9 EUR (23.08). Čoraz horšie sa mu darí aj v Spojených štátoch. Zdá sa, že situácia sa každým dňom zhoršuje.
Nedávno bolo prijaté rozhodnutie prepustiť až 2450 zamestnancov závodu Warren Truck na predmestí Detroitu. Všetko v súvislosti s ukončením výroby modelu Ram 1500 Classic, ktoré si vynútil jeho slabnúci predaj, ako aj čoraz horšie finančné výsledky koncernu a hľadanie úspor. V prvom polroku 2024 vykázal Stellantis pokles zisku o približne 48 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
Odbory a investori proti spoločnosti Stellantis
Je zrejmé, že rozhodnutia, ktoré prijíma vedenie skupiny, nevnímajú zástupcovia odborov veľmi pozitívne. A tí čoraz častejšie zdôrazňujú svoju nespokojnosť. Už teraz hrozia štrajkom, ktorý by mohol vypuknúť v momente, keď zamestnávateľ nesplní podmienky dohody podpísanej na jeseň o nových investíciách v rámci amerických tovární. Mnohí zamestnanci vrátane predsedu odborového zväzu United Auto Workers (UAW) Shawna Faina vidia zdroj problémov v osobe samotného šéfa konglomerátu Carlosa Tavaresa. Ako uviedol prezident UAW vo videu zverejnenom na platforme X, „problémom nie je trh, pretože predaj GM a Fordu súčasne rastie. Problémom nie sú ani zamestnanci, ale tento človek – Carlos Tavares“.
Investori sú tiež znepokojení – a v niektorých prípadoch dokonca nahnevaní. Cítia sa podvedení spoločnosťou, ktorá podľa nich tesne pred oznámením neuspokojivých výsledkov za prvý polrok 2024 zatajila skutočnosť, že na parkoviskách závodu sa hromadia nepredané vozidlá, a ďalšie finančné otrasy. To všetko prispelo k drastickému poklesu hodnoty akcií. V dôsledku toho sa skupina akcionárov rozhodla spoločnosť zažalovať. Spoločnosť však akúkoľvek vinu odmieta a žalobu označuje za „nepodloženú“. Je zrejmé, že vyhrotená situácia núti vedenie spoločnosti prijať rozhodné kroky.
Tavares v USA. Pracuje na novej stratégii
Carlos Tavares, generálny riaditeľ konglomerátu, pricestoval tento týždeň do USA, aby sa zúčastnil na práci na novej stratégii spoločnosti. Portugalčan sa musel vzdať letnej dovolenky, čo signalizuje, že problém je prekonaný. V sídle konglomerátu v Auburn Hills v Michigane sa Tavares stretol s vrcholovými manažérmi, aby s nimi preskúmal situáciu v konglomeráte a prijal nápravné opatrenia.
„Boli sme arogantní. Hovorím o sebe, o nikom inom.“ – povedal Tavares počas stretnutia s investormi, citovala ho agentúra Reuters. Toto svojrázne sypanie si popola na hlavu je nanajvýš vhodné. Platí to najmä vzhľadom na skutočnosť, že Portugalčan vďaka svojej nekompromisnej stratégii založenej najmä na znižovaní nákladov vygeneroval skupine v minulom roku veľké zisky. Vďaka tomu si mohol udeliť závratný bonus vo výške až 39,5 milióna USD, čo sa vzhľadom na problémy Stellantisu javí ako úplné nedorozumenie.
Ako zdôrazňuje Philippe Houchois, analytik investičnej banky Jefferies, hlavnou chybou spoločnosti Stellantis na americkom trhu bolo neustále zvyšovanie cien s cieľom zvýšiť marže a zároveň znížiť predaj. Pritom ignorovali jasné signály od zákazníkov, ktorí jednoducho neboli schopní platiť sumy požadované konglomerátom. „Chýbal im pragmatizmus, aby okamžite riešili nahromadenie nepredajných vozidiel […]. Mali stanoviť taktickejšie ceny, aby tomu predišli,“ – Houchois.
Massimo Baggiani, zakladateľ londýnskej butikovej investičnej banky Niche Asset Management, naopak tvrdí, že Tavares zostáva „najlepším riaditeľom v odvetví“. Ako dodáva, „kľúčové je pre neho teraz udržať finančnú disciplínu. Musí ukázať, že dokáže zvýšiť predaj áut bez toho, aby stláčal marže, strácal peniaze a spaľoval hotovosť“.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ťažké chvíle automobilky v Európe. Ani najbližšia budúcnosť nevyzerá ružovo
Jazdiť alebo nejazdiť, a ak áno, tak ako? Tu sú dôsledky jazdy cez príliš hlbokú mláku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.